Vraag

hsp, heb ik het nu of niet

  • 22 August 2019
  • 75 reacties
  • 1032 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hey

ik ben een aantal dagen erachter gekomen dat ik denk dat ik hsp ben.
Ik heb het besproken met mijn mama en ze wil me wel laten testen.
Maar stel dat ik geen hsp ben dan is al dat geld weg voor niks.
Mijn mama zei ook al dat ze dacht dat ik het niet had.
Ik weet het niet meer.

75 reacties



Hey

ik weet niet wat ik hierover moet denken. Maar ik denk helemaal niet dat mensen zonder hsp dommer zijn.
Je doet in deze post alsof ik alleen maar aandacht wil. Als je een paar reacties hiervoor leest kun je perfect lezen waarom ik me wil laten testen.



Nope! Dat heb ik nooit gezegd.
Ik probeer alleen te bedenken hoe je HSP kunt uitleggen aan anderen zonder dat zij vinden dat jij jezelf bijzonder vindt.
Dat lijkt me gewoon heel moeilijk als je dat doet aan de hand van HSP eigenschappen; want dan klinkt het alsof de ander die eigenschappen dus minder heeft.
Dus hoe zou jij het uitleggen? Probeer eens?
- onnodige quote verwijderd -
Ik weet het niet
Zou het kunnen dat Cajongen bedoelt dat je best naar een methode zoekt om hsp op een begrijpelijke en bescheiden manier uit te leggen? Ik vermoed dat hij vreest voor reacties als 'je stelt je aan' of 'je vindt jezelf heel wat door de term hsp'. Zo'n reacties kunnen inderdaad volgen, maar ze zouden niet aan de term hsp mogen gekoppeld worden. Hoewel sommige mensen een fout beeld hebben van wat hsp inhoudt, is hsp wel degelijk een fenomeen waardoor je sneller vermoeid of voldaan kan raken in bepaalde situaties. Daarom lijkt het me nuttig om, als je kenbaar maakt dat je hooggevoelig bent, bij deze term de nodige uitleg te geven.

Gr. Kenshin
- onnodige quote verwijderd -

Hey kenshin

ja ik denk dat het wel zal helpen.
Maar ik ben vandaag weer begonnen op school en ik ben boos ik ben moe ik ben gewoon op. We hebben een klas die geen 5 seconden stil kan zijn. Ik ben op.
School is weer begonnen, en je bent terechtgekomen in een luidruchtige klas. Hm, lastig. Heb je dit al met je docente kunnen bespreken?

Gr. Kenshin
School is weer begonnen, en je bent terechtgekomen in een luidruchtige klas. Hm, lastig. Heb je dit al met je docente kunnen bespreken?

Gr. Kenshin

Hey kenshin

ik ben vandaag tijdens het eten alleen mogen gaan zitten en ik ben ook binnen mogen blijven. Ik kan het lawaai van 1400 leerlingen nooit goed aan.

Dankje voor al je hulp.

Groetjes
Fijn dat je je hebt kunnen afzonderen van de heisa. Denk je dat je op deze manier de komende tijd door zal komen?

Gr. Kenshin
hey

ik heb wat gemist 👀
ik heb geen zin om terug te lezen dus ik hou het nu weer bij 👍

ik snap dat je het lawaai van 1400 kinderen niet aan kan... maar is het niet eenzaam zonder vrienden pauze houden?

ik mag ook in de pauze met maar 400 leerlingen op een rustig plekje gaan zitten maar dan mag ik toch echt mijn vrienden mee nemen...

groetjes
blue
hey

ik heb wat gemist 👀
ik heb geen zin om terug te lezen dus ik hou het nu weer bij 👍

ik snap dat je het lawaai van 1400 kinderen niet aan kan... maar is het niet eenzaam zonder vrienden pauze houden?

ik mag ook in de pauze met maar 400 leerlingen op een rustig plekje gaan zitten maar dan mag ik toch echt mijn vrienden mee nemen...

groetjes
blue

Hey blue

ik mag ook een vriendin meenemen. Ik lees meestal als ik in het lokaal zit. De afgelopen dagen is het iets rustiger geworden maar ik merk dat ik moe ben. Ik wil gewoon niet naar buiten. Ik kan het gewoon niet. Ik ben bang. Kinderen van mijn klas vinden me raar omdat ik niet in de normale eetzaal eet.
En niet normaal naar buiten ga. Maar geloof me ik heb gezegd tegen mijn klas titularis dat ik gewoon niet naar buiten kan.

