Vraag

ik ben best blij terwijl ik heelveel heb meegemaakt

  • 25 February 2021
  • 8 reacties
  • 170 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi ik ben 14 jaar ik zit in 3vwo en ik heb veel hobby's vroeger dacht ik dat ik gwn een normaal persoon was maar ten ik er achter kwam dat mensen huilden omdat zijn broer schreeuwde naar zijn moeder moest ik bijna lachen. Ik heb veel dingen meegemaakt mijn ouders zijn gescheiden. Mijn 4 broertjes zijn overleden. Mijn beste vriendin is overleden. Mijn opa is ook overleden. Mijn ouders zeggen telkens dat ik moet afvallen. Mijn vader gaat met meisjes om alleen voor seks. Ik heb zelfs een condoomgebruik en een zwangerschapstest test gevonden onder mijn eigen bed. En geloof me nog veeeeel meer te veel om te vertellen maar dit waren mijn hoogtepunten. Soms voel ik me schuldig dat ik niet verdrietig ben ik ben letterlijk bijna altijd blij soms val ik in een dip en dan zeggen mijn ouders dat ik overdrijf maarja. Is het normaal dat ik weinig verdrietig ben en juist blij ben??

Ā 


8 reacties

HeeĀ @Hohoihoihoihoihoi,

Naar om te horen dat je al veel dingen hebt meegemaakt. Mensen om je heen zijn overleden, je ouders zijn gescheiden en nog een aantal dingen.

Je geeft aan eigenlijk best blij te zijn en weinig verdrietig. Aan de ene kant lijkt het me fijn dat je veel blij bent. Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre je echt blij bent? Ben je echt blij of heb je de moeilijke dingen weggestopt achter een dikke muur en voor de muur zit je blijheid en achter die muur je verdriet? Misschien vind je het lastig om met deze dingen om te gaan en heb je het nooit echt verwerkt, maar weggestopt en je lach opgehouden. Om jezelf en anderen voor te houden dat het goed gaat?Ā 

Ā 

Als je het idee hebt dat er toch meer achter die lach zit zou ik je wel aanraden om er met iemand over te praten. Ook als het wel goed gaat, kan het erg fijn zijn om ergens je verhaal kwijt te kunnen en steun te ontvangen. Zeker ook op de momenten dat je wel in een dip zit, dat je dan ook mensen om je heen hebt. Hebt je iemand met wie je kan praten en dit delen?

Ā 

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je echt blij bent, als dat bij jou zo is, is dat niet raar. Je ouders kunnen zeggen dat je overdrijft, maar elke persoon is anders en zal op zijn eigen manier met dingen omgaan. Al maken twee personen hetzelfde mee, zullen ze toch allebei anders reageren. Mensen zouden dus ook niet mogen oordelen over anderen.

Groetjes,

Simply Me

Ā 

( reacties samengevoegd door de Kindertelefoon wegens een technische fout )

Badge

heyy! ten eerste echt heel veel respect naar jou! Wat heb jij een moeilijke tijd doorgebracht zeg..Ā 

Ik snap wel dat het soms heel vervelend kan zijn dat je op momenten waarop iedereen verdrietig is jij je blij voelt. Echter moet je niet het gevoel hebben dat dit raar is, wel meer mensen hebben dit, zo heeft mijn vriendin dat ook en mijn oma had dit vroeger ook. Het is natuurlijk ook belangrijk dat als er momenten zijn waarop je wel even een dipje hebt mensen jou respecteren. En je zou het ook vanĀ  een positieve kant kunnen bekijken! Er zijn namelijk ook mensen die totaal het tegenovergestelde hebben en zich altijd somber voelen. Maar nu snap ik ook dat dit misschien wel ook net zo vervelend kan zijnā€¦

Ik hoop dat ik jou en misschien ook eventuele andere heb kunnen helpen!

xo

Ā 

Reputatie 1
Badge

Ā 

Ja ik heb soms het gevoel dat ik te blij acteer daardoor vinden mensen mij raar en irritant op school alleen mijn vriendin snapte me. Maar als ik verdrietig word zeggen me ouders dat ik in de puberteit zit en teveel overdrijf en dat vind ik dus soms ook dus daardoor ga ik weer bezig met mijn hobby's ik vind het gewoon ook soms niet kunnen want sommige kinderen zitten in een oorlog en proberen te overleven zonder familie en dan zit ik her in mijn veilige huis maar eens te huilen en dan zeg ik tegen me dat ik heel erg dankbaar met zijn maar dit gedrag kan naar slechte gedrag oplopen ik probeer op school meestal grappig te zijn en iedereen vind me best aardig maar niemand wilt bevriend worden

Reputatie 1
Badge

Ā 

Ā 

Heel erg bedankt ik waardeer je moeite om me te helpen

Badge

aaahww geen probleem! doe ik graag!

