Skip to main content

Hee allemaal! In een vorig topic heb ik verteld dat mijn broertje van 7 uitzonderlijk hoogbegaafd is. Het is dus ook zo dat het erfelijk is en dat ik ook veel symptomen heb. Ik ben namelijk vaak overprikkeld, heb last van angsten, kan slecht tegen veranderingen, ben vaak paniekerig, bang om mensen kwijt te raken, wil eerst alles gepland hebben en alles zeker weten, ik vind het lastig om vrienden te maken, en het voelt soms echt alsof ik er niet bij hoor en dat mensen mij niet begrijpen. Ik heb op de basisschool ook al veel extra werk gehad en ik een plus klas enzo gezeten. Ik zit nu op de middelbare en doe havo/vwo op iets ander soort onderwijs met meer projecten en samenwerken. Mijn advies was eigenlijk vwo en soms heb ik ook het gevoel alsof ik onder presteer. Ik wil echt heel graag mn IQ laten testen, maar zo’n test is heel duur. Ik heb het er al met mn ouders over gehad en zij denken dus echt dat ik Hb ben. Maar ik wil het gewoon zeker weten!! En zijn er op dit forum eigenlijk nog meer Hb’ers? En herkennen jullie dit ook? Groetjes van mij

Hoi,

Ik denk dat je wel met iemand van school kunt spreken of anders langs de huisarts, dan wordt meestal een deel terugbetaald. Dan kun je misschien ook laten testen voor hoogsensitiviteit, omdat dat vaker voorkomt samen met hoogbegaafdheid en door wat je zegt, zou het wel kunnen dat jij dat hebt. Ik herken het wel een beetje.

Goeienmiddag,

Het is onwaarschijnlijk dat jij hoogbegaafd bent, alle redenen die jij hierboven hebt benoemd zijn geen symptomen van iemand die daadwerkelijk hoogbegaafd is. Ik zal jou eerst eens gaan inlezen over wat ‘hoogbegaafd zijn’ inhoudt. Groetjes

hoi, 

ik kan me hier ook heel erg in herkennen. Ik ben ook hoogbegaafd, en alles wat je zegt over angsten, overprikkeling, plannen en vrienden heb ik ook. 

ik heb me al lang geleden laten testen, maar eerlijk gezegd weet bijna niemand dat ik hoogbegaafd ben. Mijn vrienden weten alleen dat ik af en toe gewoon wat rust nodig heb en soms heel erg in paniek raak. ik denk dat het voor jou ook niet nodig is om je te laten testen, ookal snap ik heel erg dat het fijn is om te weten waar je gevoelens vandaan komen. 

ik had op de basisschool ook altijd pluswerk, vond het altijd verschrikkelijk om alleen op de gang te zitten. nu ik op de middelbare zit gaat het wel veel beter,  al ben ik nog wel vaak overprikkeld. Ik heb ook veel last van angsten en paniekaanvallen. 

ik ben geen professional, dus ik heb niet echt tips, alleen dat je sowieso als eerst naar je eigen gevoelens moet luisteren, als anderen zeggen dat je je niet moet aanstellen moet je proberen je er niks van aan te trekken. 

ik hoop dat je hier wat aan hebt en weet dat je altijd met me kan praten!

groetjes van mij

Hoi @b0bbie_4x ,

Je bent niet de enige, want ik ben waarschijnlijk ook hoogbegaafd! Ik zeg waarschijnlijk, want ik heb me nooit laten testen. Zo’n test is inderdaad echt duur. Ik zit op vwo en op de school waar ik zit hebben ze ook programma’s voor hb leerlingen. Ik heb alle symptomen die jij noemde ook. Op onze school zijn er speciale denklessen voor hb leerlingen en ik doe er ook aan mee. Maar behalve de kook- en sportles vind ik het echt heel saai. Ik kan wel goed plannen, maar niet voor toetsweken, want dat is me echt te veel. Hb leerlingen op onze school krijgen wel hulp met plannen voor toetsweken, maar dat is alleen voor wie echt getest is, dus ik krijg dat niet, wat ik wel heel jammer vind. Ik zou het er met je ouders over hebben of ze je willen laten testen. Als ze het willen, dan is het super, maar als ze dat niet willen, dan zou ik er niet teveel aandacht aan besteden. Ik bedoel: je weet dat je hb bent, en dan? Wat voegt het toe? Niet zoveel eigenlijk. Dat is mijn mening tenminste. Maar aan de andere kant is het ook wel fijn als je weet waar je symptomen vandaan komen. Je moet in ieder geval weten: je staat er niet alleen voor! Er zijn heel veel andere mensen die ook hb zijn. Ik wens je nog veel succes!

Groetjes, Hoiii47 😊🌸

Reageer