Vraag

Ik ben kapot en voel me vreselijk door filmpjes op Tik Tok, mijn ouders gaan nu telefoon resetten, help!

  • 8 November 2022
  • 5 reacties
  • 233 Bekeken

Reputatie 1
Badge

hee schattenn ik ben nieuw hier! 

ik ga even mijn verhaal typen tranen rollen ook over mijn wangen maar misschien weten jullie iets. 

Ik heb al ongeveer 2 maanden tiktok, stiekem Omdat Ik weet dat ik het niet van mijn ouders mag Omdat ze de privacy niet goed vinden van tiktok. ik had Een account gemaakt en ik liet Alleen Mensen toe die ik kende en niet mensen die het naar mijn zus zouden snichen. het was twee maanden heel erg leuk ik maakte iedere dag een video ook met vriendinnen en op school (zit in brugklas) en mijn vriendinnen reageerden vaak met mooiste meisje van de wereld of met hartjes ogen en daardoor ging mijn mentale gezondheid ook omhoog. tot vandaag: Ik was aan het bellen met een vriendin en huiswerk maken. Toen kwam mijn zus opeens binnen en terwijl ik aan het bellen was zij zei van :Ik wil nu even met je praten je weet denk ik al waar het over gaat. Ik Natuurlijk heel erg stressen ik kreeg ook een mini paniek aanval mn handen begonnen te trillen enzo dus toen ging ze mn hele tiktok kijken ik stond ook op een video tussen waar ik een jogging broek aan had en ik liet daar in mn kont zien soort van maar heel kort enzo dat heeft me zus nu ook gezien en ze zij echt van wtf meid je word volgende week 13 doe is rustig en ze ging me helemaal uitlachen enzo en ik had ook filmpjes met een rare sound (blijkbaar) dat ging dan over poesjes met haar maar dan in het engels maar daar had ik niet echt zulke ideen bij. ik helemaal huilen enzo en zij van ja ga maar lekker nep janken je vertrouwen is ook weg tussen ons waarom was je niet naar mij toe gegaan om te vragen en naar papa en mama want nu is dat vertrouwen ook helemaal weg. ik huilen enzo en ja ik moest wel een gesprek aan met papa en mama maar ik durfde echt niet ik ben naar de wc gerend heb mezelf uitgescholden als stomwijf en mezelf in me gezicht gemept gewoon voor straf nu denk je misschien dit meisje heeft het over niks maar zo iets met internet is al 4 keer eerder voorgevallen een paar keer niet zo heftig soms heel erg heftig dat ik op dat moment dood wou enzo maar dat was nog wel heftiger maar ja ik ging dat gesprek aan met verschillende paniek aanvallen en hele tijd aan mn vingers friemelen enzo. nou nu gaan we dus hulp zoeken enzo want ik denk over niks na en mn ouders en mn zus vertrouwen mij niet meer. nou t gesprek was gestopt we gingen eten enzo en daarna gingen mn ouders nog mn telefoon doorkijken en toen zijn ze allemaal apps tegen gekomen die ik ook niet mocht downloaden enzo dus voor iedere app kreeg ik weer preek en zij met een onverslaande stem zeggen dat op deze manier iedereen ons ip adres heeft en dat ik alle deuren op het internet opengooi en dat hun bank kan worden leeg geroofd. dat dus maar nu is het een hele vervelende sweer ik tril nog steeds want ze zijn alles aan het doorkijken mn gesprekken apps en smsjes enzo en ik heb heel vaak een vertificatiecode enzo in me sms daar werden ze ook heel boos over en ik heb morgen een wiskunde toets die 15 keer meeteld en daar stress ik ook heel erg over. iemand tips??


5 reacties

Reputatie 1
Badge

even een pt2 mn ouders gaan mn nieuwe telefoon resetten zodat ik alles kwijt ben mn fotos met vrienden en gewoon alles en ze gaan opnieuw instaleren met allemaal ouderlijk toezicht apps enzo en ik krijg m pas volgende maand weer maar ik ben volgende week jarig ook mn vrienden feestje en dat vind ik dan heel erg vervelend enzo en t is nu de volgende dag ik ga zo naar school zonder telefoon en mn ogen zijn dik ik wil t liefst spijbelen vandaag maarja en mn ouders doen nog steeds heel boos en ik wil op dit moment er gewoon even niet zjn.

 

Reputatie 1
Badge

pt 3 ik heb dus net een iphone 13 gekocht ik had gespaard enzo en misschien krijg ik hem nooit meer terug ik ben echt aan het huilen nu 

Badge

Ik weet natuurlijk niet wat jouw gezinssituatie is, maar ik vind het wel een erg dramatische reactie van je zus en ouders. Ik snap wat ze bedoelen- Tiktok heeft niet de beste privacy beveiliging.

Maar het is relatief veilig voor de algemene gebruiker. Je zegt zelfs dat je account privé is, en alleen je beste vrienden het kunnen zien. Dat is een hele goede maatregel. Ik heb geen idee wat voor apps je allemaal gedownload hebt, maar hun bank kan echt niet worden leeggeroofd omdat je een privé Tiktok account hebt. Je account is privé, en ik neem aan dat je vrienden niet de moeite gaan doen om je IP adres te achterhalen.  Jouw ouders zitten waarschijnlijk ook wel eens op platforms zoals facebook of youtube. Ook daar kan iedereen hun IP adres achterhalen.  Maar je IP is niet perse permanent, en ookal kan je hem vinden is het niet alsof je gelijk weet wie er achter zit. Het internet is gewoon gevaarlijk, en je moet echt uitkijken wat je erop zet. Tiktok sounds zitten vol met liedjes die sexuele dingen bevatten. Dat hebben de meeste liedjes tegenwoordig. Ik vind het goed van je zus dat ze je verteld dat je een ongepaste Tiktok geplaatst had, en dat je een ongepaste sound gebruikt had, maar dat hoort een leermoment te zijn. Het is niet goed dat je gezin meteen in aanval-modus gaat en je helemaal af kraakt. Je deed gewoon je best om het goed te doen.

Het is super goed van je dat je voor de rest gewoon zo voorzichtig mogelijk was online.

Heb je een aardige mentor? Daar zou je mee kunnen praten. Die kan je dan misschien helpen met je situatie. 

 

 

Zo wat een verhaal, ik vind het verhaal van jouw ouders en het ip adres een beetje onzin en ik vind dat ze een beetje overreacten over alles.

PS: wel erg dat dit vaker gebeurt is zeg

Badge

Ik snap dat je zwaar in de stress zit, zou ik ook zijn geweest. Maar geloof me, dit is goed. Het is nu zeeeeeer kut, maar geloof me, over 5-10 jaar ben je je ouders heeeel dankbaar. Mijn ouders zijn nooit strikt geweest, hebben zich nooit bemoeid met m’n telefoon/ online gedrag (altijd heel blij mee geweest). Maar als ik realistisch ben met mezelf ben ik verslaafd geweest aan TikTok, gemiddeld 8uur per dag op m’n telefoon (groot deel TikTok) voor jaren totdat ik de zelfdiscipline had gevonden om het te verwijderen. Nu voel ik nog steeds de drang om het te gaan downloaden en gewoon nog ff te scrollen. Geloof me, don't fall for it!!!

Reageer