Skip to main content

Hey

Ik ben een meisje van 12 jaar die haar hele leven al super goede cijfers op school haalde. Ik studeer en werk heel erg hard, omdat ik super streng ben voor mezelf. Sinds de basisschool was ik altijd al iets slimmer door mijn goede geheugen waarmee ik meestal niet eens hoefde te studeren voor toetsen tot de 6de leerjaar. 

Ik heb vandaag een onverwachte Franse luistertoets gehad en de helft van de vragen snapte ik helemaal niet. Ik ben heel bang dat ik ga buizen omdat ik nog nooit van mijn leven een buis heb gehad en ik onzeker ben over mezelf. Ik denk dat ik mijn zelfvertrouwen verlies als ik dat krijg. 

Mijn ouders, mijn vriendinnen en mijn wiskunde lerares waarmee ik mee had gepraat zeiden dat ik me geen zorgen moest maken en dat je naar school gaat om te leren. Ik begrijp dat wel, maar een deel van me blijft zeggen: “Je moet boven de 80% halen. Je moet 90% op je rapport hebben. Je moet ….” En ik ben er moe van. Ik barst elke keer in tranen uit als ik praat met iemand hierover omdat ik teveel druk op mijn schouders heb. Ik dacht eerst dat dit mijn ouders’ schuld waren. Maar dat was niet waar, het is mijn eigen schuld. Help me aub :(

Groetjes en een fijne dag aan iedereen die dit leest

SadGirl

Hey ​@SadGirl,

Ik snap je echt, ik leg ook de lat te hoog, maar bij mij komt er dus niets van. Want ik denk dat ik lui ben ofzo of gewoon moe en kapot van de schooldag. Als ik zo uit je topic lees, denk ik dat je niet echt veel hobby´s hebt. Kun je niet een leuke hobby zoeken? Ik maak bijvoorbeeld armbandjes maar ook viltpoppetjes. Er staan heel veel leuke ideeën op internet. En misschien kun je het ook aan je ouders of mentor vertellen?

Liefs Bliss

Hey 

wat naar om te horen dat je de lat zo hoog legt voor jezelf.  als je te veel druk voelt zou ik dat zeker aangeven zodat je ondersteuning kan krijgen.

alle liefs 

Hey Bliss,

Goed om te horen dat iemand het begrijpt. Ik heb eigenlijk wel veel hobby's, zoals pianoles en dramastudio (toneelspelen), maar dat geeft me zelfs nog meer werk. Ik moet bijvoorbeeld ook nog piano oefenen en teksten leren buiten school. Toch bedankt om te helpen!

Groetjes

SadGirl 

Hey Blub,

Ik heb een beetje een probleem daarmee. Als ik erover praat, wordt het gewoon erger en erger en blijf ik nog langer drama veroorzaken. Ik word er super emotioneel bij en ik kan het niet inhouden. Het stormt gewoon naar buiten. Ik ben wel dankbaar voor het helpen.

Groetjes

SadGirl

Hai ​@SadGirl 

wat ontzettend stom dat je je zo voelt.

Ik heb juist het tegenovergestelde ik leer juist te weinig.

Zo gaat het nu eenmaal hier wat tips

Tip 1:  hoe vaak telt een toets mee? Als hij wat minder mee telt kan je miss proberen er iets minder druk mee te maken. Dan hoef je niet voor alles te stressen.

Tip 2: als je studeert kan je misschien een kwartiertje pauze nemen. Kopje thee, rust kletsen met ouders. En heel misschien de voorraadkast te plunderen😶🤫. Beloon je zelf voor het harde werk, want dan voelt het minder snel als een straf. En kan je weer verder op de suiker

Tip 3: het is mijn ervaring dat ik beter werk als ik een tijdrooster maak. Een halfuur frans. om 20:30  verder met bio etc

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En heel erg sorry als dit een te lange teks was.

groeten, Sanmari

Hi ​@SadGirl!

Ik zit dus op hobo les, maar ik heb nu aan degene die mij les geeft, verteld dat ik liever voor m´n plezier zou willen spelen. Dus dat ik niet voor concerten ofzo oefen. Dat snapte ze eerst even niet, want ze denkt dat ik later naar het conservatorium ga, en ze zegt dat ik een groot talent ben enz. Maar ik wil later huisarts worden. Dus ja :)

Heb je vriendinnen? Kun je het aan hen niet vertellen?

Ik probeer elke dag minstens een half uur uit te rusten. Anders heb ik gewoon te weinig zelf discipline en ben ik ook te moe. Vaak ga ik dan gewoon liggen op mijn bed en soms slapen. Misschien dat dat voor jou werkt?

En ja, mensen zijn (helaas) niet perfect. Ik zou ook wel willen dat ik overal tienen voor zou halen 🙃

Liefs Bliss

Hey Bliss,

Wow, ik ben echt verrast, want ik zit in bijna dezelfde situatie met mijn piano leraar! Alleen durf ik het niet te zeggen. Mijn vriendinnen steunen me wel, maar elke keer dat ik met iemand praat word ik nog emotioneler, een beetje een probleem 😅

Een pauze nemen is een goed idee, misschien dat ik dat een keertje uitprobeer, bedankt voor je bericht :)

Groetjes

SadGirl

Hey Sanmari,

Dankjewel voor de tips, ik zal ze zeker proberen! 

Groetjes

SadGirl

Reageer