Vraag

ik ben erg hoog sensitief

  • 20 May 2022
  • 6 reacties
  • 108 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik ben nu al twee weken thuis van school omdat ik zo veel hoofdpijn heb. Volgens de huisarts is het spanningshoofdpijn, maar ik denk dat het vooral is dat alle prikkels mij te veel aan het worden zijn. Het is alsof er enkel prikkels bij komen en ze niet meer weggaan. 

Ik was vanmiddag bijvoorbeeld even de vaatwasser aan het leegruimen en bij de eerst paar kopjes was ik al aan het janken omdat ik overprikkeld was... 

En nu hebben mijn ouder op een of andere manier gezorgd dat ik naar de schoolarts moet wat me nog drukker maakt in mijn hoofd. 

Is het dan beter om door te zetten en maandag gewoon weer naar school te gaan of afwachten op wat de Schoolarts zegt? 

Heeft iemand tips om te ontprikkelen? 

Of denk je dat het geen hsp is maar iets anders?

 


6 reacties

Hoi @Samira,

overprikkeld raken en prikkels verwerken werkt bij ieder persoon net wat anders.

Naar de schoolarts gaan kan een goed idee zijn om dan ook echt advies te krijgen wat het beste bij jou past. Of je maandag gewon moet doorzetten of moet wachten op de schoolarts is dan ook waarschijnlijk iets wat jij het beste kunt beslissen aangezien jij jezelf het beste kent. 

Uiteraard is naar school gaan belangrijk, maar als dat jou te negatief beinvloed kan het zeker het waard zijn om te wachten op de schoolarts.

Ik weet dat dit niet een top antwoord is maar juist doordat iedereen anders prikkels verwerkt en het net iets anders werkt is hier simpelweg niet een goed antwoord op te vinden. Sommige mensen kunnen doorzetten terwijl andere mensen juist moeten wachten.

Reputatie 1
Badge

-onnodige quotes verwijderd- 

AnonymousUser Bedankt voor je antwoord 🙂

Ik denk dat ik wel ga wachten, maar het is gewoon zo dubbel. Ik heb het hele jaar elke week minimaal 1 keer naar huis gegaan, wat natuurlijk prachtig roddel materiaal is. Maar als ik naar school ga wil ik alleen maar weer naar huis omdat ik bijna moet huilen... 

 

Tja het leren leven met prikkels blijft ook gewoon heel lastig. Op ten duur kan je er beter in worden en er een soort van aan wennen. Als je er inderdaad zo vaak last van hebt is het misschien inderdaad een goed idee om te wachten en eventueel de hulp te krijgen die je nodig hebt.

Reputatie 4
Badge

Oke ten eerste het is geen hsp, je bent hsp

hsp betekent namelijk hoogsensitief persoon. Ik ben het ook en bij mij gaat het de laatste tijd ook niet  zo goed. Zelf doe ik dingen zoals mediteren, wandelen in het bos en tekenen als ik rustig moet worden.

ik blijf srs soms 2 uur lang in het bos als ik overprikkeld ben en daardoor is mn huiswerk ook niet altijd af. Maar mijn mentor begrijpt me gelukkig.

Ik denk dat jij dit ook nodig hebt, gewoon even na school rust. En je kan zoeken naar een coatch ik krijg er binnen kort ook een. Die kan meedenken over dingen zoals school, en hoe je kan ontprikkelen.

op internet staan ook genoeg artiekels met shit wat je er tegen gaat doen. Maar wat je uiteindelijk doet is aan jouw 🍀

 

x usernotfound

Reputatie 2
Badge +1

Heyy, 

k ben ook een hsp en ik zou 100% wachten om wat de schoolarts zegt! Als je overprikkeld bent is het belangrijk dat je echt wacht totdat je het niet meer bent. Je kan dat proces niet versnellen, dus het beste wat je kan doen is gewoon wachten totdat je advies krijgt! 
btw, ik herken dat verhaal van dat huilen na die kopjes omgooien. ik had vandaag een bord omgegooit en ik heb daarna een kwartier gehuild bij mn moeder 🥲

Reputatie 7
Badge +6

Hey @Samira,

Ik heb zelf ook vreselijk hoog sensitief (wat idd niet fijn is) en als ik jou was zou ik zeker wachten op wat de schoolarts zegt, want als je overprikkeld bent dan moet je niet zorgen dat er nog meer prikkels bijkomen door bijvoorbeeld weer naar school te gaan. Je moet gewoon de rust opzoeken, je terug trekken in je kamer of ergens anders natuurlijk. Als je geduld ermee hebt dan gaat het vanzelf over! Stay strong!

Met vriendelijke groet,

TheMusicDude

Reageer