Groetjes
hey

het blijft me denken aan autisme.

vind zij het ook fijn om rustig te zitten?

wat de gene uit je klas vinden maakt niks uit zo lang jij gewoon door je pauze kan bij komen.

je bent bang voor de drukte...
ik ken het van vroeger. toen was ik bang voor geluid om me heen ik liep altijd met me vingers in me oren omdat ik voor overprikkeling bang was...

er is denk ik maar 1 op lossing er voor... drukkr plekken zo veel mogelijk vermeiden en er mee om leren gaan.

groetjes
blue
hey

het blijft me denken aan autisme.

vind zij het ook fijn om rustig te zitten?

wat de gene uit je klas vinden maakt niks uit zo lang jij gewoon door je pauze kan bij komen.

je bent bang voor de drukte...
ik ken het van vroeger. toen was ik bang voor geluid om me heen ik liep altijd met me vingers in me oren omdat ik voor overprikkeling bang was...

er is denk ik maar 1 op lossing er voor... drukkr plekken zo veel mogelijk vermeiden en er mee om leren gaan.

groetjes
blue

Hoi blue

ik weet niet of ze binnen wil blijven. Ik zeg dat ze naar buiten mag maar dan zegt ze dat ik dan alleen zit. Ik ben heel veel alleen dus mij maakt dat niks uit. Ik wil dat zij wel vriendinnen maakt. Ik kan dat niet. Dus ik wil dat zij vriendinnen maakt. Ik heb een paar “vijanden” in de klas. 1 heeft me vroeger gepest. De andere mag me niet. Ik kan het goed vinden met mijn klastitularis en ik heb haar uitgelegd dat als ik tijdens de speeltijd teveel lawaai heb heel boos of verdrietig kan worden. Ik heb de term hsp niet gebruikt. Ik wil niet iets zeggen wat ik niet zeker weet.
Niemand weet dat ik dat ken behalve jullie.

Ik heb het heel moeilijk gehad om te zeggen dat ik tijdens het eten ergens anders wil zitten. Toen ik mijn klastitularis aansprak heb ik even moeten rustig worden want ik was in de klas en ik wil niet in de klas wenen. Ik heb gezegd dat mevrouw ... het wist.( ... is de naam van de leerkracht die alles weet) ik mag binnen blijven totdat de bib op school open is.

Ik wil het niet moeilijk hebben als ik over mezelf iets persoonlijk vertel. In mijn hoofd klinkt alles zo makkelijk maar als ik het zeg dan breek ik. Mijn titularis en mevrouw ... kunnen me een soort van breken. Als zij iets zeggen dan dringt dat meer door tot mij.

Dankje om dit te lezen

groetjes
Je hebt met je klastitularis gesproken, ondanks dat je het moeilijk had. Dat was dapper 🙂 Goed gedaan.

Je zou eventueel die vriendin kunnen vragen of ze maandag- en donderdagmiddag bij jou zou willen doorbrengen. De resterende middagen zou ze naar buiten kunnen.

't Is vaak niet gemakkelijk om over je gevoelens te praten. Net daarom is het sterk van je wanneer je dat wel doet. Wees gerust trots op jezelf, wanneer je iets doet dat je eng vindt.

Gr. Kenshin
Je hebt met je klastitularis gesproken, ondanks dat je het moeilijk had. Dat was dapper 🙂 Goed gedaan.

Je zou eventueel die vriendin kunnen vragen of ze maandag- en donderdagmiddag bij jou zou willen doorbrengen. De resterende middagen zou ze naar buiten kunnen.

't Is vaak niet gemakkelijk om over je gevoelens te praten. Net daarom is het sterk van je wanneer je dat wel doet. Wees gerust trots op jezelf, wanneer je iets doet dat je eng vindt.

