Vraag

hsp test

  • 22 June 2020
  • 4 reacties
  • 106 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hoi allemaal. 
Ik heb mischien Hsp. Dat heb ik laatst ontdekt. En dat dat wil ik graag testen. Ik heb geen iedee hoe dat werkt. Ik heb al faalangst. Dus ik weet het niet zeker. Al heb ik nooit echt laten testen of ik het had.
 

ik moet dat overleggen met mijn ouders en ik wil dat graag aan mijn moeder vertellen. maar ik weet niet hoe ik daar over moet beginnen. Want mijn moeder weet nog niks van mijn vermoedens. Ik wil haar ook niet vertellen over dit forum want dat hou ik liever voor mezelf.

hoe moet ik dit aanpakken?

wat zouden jullie doen in mijn plaats?
bedankt alvast❤️❤️


4 reacties

hey

wat is hsp? als je het me uitlegd kan ik je misschien helpen

Hey,

Ik denk dat het handig is om dit bij je moeder aan te geven. Dit kan je doen door aan te geven dat je snel gevoelens van anderen oppikt, je extra gevoelig bent voor prikkels etc.  
 

Als je het lastig vindt om het met je moeder te bespreken, zou je ook de huisarts kunnen bellen om even te overleggen. 
 

ik snap dat het lastig is, maar het is zoveel makkelijker om met hsp te leven als je de juiste handvatten gekregen hebt (van bijvoorbeeld een psycholoog of iemand in je omgeving die je verder kan helpen) Als het je dwarszit of je er last van hebt verdien je het om er met iemand over te kunnen praten!

Succes, je kan het!

Hoi  Luna_loena_xlove,

Even voor de mensen die niet weten wat HSP is; HSP is een persoonlijkheidskenmerk, HSP staat voor hoog sensitief persoon. Een HSP wordt vooral omschreven als iemand die heviger op (emotionele) prikkels reageert dan de normale persoon. 

Ik ben zelf ook een HSP, dit is op mijn 6e vastgesteld. Dit is toen via mijn ouders en juffen gegaan, die zagen dat ik niet echt lekker in mijn vel zat en minder sociaal was dan andere kinderen. Tijdens deze test werd er niet specifiek gekeken naar of ik een HSP was, maar ook naar of ik agressieproblemen, slaapproblemen, AD(H)D, autisme, etc. had. Mijn gedrag werd geobserveerd, gefilmd, ik werd geïnterviewd, evenals mijn ouders en juffen. Alle resultaten kwamen terug in de vorm van een verslag en conclusie. 

Naar mijn mening is een test om te kijken of je een HSP bent niet echt nodig. Aangezien het geen aandoening/ziekte/stoornis is, voegt een onderzoek niet heel veel toe als je al vermoedt dat je een HSP bent.

Als je echt graag getest wil worden, zou je dit aan je ouders kunnen vragen. Bij mij ging de test via de GGZ, maar ik weer niet precies of dat nu ook nog zo is. Deze link zou misschien van pas kunnen komen:

https://www.neuropsychologischonderzoek.nl/

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Reputatie 1
Badge +1

Zoals al eerder is gezegd.. HSP is geen stoornis en iets om te diagnosticeren. Het is een persoonlijkheidskenmerk die sommige mensen gewoon krijgen vanuit het natuur.


Ik ben namelijk ook zelf HSP. Alleen.. je hebt het niet. Je bent het. Het is jouw unieke vingerafdruk. Ik snap ook wel dat jouw hoogsensitiviteit/gevoeligheid nogal wat dingen beïnvloedt in je dagelijkse leven. Dat gebeurt bij mij nog steeds ook. En dat faalangst komt best veel voor bij ons omdat we subtiele nuances zien bij onze omgeving, andere lichaamshoudingen en zelfs teksten- en nog meer.

Overigens is er niet een wetenschappelijke of echt een psychologische test, want dit is echt een persoonlijkheidskenmerk. Er zijn wel lijstjes. En er zijn ook kleine testjes (Ook Elaine Aron heeft een test op haar website, die deze term had bedacht) met diezelfde kenmerken. Hoe meer je daarin herkent, hoe groter de mogelijkheid dat je Hoogsensitief/gevoelig bent.

Ik denk dat het ook belangrijk is te realiseren dat iedere HSP’er ook anders is. De een heeft meer last van licht en andere meer van geluid, en sommigen van alles. Tot slot heb je gewoon de vrijheid om tegen je ouders te zeggen dat je denkt dat je HSP bent. Hopelijk begrijpen ze wel, maar herinner dat het niks is om iets spoedigs mee te doen. Geniet gewoon van je leven en de '’cadeaus'’ die HSP-zijn je ook kunnen geven.

Wist je dat, hoewel het niet 100% onderzocht is, waarschijnlijk 10 tot 20% van de populatie HSP is? Dat is eigenlijk best veel. Waarschijnlijk best een groot kans dat iemand in je omgeving of zelfs op school ook hoogsensitief is. Deze onderwerp wordt ook steeds populairder, dus als je alsnog écht wilt praten met iemand dan doe het ook.

Reageer