Skip to main content

Iemand een reden om te leven?

• February 5, 2026
  • 3 reacties
  • 53 Bekeken

Ato

Hallo. 

Voor een lange tijd had ik gedachtes over zelfmoord. Ik had zelfs ook een zelfmoord plan gemaakt. 

Ik heb nu ook professionele hulp gekregen (doordat ik het tegen een docent heb verteld, waardoor ik het meteen dezelfde dag het ook aan m´n ouders moest vertellen). Maar zelfs na all dat, voel ik me nog steeds hetzelfde. Er was zelfs ook een periode waarvan ik dacht dat dit helemaal niet hielp, zelfs met all het hulp dat ik kreeg. En toen realiseerde  het me. 

Ik was het probleem. Ik.  Zelf met alle mensen om me heen die me willen helpen, die van me houden. Doe ik bijna niks. Natuurlijk praat ik er soms nog over, maar meestal hou ik het voor mezelf of lieg ik zelfs.  Ik haat dat van mezelf, maar dat is zeker niet de enigste wat ik aan mezelf haat. 

Ik had eerst nog een rede om te leven. Dat was dat ik geliefd wil woorden. Dat gewoon een persoon  maakt niet uit wie of ding, van me hielt. 

Nu heb ik geen rede. Daarom de vraag. 

Zelf weet ik ook niet helemaal als ik nog wil leven, maar ja.

Oh, en nog een random vraag: Wat is je lievelingseten?  De mijne is mais en garnalen.

Dat was het. Bye byeeeee :)

3 reacties

LisaKindertelefoon
Forum|alt.badge.img+1

Hoi ​@Ato ,

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Wat naar dat je al een tijd last hebt van zelfmoordgedachten. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. Je bent ook welkom om te bellen als je je zorgen maakt om iemand anders.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je deelt!

Veel sterkte!

Groetjes,

Lisa

Forum|alt.badge.img+1

Hey,

Ik snap je gevoel heel erg, ik heb dit zelf ook nog steeds.

Nu heb ik bij mijn favo band het 'gevoel om te leven'  gevonden. Ik denk telkens (bijvoorbeeld) 'wacht tot het nieuwe album', 'wacht tot de film' of 'misschien komen ze wel naar Nl!, wacht daar nog ff op'. 

Ook met de series die ik kijk sleep ik mezelf n beetje door het leven heen.. Zo heb ik bepaalde comfort series, die ik dan ook opzoek als ik me rot voel.

Ik zou zeggen probeer een 'safeplace' te vinden, dit kan een persoon zijn, een band, een serie, een hobby, echt van alles. 

Ik weet dat het ongelofelijk lastig is, maar probeer het, alsjeblieft?

Greetz,

J. :)

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 7, 2026

Ik snap je Ik heb dat ook heel vaak aleen dan ga ik muziek luisteren en dan denk ik er niet meer aan maar ik snap wat je bedoelt.

Gr.

Anoniem