Gr. Kenshin

HEy kenshin

ik ben nooit blij met mezelf er is altijd wel iets wat ik niet goed doe. Bv waarom was ik bijna aan het wenen. Vandaag moest ik iets positief over mezlf zeggen. En de klas heeft me moeten helpen. Want k weet niks positief over mezelf geloof me. Vandaag had ik de docent weer die alles weet. Ik heb haar niet kunnen spreken spijtig genoeg omdat de volgende les ging beginnen. Ik wil haar zeggen dat ik helemaal in de knoop graak. Ik wil gewoon stilte in de klas. Het is niet moeilijk. Voor normale mensen toch. Maar ik krijg zoveel stress als is over mijn gevoelens en emoties ga praten. Het lijkt of ik uit elkaar ga barsten en dan moet ik meestal wenen.
Ik denk soms dat ik me ook aanstel. Omdat ik tijdens de middag binnen blijf.

Groetjes
Je moest wat positiefs over jezelf vertellen, en had daar de hulp van je klasgenoten bij nodig. Hm, wat jammer dat je je eigen kwaliteiten niet in lijkt te zien. Was je akkoord met de positieve punten die je klasgenoten over je wisten op te noemen?

Zou het mogelijk zijn om een moment te zoeken waarop de docent klaar is met lesgeven? Net voor de pauze bijvoorbeeld, of op het einde van de dag? Je zou eventueel aan de lerarenkamer kunnen aankloppen, en vragen of ze even tijd vrij kan maken.

Hooggevoeligheid lijkt me een van die dingen die voor niet-hooggevoeligen lastig kan zijn om zich voor te stellen. Wie niet hooggevoelig is, weet vaak niet hoe het voelt om overprikkeld te raken. Zo zijn er aan de andere kant bijvoorbeeld mensen die totaal niet kunnen tegen stilte. Dat is misschien iets waar hooggevoelige mensen zich minder vlot een voorstelling bij kunnen maken. Heb je het gevoel dat de docent die je graag zou aanspreken over de drukte in de klas, wel begrijpt wat hooggevoeligheid inhoudt?

Gr. Kenshin
Je moest wat positiefs over jezelf vertellen, en had daar de hulp van je klasgenoten bij nodig. Hm, wat jammer dat je je eigen kwaliteiten niet in lijkt te zien. Was je akkoord met de positieve punten die je klasgenoten over je wisten op te noemen?

Zou het mogelijk zijn om een moment te zoeken waarop de docent klaar is met lesgeven? Net voor de pauze bijvoorbeeld, of op het einde van de dag? Je zou eventueel aan de lerarenkamer kunnen aankloppen, en vragen of ze even tijd vrij kan maken.

Hooggevoeligheid lijkt me een van die dingen die voor niet-hooggevoeligen lastig kan zijn om zich voor te stellen. Wie niet hooggevoelig is, weet vaak niet hoe het voelt om overprikkeld te raken. Zo zijn er aan de andere kant bijvoorbeeld mensen die totaal niet kunnen tegen stilte. Dat is misschien iets waar hooggevoelige mensen zich minder vlot een voorstelling bij kunnen maken. Heb je het gevoel dat de docent die je graag zou aanspreken over de drukte in de klas, wel begrijpt wat hooggevoeligheid inhoudt?

Gr. Kenshin

Hey kenshin

ik heb docent nog niks gezegd over hsp.
Maar om de een of andere manier voelt ze me heel goed aan. Jk vertrouw haar maar als ik in de helft van de zin begin te wenen dan weet zij wat ik bedoel.


