Vraag

Hulp zoeken voor depressieve klachten

  • 15 August 2022
  • 1 reactie
  • 35 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi iedereen! 

Ik ben 16 jaar en ervaar al 2 jaar? ongeveer depressie klachten ofzo iets.

Eventjes in het kort hoe ik mij voel: 

Het komt echt in buien voor. En die buien zijn heftig. Soms kan ik de hele wereld aan en met 1 seconde voel ik mij weer heel depressief/boos etc. Ik voel me ook leeg meestal. Soms snij ik mijzelf of doe ik drank en drugs om die leegte weg te werken

Ik wil hulp, ik wil de huisarts bellen maar telkens als ik dat wil durf ik het niet want dan voel ik mij weer “goed” dus waarom zou ik hulp nodig hebben dan?

Ik weet niet eens wat ik moet zeggen om überhaupt die afspraak te maken


1 reactie

Reputatie 6
Badge +3

Hey Suzywuzy,

Goed dat je hulp wilt zoeken!

Je kan misschien een mail naar je huisarts schrijven. Als je die dan nog niet durft te sturen als je je ok voelt, kan je hem sturen als je je depressief voelt. Natuurlijk kan je ook gewoon met je huisarts bellen als toch denkt dat je het kan. Je mag zeker wel hulp krijgen als je je op een moment goed voelt! Dat betekend namelijk niet dat je eraf bent.

Wat je tegen de huisarts moet zeggen, moet je zelf denk ik een beetje bedenken, want jij weet zelf het beste hoe je je voelt. Het kan iets zijn in de richting van dat je je niet fijn voelt (of hoe jij het omschrijft), en dat je graag hulp wilt.

Als je het nog moeilijk vindt om aan de huisarts te vertellen, kan je het eerst aan een vriend(in) vertellen. Dan heb je het in ieder geval al verteld en kan die vriend(in) je ook helpen.

Je kan iets zoeken wat je afleidt of minder depressief laat voelen. Dat kan van alles zijn. Jij weet zelf wat jij leuk/fijn vindt. Wat bij mij soms helpt, is muziek luisteren, wandelen of tekenen.

Jij kan dit!

Groetjes iemand.

 

Reageer