Skip to main content

Ik voel me dus al een aantal jaar kut en het wordt steeds erger. Ik zit al een tijdje te denken om de huisarts te bellen, maar ik weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Ik heb ook niet graag dat mijn ouders er achter komen, want die weten niet dat het slecht met me gaat. Heeft iemand tips over hoe ik dit moet aanpakken? Ik ben 16 en ik weet dat de huisarts dan zwijgplicht heeft, maar hoe zit dat dan als je naar een psycholoog oid word doorgestuurd? Heeft die ook zwijgplicht? En zitten er kosten aan verbonden?

Groetjes BlueWolf

Hii

Goed van je dat je de huisarts wilt bellen!!

De huisarts heeft alleen geen zwijgplicht als jij jezelf of anderen in gevaar brengt. Maar als hij een psycholoog zou gaan in schakelen dan moeten je ouders daarvan op de hoogte gebracht worden... want dit moet geregeld worden door de gemeente. In principe betaald de gemeente voor de psycholoog omdat je minderjarig bent. Als je een particulier psycholoog in schakelt zitten er wel kosten aan verbonden.

Xx hopelijk heb je hier wat aan!!


De situatie thuis is al redelijk gespannen en ik ben bang dat ik het dan alleen maar erger zal maken. Mijn broer zijn hobby is om mij te kwellen volgens mij en mijn stiefvader is ook heel vaak gemeen. Dus ik zou niet goed weten hoe ik dit dan zou moeten vertellen.


Hii

Je zou misschien ook tegen de huisarts kunnen zeggen hoe de thuis situatie is. Ze zijn er immers voor opgeleid om jou te helpen right?


Ik denk dat ik dat dan maar ga proberen. Ik ga maandag dan de huisarts bellen😬. Bedankt voor de tips!


Een belletje of bezoekje aan de huisarts is gwn vrijblijvend. Ik zou dit dus sws eens proberen en kijken wat die ervan zegt en hoe hij/zij je zou kunnen helpen. Je kunt natuurlijk ook eens bellen of chatten met Veiligthuis of met de Kindertelefoon.

Maar wel goed van je dat je actie wilt ondernemen! Dat is beter dan het opkroppen tot het niet meer gaat. Knap dat je hulp zoekt!

 

Suc6 ermee.

Groetjess


Hee,

Als het te lastig is hoef jij niet degene te zijn die het thuis vertelt. Je kan het ook je huisarts laten vertellen of samen met je huisarts vertellen aan je ouders. Dan hoef je dat in ieder geval niet zelf te doen en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over hoe je zoiets moet vertellen.

Super dat je maandag gaat bellen! Dat lijkt me een hele goede beslissing! Laat je weten hoe het ging?

Gr. Pin


Zal ik doen


Ik heb vanochtend de huisarts gebeld en heb vrijdag een afspraak. Ik ben wel heel zenuwachtig, omdat ik niet goed weet wat ik dan moet gaan zeggen😬.


Wat goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Heel begrijpelijk dat je het spannend vindt, dat is echt niet gek. Maar de huisarts gidst je wel een beetje door het gesprek heen denk ik. Als jij niet precies weet wat je moet zeggen, zal hij/zij met de juiste vragen het gesprek wel op gang brengen. Het is misschien lastig om je zo kwetsbaar op te stellen maar het gaat wel enorm opluchten denk ik.

 

Suc6, laat maar weten hoe het is gegaan.

Groetjess


Hee,

Wat knap dat je hebt gebeld en wat fijn dat je al aan het eind van de week terecht kan!

Je zou eventueel een briefje kunnen voorbereiden met steekwoorden of een hele tekst als dat beter voelt. Het is heel normaal om briefjes mee te nemen met dingen die je niet wil vergeten te zeggen.

Je kan vertellen dat je je al heel lang heel slecht voelt. Als je weet waardoor het komt, kan je dat zeggen. Als je dat niet weet, dan is dat niet erg. Je kan dan vertellen wat je precies voelt. Dan is het nog goed om te zeggen wat je graag zou willen. Zou je graag doorverwezen worden naar een psycholoog of wil je bv wat gesprekjes met de huisarts? Als je niet goed weet wat je wil/nodig hebt, dan kun je dat natuurlijk ook overleggen met je huisarts. 

Meestal stelt je huisarts jou ook vragen om een duidelijker beeld te krijgen van de situatie. Het is dus eigenlijk vooral een kwestie van het maken van een beginnetje.

Gr. Pin


Pin en xLisa,

Dankje voor de tips, ik ga denk ik dan maar wat opschrijven. Want ik vind het sowieso lastig om mezelf open en kwetsbaar op te stellen dus dat lijkt me wel een goed idee.

Groetjess


Reageer