Skip to main content

ik ben depressief en ik kan er helemaal niet goed mee omgaan

• April 22, 2025
  • 2 reacties
  • 47 Bekeken

ik vind het heel moeilijk om wat ik voel te verwoorden maar ik kan het gewoon proberen.

ik heb dit gevoel nu al een jaar, in het begin had ik ademhalings problemen van de stress ik dacht toen dat ik helemaal niet zo veel stress had om er zo een gevolgen van te kunnen krijgen.  Als ik aan mijn ademhaling dacht begon ik te paniekeren ik dacht dat ik  ging sterven. Dat gevoel is nooit weggegaan ik ben er nu mee aan het leren leven.

ik lig er ‘s nachts van wakker. Wat ik ook probeer ik kan niet slapen. En als ik dan eindelijk denk dat ik in slaap aan het vallen ben voel ik dat mijn hart te snel slaat en paniekeer ik terug. Ik ben dan bang dat ik bewusteloos ga vallen alleen in mijn kamer en dat niemand mij gaat vinden. Ik denk dat dit een soort angststoornis is. 
Ik schaam me ook heel hard over hoe ik reageer op wat ik voel want er zijn zoveel mensen die het erger hebben dan ik. 

Mijn jongere zus heeft het ook heel moeilijk denk ik, ze herplaats op TikTok allemaal dingen over zelfbeschadiging,zelfmoord gedachten, depressie, al bij al ze zet alles op haar TikTok. Nu het laatste over depressie raakt me langs een kant wel. Ik kan natuurlijk niet in haar hoofd kijken dus ik zeg dit ook niet met 100% zekerheid maar ik ben er bijna zeker van dat ze geen depressie heeft. Ze kan alles nog en ze ziet er gewoon gelukkig uit.  Ik vind het gewoon moeilijk dat zoveel mensen in hun TikTok repost dingen zetten die helemaal niet ge diagnoseerd zijn of gewoon helemaal gelogen zijn. 
mensen weten soms niet hoe zwaar een depressie kan zijn. 

ik heb zo een moeite met mezelf zijn, alles moet beter aan mezelf  ik zie niks moois meer in mezelf ik wil het allerliefst niet naar buiten omdat ik me schaam over hoe ik er uit zie.  Ik weet niet meer wat ik echt leuk vind, wat mijn doel in het leven is. Welke stijl ik echt leuk vind of wat nu echt mijn dromen zijn.

ik heb nog nooit iemand ontmoet die dit gevoel ook heeft, of nog nooit iemand gehoord die dit gevoel goed kan omschrijven 

het is alsof je gedachten maar aan één ding kan denken en dat is dat gevoel. Je voelt alles en niks tegelijkertijd. In mijn hoofd is iedere persoon slecht als die een ding mis doet ook al maak ik zelf fouten dus ik vind mezelf ook geen goed persoon. 

ik vind nu ook dat mijn omschrijving van dat gevoel niet compleet is maar ik kan het gewoon niet aanvullen ik kan er gewoon geen woorden aan geven. 

er zijn zoveel dingen die ik wil opnoemen dat mijn tekst gewoon zo onduidelijk is geworden en dat gebeurt ook altijd als ik er over wil praten of zelf een normaal gesprek wil volgen mijn gedachten gooien alles door elkaar.

2 reacties

Lotte7
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • April 22, 2025

Hoi ​@Lisa4882 ,

Wat knap  van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Het is verstandig om hierover met iemand te praten, bijvoorbeeld met de Kindertelefoon of met iemand uit je omgeving die je kunt vertrouwen . Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Lotte (De Kindertelefoon) 

Sambearalpha
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • April 30, 2025

Hey, Lisa, ik zie dat je nigal veel angst hebt en veel gevoelens hebt. Vaak denken mensen als ze iets hebben gelijk "Anderen hebben het moeilijker."  Dit betekent niet dat jouw gevoel niet uitmaakt, je gevoelens zijn valid, en je kan er niks aandoen. Je bent geen slecht persoon voor gedachtes, je bent je gedachtes niet. Je kan niet beslissen wat je denkt, alleen wat je doet. Ik ken je niet goed maar ik weet dat je geen slecht persoon bent, want een slecht persoon zou niet gelijk toegeven dat ie een slecht persoon is, die zou het namelijk niet eens weten of er niet mee eens zijn. Ook ik heb soms dat ik helemaal niks voel en tegelijkertijd ook veel, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij is het vaak zo dat ik me leeg voel, maar binnen in voel ik wel hoe ik me voel over een bepaald ding. Het is ingewikkeld, maar dit is een coping mechanism (ben ik inmiddels achtergekomen door filmpjes, enzo, ben geïnteresseerd in psychologie), om je gevoelens beter te snappen kun je allerlei dingen doen, voor mij helpt het om mijn gevoelens uit te typen in de notes app. Je angst kan best een angstoornis zijn, je kunt naar een therapeut gaan of als je nog bang bent of niet naar je ouders wil, naar je mentor om dit te vertellen. 

I hope this helps!🫶

Liefs Sambearalpha