Aan de leraren kamer ga kloppen vind ik dat verveelend. Die leerkracht heeft al les gegeven en dan nog eens mijn problemen. Ik ben een paar keer naar de leraren kamer geweest maar ik krijg stress! Heel stom.
Ik weet niet eens zeker of ik hsp ben. Ik denk dat mijn mama geen test wil afleggen.
Ik praat niet graag over die onderwerpen. Chatten of schrijven gaat me veel makkelijker af. Volgende week vrijdag zie ik haar weer 😔 bewerking ~ ik heb mijn kans voor deze week en de rest van de tijd verkeken want ik wil zeggen dat mijn mama altijd ait te roepen tegen mij en dat ik dingen moet doen enzo van doe dit en soms zegt ze dat we haar moeite niet waard is enzo en ik weet niet of ik dat persoonlijk moet opvatten of wat ik moet doen ~
dan heb ik wel daarna een pauze dus dan kan ik even met haar spreken.


Moet ik misschien naar het clb op school?
Die kunnen een test afnemen. Denk ik. Je moet een speciaal persoon zijn om dat afgenemen. Maar moet je eigenlijk getest zijn om het te kunnen zeggen? het is een karakter trek en geen ziekte.

Weet jij het??

Dankje
Fijn dat die docent je goed begrijpt. Denk je dat je haar zou kunnen mailen? Op die manier kan ze zelf een moment voorstellen dat voor haar past.

Zijn je moeder en jij al naar de huisarts geweest? De huisarts weet wat te doen in dit soort situaties. Ook het CLB zou je zeker verder kunnen helpen. Neem gerust contact met ze op.

Gr. Kenshin
Fijn dat die docent je goed begrijpt. Denk je dat je haar zou kunnen mailen? Op die manier kan ze zelf een moment voorstellen dat voor haar past.

Zijn je moeder en jij al naar de huisarts geweest? De huisarts weet wat te doen in dit soort situaties. Ook het CLB zou je zeker verder kunnen helpen. Neem gerust contact met ze op.

Gr. Kenshin

Hey kenshin

Ik ben nog niet naar de dokter geweest.
Mijn mama maakt maar geen afspraak en ik wil zelf niet over dat onderwerp beginnen.

Elke keer is ze boos op mij. Ze denkt dat ik geen hsp ben. Ik haat discussies. Ze geeft me nooit gelijk.

Ik ben nu op dr klasdag met school maar niemand snapt dat ik liever alleen ben. Iedereen zegt dat ik zielig uitzie. Ik wil gewoon muziek luisteren is dat zo moeilijk?
Wat jammer dat je moeder geen aanstalten lijkt te maken voor een afspraak bij de huisarts. Denk je dat je zelfstandig naar het CLB durft?

Voor mensen die een voorkeur hebben voor drukte en grote groepen, kan het inderdaad lastig te begrijpen zijn dat jij op jezelf zitten helemaal niet erg vindt. Daar schuilt volgens mij het verschil tussen de betekenis van de woorden 'alleen' en 'eenzaam'. Jij kan bijvoorbeeld prima alleen zijn zonder je eenzaam te voelen.

Gr. Kenshin
Wat jammer dat je moeder geen aanstalten lijkt te maken voor een afspraak bij de huisarts. Denk je dat je zelfstandig naar het CLB durft?

Voor mensen die een voorkeur hebben voor drukte en grote groepen, kan het inderdaad lastig te begrijpen zijn dat jij op jezelf zitten helemaal niet erg vindt. Daar schuilt volgens mij het verschil tussen de betekenis van de woorden 'alleen' en 'eenzaam'. Jij kan bijvoorbeeld prima alleen zijn zonder je eenzaam te voelen.

Gr. Kenshin

Hey kenshin

ik weet eigenlijk niet of er wel een clb op school is nu ik er over nadenk.
Mijn beste vriendin zegt dat ik veranderd ven. Niet van uiterlijk maar omdat ik geslotener ben. Ik ben deze zomer gepest geweest door kinderen. Ik dacht dat ze lijn vriendinnen waren. Maar niemand begrijpt het waarom ik dan gesloten ben geworden.

Maar kenshin denk jij dat ik een hsp attest nodig heb om te kunnen zeggen dat ik hsp ben?

groetjzs
Als je twijfelt over de aanwezigheid van het CLB op jouw school, kan je je klastitularis of die ene docent hierover aanspreken. Moest je dat aanspreken eng vinden, kan je ze ook mailen. Je klastitularis of die docent zouden je in contact kunnen brengen met een medewerker van het CLB.