HeeĀ @Hohoihoihoihoihoi ,

Het is herkenbaar wat je zegt. De vraag is:
wat heeft het je opgeleverd om blij te acteren?

Dat kan ik natuurlijk niet voor je invullen, maar ik kan me voorstellen dat het zwaar is en misschien ook wel eenzaam maakt. Je geeft ook aan dat mensen je aardig vinden, maar niet echt bevriend raken. Het zou kunnen dat ze niet goed weten hoe om te gaan, omdat ze zien dat je soms te blij acteert. Misschien is het zelf ook iets is wat je lastig vind?

Het is heel goed dat je dankbaar bent voor de dingen die je hebt, goed dat je daar over nadenkt en ook die kant ziet. Toch is het niet eerlijk om te kijken naar mensen die het erger zouden hebben. Jij schiet er niks mee op en jouw problemen zijn daardoor niet opeens minder of anders. Het heeft geen toevoeging om jezelf daarmee te gaan vergelijken. Je hoeft niet jouw dingen weg te stoppen, omdat je ouders zo reageren of anderen ook problemen hebben.

Zelf heb ik ook mijn dingen weggestopt. Voor dat moment voelt het veilig, maar op lange termijn gaat het je niet verder brengen. Ken je dat voorbeeld van een bal en water? Een bal onder water duwen is moeilijk en zwaar, hoe dieper je de bal onder duwt, hoe harder die omhoog zal komen. Zo is het ook met je emoties. Maar gelukkig kun je er wel wat aan doen.

Is het voor jouw een mogelijkheid om eens met iemand anders dan je ouders te praten? Iemand die je vertrouwt en waar jij je dingen kunt delen en kwijt kunt. Praten lucht op en jouw gevoels mogen er ook gewoon zijn!

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 1
Badge

-Onnodige quote verwijderd-

Ik heb niet echt iemand om er over te praten want mijn familie is best koud tegen ons en ik mag niks vertellen van mijn ouders aan iemand anders want dan zeggen ze dat iedereen over hun gaan roddelen ik heb ook niet echt een vriendin ofz dus best lastigĀ 

Heey @Hohoihoihoihoihoi ,

Wat jammer dat je ervaart dat je niemand hebt om mee te praten. Als ik je zou vragen: wie vertrouw jij? Wie komt er dan op in je, als eerste? Misschien heb je wel mensen om mee te praten, maar durf je het toch niet helemaal?

Dat kan ik me helemaal voorstellen, het is echt niet makkelijk om over zulke dingen te praten. Daarnaast doet je familie koud en je ouders geven je niet de ruimte om te praten.

Dat is voor mij heel herkenbaar. Mijn ouders zijn ook heel gesloten en hebben ons altijd voorgehouden wat we wel/niet mochten zeggen. Want zouden mensen wel niet van ons vinden of niemand hoeft het te weten.. en ik snap volkomen dat je het dan niet doet, dat heb ik ook niet gedaan.

Sowieso ben ik niet zo'n praten van mezelf, maar dit is wel iets wat je gaat opbreken. Nu houd je het misschien nog vol, maar je wilt ergens wel graag praten. En jij mag gewoon over jezelf praten, daar hoeven je ouders geen 'toestemming' voor te geven.

Ik heb het niet gedaan en dat heeft me dieper in de put getrokken. Dat kan ik je echt niet aanraden. Ik zou je toch echt adviseren om er met iemand over te praten. Het gaat toch om jou, jezelf?

Is er een vertrouwenspersoon, mentor of docent waarmee je zou kunnen praten? Misschien kun je het daarmee eens bespreken. Deze zullen niet gaan roddelen, zij zijner juist om jou te helpen!

Groetjes,
Simply Me

Reageer