Skip to main content
Vraag

huisarts zelfbeschadiging

• January 18, 2026
  • 3 reacties
  • 64 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben 13 en ik doe zelfbeschadeging. Zoals ik ook in eerdere topics heb gezegd wil ik graag stoppen maar gaat het hulp zoeken heel lastig. Ik heb besloten dat er geen andere optie is dan de huisarts. Ik wil er morgen even heen gaan maar ik heb geen idee hoe dit gaat en wat ik wel en niet kan zeggen. Ik vindt het eerlijk gezegd heel eng omdat ik 1. nog nooit allen naar de huisarts ben geweest. 2. niemand weet dat ik SH doe en dan moet ik het ineens gaan vertellen aan iemand en 3. ik weet niet hoe de huisarts gaat reageren en wat diegene ermee gaat doen. Nu begin ik dus een beetje twijfelen of ik het nou wel zou doen. Heeft iemand miss nog tips voor mij?

3 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 18, 2026

Hoi,

Je mag pas vanaf je 16e alleen naar de huisarts (afspraken maken en beslissen wat je doet). Vanaf 12 mag je volgens mij samen met je ouders beslissen. Je moet het dus wel aan je ouders vertellen en via de telefoon de huisarts opbellen want dat is het netst. De huisarts gaat je waarschijnlijk naar een psycholoog doorverwijzen of zoals bij mij (ze dachten angst wat er hard naast was) bij de therapeut van de huisarts. Succes.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • January 18, 2026

Heyy lieve ​@ikvoerlievermijnnaamnietin ,

Kan me voorstellen dat dat eng is.. Is het misschien makkelijker om het via een brief aan de huisarts te vertellen?..❤
Ik weet het niet zeker natuurlijk hoor!! maar wat ik denk is dat hij een beetje door gaat vragen hierover en bijv. vragen of je gesprekken met de POH (praktijk ondersteuner) fijn zou vinden/ andere hulp..

i.i.g super goed dat je naar de HA gaat!!😘

Veel liefs en suc6 morgen❤

LivN
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • January 19, 2026

Hoi ​@ikvoerlievermijnnaamnietin ,

Heel goed van je dat je dit vertelt, zeg! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liv (De Kindertelefoon)