hyperhidrose (zweethanden) en jongens

  • 31 October 2023
  • 3 reacties
  • 65 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi! Ik ben over een maand 14 en ik heb nog nooit wat met een jongen gehad. Dat komt deels wss omdat ze me gewoon niet willen, maar ik zoek ze ook niet echt op, niet omdat ik heel verlegen ben, maar ik heb hyperhidrose, daardoor heb ik bij het kleinste beetje stress of opwinding al heel erge zweethanden. Daardoor raak ik nog gestresster en word het erger. Ik heb het altijd tijdens school (echt altijd ook als ik gewoon rustig aan het werk ben) en als ik na school nog met vriendinnen ben, dan ook. Alleen thuis heb ik het soms ook maar niet heel vaak. Ik weet echt niet wat ik hiertegen moet doen. Ik ben al een keer naar de huisarts gegaan die me antiperspirant gaf maar dat geeft me uitslag en het helpt amper. Ik heb het als zolang ik me kan herinneren dus ik denk niet dat het zomaar over een paar maanden weg is en totdat het weg is wil ik zeker niet iemands hand zomaar gaan vasthouden ofzo. 

ik heb dus uiteindelijk 2 vragen:

Hoe moet ik van zweethanden afkomen (ga aub niet zeggen wat ik ook op Google kan vinden maar gewooon echt goede tips waar ik ook wat mee kan, ik denk dat ik in ieder geval binnenkort weer naar de dokter ga om iets anders te vragen wat wel werkt voor mij)

 

en mijn andere vraag is hoe moet ik een vriendje krijgen want ik weet echt niet hoe en de jongens in mijn school zijn gewoon een beetje vreemd, dus ik ga liever daarbuiten kijken alleen ik woon in een dorp en kan dus ook niet zomaar naar feestjes enzo gaan dus ja dan zou ik online jongens moeten vinden maar waar en hoe?

 

alvast bedankt als je dit allemaal hebt gelezen sorry dat het zo veel is en ik hoop dat iemand me kan helpen :)


3 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @A.non.iem !

Ik snap je gevoel wel een beetje. Ik heb vaak ook zweet handen en mijn lichaam is al iets meer in de puberteit waardoor ik iets meer zweet dan mijn leeftijdsgenoten. Zelf heb ik inderdaad vaak daardoor plakkerige zweterige handen, maar als het goed is groei je daar overheen. En vaak als ik dan iemands hand vast hou maak ik een nonchalante opmerking zoals: “Sorry voor mijn zweethanden” en vaak zegt de ander dan: “is niet erg hoor” of “is niet erg, dat heb ik vaak ook” en in principe zou dat geen probleem moeten zijn, als anderen dat vinden is dat hun probleem, en het is natuurlijk wel goed om af en toe gewoon ff een geurtje op te doen of deo.

 

En over het vriendje heb ik hier een hele wijze tip: Je moet niet een vriendje willen om het vriendje hebben, nee het moet uit (cliché) “liefde” zijn. Verder zou ik er dus ook niet naar opzoek gaan, het komt vanzelf wel naar je toe.

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +9

Hooi,

Ik weet zelf niet zo goed hoe ik met zweethanden om zou moeten gaan. Mijn handen zijn namelijk heel erg droog, maar ik ben wel redelijk goed in stress reguleren. Ik denk dat het belangrijk is om te accepteren dat je zweethanden hebt. Volgens onderstaande bron kan het ontstaan door andere gezondheidsklachten of is het gewoon erfelijk/chronisch. Mocht dat nou het geval zijn: je hoeft je niet te schamen voor een medische aandoening en als iemand iets erover zegt: gewoon uitleggen. Als ze dán nog vervelend doen, niet mee omgaan. Probeer met een ander perspectief te kijken naar je zweethanden en dan raak je vanzelf er minder gestresst van. 

 https://www.huidmedischcentrum.nl/huidaandoening/overmatig-zweten/#:~:text=Meestal%20ontstaat%20hyperhidrosis%20in%20de,Hyperhidrosis%20kan%20erfelijk%20bepaald%20zijn.

Het is trouwens heel normaal om op deze leeftijd nog niks gehad te hebben en ik snap ook dat de jongens in je klas best vreemd zijn lol. Je kunt het beste gewoon op snapchat en instagram een accountje aanmaken en random mensen toevoegen en een praatje starten. Kijk dan gewoon met wie je veel gemeenschappelijke connecties hebt, want die mensen wonen vaak in de buurt. 

Als je nou interesse in iemand zou hebben die dichtbij woont, vergeet dan niet om veilig die persoon te ontmoeten. Ontmoet de persoon s’ middags en het liefste heb je stiekem je vriendinnen ergens zitten, zodat ze er een beetje op kunnen letten. Andere ideeën zijn misschien op een sport gaan of een andere hobby. 

Hoop dat dit helpt en groetjes!!
 

Reputatie 2
Badge

Hoi @A.non.iem !

Ik snap je gevoel wel een beetje. Ik heb vaak ook zweet handen en mijn lichaam is al iets meer in de puberteit waardoor ik iets meer zweet dan mijn leeftijdsgenoten. Zelf heb ik inderdaad vaak daardoor plakkerige zweterige handen, maar als het goed is groei je daar overheen. En vaak als ik dan iemands hand vast hou maak ik een nonchalante opmerking zoals: “Sorry voor mijn zweethanden” en vaak zegt de ander dan: “is niet erg hoor” of “is niet erg, dat heb ik vaak ook” en in principe zou dat geen probleem moeten zijn, als anderen dat vinden is dat hun probleem, en het is natuurlijk wel goed om af en toe gewoon ff een geurtje op te doen of deo.

 

En over het vriendje heb ik hier een hele wijze tip: Je moet niet een vriendje willen om het vriendje hebben, nee het moet uit (cliché) “liefde” zijn. Verder zou ik er dus ook niet naar opzoek gaan, het komt vanzelf wel naar je toe.

-OnlyMe

Hoi! Ik denk niet dat sorry voor mijn zweethanden genoeg is eigg, want in sommige situaties is het zo erg dat het er echt afdruipt en 1 daarvan is handen vasthouden :/ maar toch bedankt voor het reageren :)

Reageer