Skip to main content
Vraag

Hulp zoeken zonder ouders?

• November 5, 2025
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo iedereen,

Ik heb al sinds een tijdje last van suicidale gedachtes. Mijn vrienden vinden dat ik dit tegen mijn praktijkondersteuner moet zeggen. Ik wil niet dat mijn ouders hiervan weten. Ik heb rondgekeken op het internet en kwam erachter dat hulpverleners niks tegen je ouders zeggen zonder toestemming als je 16+ bent (dat ben ik dus), maar dat ze dat wel doen als je in gevaar bent. Dat vind ik heel vaag. Dus wat denken jullie? Zouden ze het aan mijn ouders vertellen?

Er zijn ook andere dingen die ik wil vertellen maar nog een beetje bang ben om te doen want in het verleden hebben veel hulpverleners zonder toestemming dingen aan mijn ouders verteld wat leidde tot dat mijn ouders boos waren op mij.

2 reacties

Louise_
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 5, 2025

Hoi 4n0n13m,

Wat goed dat je dit durft te vertellen en overweegt om dit te bespreken met je praktijkondersteuner! 

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. Dit zal dus ook anoniem blijven, zonder dat je ouders er achter komen. 

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Eventueel zou je deze vragen ook aan de huisarts zelf kunnen stellen

Nogmaals, heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Louise (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img+3

hoii

ik snap dat je msischien niet wil dat je ouders alles weten, echter wel heel goed dat je hulp wil/ zoekt! ik kan je aanraden om het wel te vertellen tegen je ouders, praktijkondersteuner of iemand die je kan helpen. als je verteld over je zm gedachtes dan kunnen je ouders misschien boos zijn van de schrik (bij de andere dingen misch ook), maar ze zullen je ook hulp bieden en weet zeker dat ze je lief hebben en steun geven, ze zullen je vast helpen!

als je het gevoel hebt dat je hulp nodig hebt is het vaak ook zo… dus vertrouw op je zelf dat je dit nu al aangeeft en ga er met iemand over praten.

veel sterkte 

groetjes