Wat jammer dat je deze zomer gepest werd. Erg naar dat dit je werd aangedaan door personen die je als vrienden beschouwde. Ik kan me voorstellen dat je na een nare ervaring als pesten een stuk geslotener wordt. Weet die vriendin van het pesten?

Voor je het labeltje hsp op je neemt, lijkt het me verstandig om de uitslag van een test af te wachten. Wel kan je laten weten dat je jezelf een stuk gevoeliger schat dan velen, waardoor je nu en dan pauze nodig hebt van rumoerigheid en dergelijke.

Gr. Kenshin
Als je twijfelt over de aanwezigheid van het CLB op jouw school, kan je je klastitularis of die ene docent hierover aanspreken. Moest je dat aanspreken eng vinden, kan je ze ook mailen. Je klastitularis of die docent zouden je in contact kunnen brengen met een medewerker van het CLB.
ik ben dan altijd bang wat ze denken.
Ik weet niet waarom.
Ik krijg nu al stress als ik dit lees zelf weet ik niet waarom.




Wat jammer dat je deze zomer gepest werd. Erg naar dat dit je werd aangedaan door personen die je als vrienden beschouwde. Ik kan me voorstellen dat je na een nare ervaring als pesten een stuk geslotener wordt. Weet die vriendin van het pesten?

die vriendin weet dat ik gepest ben geweest. Maar ze denkt waarschijnelijk dat het niet zo erg was geweest. Ik ben nu ook veel stiller geworden




Voor je het labeltje hsp op je neemt, lijkt het me verstandig om de uitslag van een test af te wachten. Wel kan je laten weten dat je jezelf een stuk gevoeliger schat dan velen, waardoor je nu en dan pauze nodig hebt van rumoerigheid en dergelijkes

dan kan ik doen ik heb het ook al gezegd tegen de titularis.


Gr. Kenshin
Als je liever niet hebt dat je klastitularis of docent weten waarvoor je naar het CLB gaat, kan je gerust meedelen dat je dat liefst voor jezelf houdt. Leerlingen gaan naar het CLB voor dingen als het leren maken van een studieplanning tot het vertellen over hun thuissituatie. Met andere woorden; voor je klastitularis of docent wordt het lastig om te raden waar jij het CLB graag voor zou raadplegen.

Zou je het prettig vinden om je vriendin meer te vertellen over het pesten? Met een beter beeld van wat er zich afgespeeld heeft, zou ze meer begrip voor je kunnen opbrengen.

Is het pesten inmiddels gestopt?

Gr. Kenshin
Als je liever niet hebt dat je klastitularis of docent weten waarvoor je naar het CLB gaat, kan je gerust meedelen dat je dat liefst voor jezelf houdt. Leerlingen gaan naar het CLB voor dingen als het leren maken van een studieplanning tot het vertellen over hun thuissituatie. Met andere woorden; voor je klastitularis of docent wordt het lastig om te raden waar jij het CLB graag voor zou raadplegen.

Zou je het prettig vinden om je vriendin meer te vertellen over het pesten? Met een beter beeld van wat er zich afgespeeld heeft, zou ze meer begrip voor je kunnen opbrengen.

Is het pesten inmiddels gestopt?

Gr. Kenshin

HEy kenshin

het pesten is gestopt. Maar ik wil het zeggen tegen haar dat ik daar nu nog altijd mee zit. Maar ik durf geen mailtje te sturen.
Ik weet niet waarom. Ik ben bang voor de reactie. Ik zie haar vrijdag weer( volgende week)
ik durf geen mailtje te sturen.

Ik zit heel erg met dat pesten
'Ik zie haar vrijdag weer( volgende week)'
Bedoel je met 'haar' die docent?

Je zou, zonder dat je besluit om een mail te versturen, een tekstje in je notities op kunnen maken, waarin je uitlegt wat er zich zoal afspeelde rond het pesten. Met dat tekstje doe je later wat je wilt: je verwijdert het, of je verstuurt het op een moment dat je de moed hiervoor bijeen weet te rapen.

Gr. Kenshin
Oke dankje

Reageer