Skip to main content
Vraag

ik ben misschien depressief

• November 8, 2025
  • 8 reacties
  • 127 Bekeken

ArtBoyM
Forum|alt.badge.img

Hallo, ik ben 12 jaar oud, zit op de middelbare, en ik wou dit gewoon kwijt.

Ik mis de bassischool, ik zit nu op de middelbare gynamsium, fokkin veel huiswerk, geen vrienden, lage cijfers, en soms denk ik gwn. Laat het stoppen. Ik nader mijn limiet van hoeveel ik op mijn schouders kan nemen, ik wil terug, terug naar de bassischool. Niet omdat ik het zelf mis, maar ik mis de leraren, mijn vrienden van vroeger. Ik mis die tijd. De tijd toen ik blij was. Misschien overdrijf ik, en ik ben niet verbaasd als dat het geval is. Maar ik merk zelf dat ik niet zo vaak lach of blij ben als vroeger. Ik weet niet hoe of waarom, maar ik ben zo fokkin moe van mezelf en anderen geworden. Ik schrik ook van mezelf dat ik zo stom ben geworden, soms wil ik gwn dood. Dat was het zon beetje, peace out.

( scheldwoord verwijderd door De Kindertelefoon vanwege regel 6, het schelden met ziektes kan voor anderen kwetsend / choquerend zijn en wordt daarom weggehaald )

8 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 8, 2025

Hey! Soms heb ik ook wel eens gedacht van " was er maar een groep 9 en 10"  ofzo. Gewoon nog even door op de basisschool manier en dan wat dieper in de stof en met talen etc. Maar in elk geval de manier van onderwijs. Ik ben wel gewend nu maar de gezelligheid en de huis gevoelens vond ik wel heel fijn. De middelbare is wel onpersoonlijker. Maar ik vind er ook voordelen van.. bijvoorbeeld ik heb een lerares die super streng is en mij al straf heeft gegeven en ik ben dan wel blij dat ik haar maar 100 minuten ofzo per week heb. Had ik haar constant dan had ik geen plezier.  Staat tegenover dat ik ook leraressen heb die ik super aardig en heel goed vind en die zou ik dan best als vaste docenten willen. Maar als jij er echt zoveel last van hebt, zit je wel op de juiste school? En het juiste onderdeel?  Kun je dit ook bespreken met je mentor of een vertrouwenspersoon? En ohja kijk ook even wat er tussen haakjes staat 😉😊  wijze woorden. Maar probeer het te bespreken. Ik snap je wel. 

Liefs Tover xxx

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 8, 2025

Hey, ik herken dit enorm, ik had dit ook op jouw leeftijd. Ik heb één advies voor je: Stop met school. Ik bedoel, je moet niet zomaar gaan spijbelen, maar vertel je ouders en je mentor dat je echt je limiet hebt bereikt en dat je niet meer kan. Ikzelf heb te lang gewacht met stoppen met een angststoornis tot gevolg. Ik weet dat het eng is, maar aan jouw topic te zien lijkt het me echt slim om nu te stoppen, voordat je mentale gezondheid nog meer schade oploopt. Sterkte hoe dan ook, en het komt écht goed.

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • November 8, 2025

Hoi ​@ArtBoyM ,

het klinkt of je het erg moeilijk hebt, wat erg voor je. Je schrijft zelfs dat je soms gewoon dood wil. Als je hulp en ondersteuning wil bij dat soort gedachten, dan kan je terecht bij 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Of natuurlijk ben je ook van harte welkom om eens met De Kindertelefoon te bellen of te chatten, elke dag tussen 11 en 21 uur zijn we bereikbaar. Natuurlijk is het gratis en anoniem.

Heel veel sterkte,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon

ArtBoyM
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • November 10, 2025

Thx iedereen, het gaat veel beter nu. Als ik eerlijk moet zijn, ik denk niet dat ik met school wil stoppen, want ik weet dat ik daar later spijt van ga krijgen. Mijn plan is nu om zo hard mogelijk mijn best te gaan doen.

-ArtboyM

oh en hierbij sluit ik deze topic, ik heb genoeg gehoord 

ArtBoyM
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • November 10, 2025

Ik ga dit ding toch niet sluiten want idk hoe ik dat moet doen😭

Ster
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 18, 2025

Ik wou prc hierover ook een topic maken want ik haat het op de middelbare het is echt niet leuk en veel te veel druk. Ik wil niet dood maar je overdrijft niet want het is echt een stom gevoel. 

Xx ster 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • November 19, 2025

Heyy, deze is best herkenbaar voor mij. Wat ik je graag wil meegeven is dat ik nu in 2 gymnasium zit en hier ook last van had. School is ineenkeer veel, nieuwe vrienden maken gaat kut, en je hebt het gevoel dat er geen einde aan komt. IK kan je tbh geen advies geven mr ik wil wel zeggen keep goingg. Ik ben dit jaar in een nieuwe klas gekomen en heb de leukste vriendinnen ooit ontmoet. Mij hielp het in dit soort tijden altijd als het vakantie was. Zorg dan dat je leuke dingen inplant, en wat ruimte laat om na te denken of uit te huilen. Oh en nog een tip, zorg dat je je ook op andere shit foccust als op school. Ga op een sport, leer een nieuwe hobby en keep going. onthoud dat het tijdelijk is. Veel geluk
XOXO - J

ArtBoyM
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • March 18, 2026

Hallo,

Ik ben hier om te zeggen dat alles nu veel beter gaat, geen boze moeder meer, niet meer depressief, ik ben gewoon een normaal kind met af en toe onvoldoendes (als je je afvraagt waar ik het over heb, check dan mijn andere topic)

ik heb zojuist een onvoldoende gehaald voor frans, en ik realiseerde dat ik anders reageerde op dat cijfer in tegenstelling toen ik depressief was. ik denk dat dit komt omdat jullie mij hebben gesteund, ik door heb gezet, en ben blijven geloven in mijzelf. daarom zeg ik nu met mijn hele hart:

HARTELIJK BEDANKT VOOR JULLIE HELP 😍