hoogsensitiviteit (waarom persoonlijkheid???)

  • 9 October 2022
  • 4 reacties
  • 76 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik ben al op jonge leeftijd hoogsensitief genoemd. Ik denk ook wel zeker dat dat klopt maar voel me toch een beetje “beledigd”  als mensen zeggen dat het meer een persoonlijkheid is. Terwijl ik het wel een stoornis vind omdat het mijn leven enorm beinvloed.  Ik vind het enorm lastig want als ik aan persoonlijkheid denk denk ik aan “aardig, slim, sportief, fanatiek” niet aan hoogsensitief. Niemand kan me ook uitleggen waarom het zo word beschreven daarom vraag ik het hier want ik voel me er niet goed over. kan iemand het uitleggen? 


4 reacties

Hi @iemandInNederland ,

Het wordt zo beschreven omdat mensen die hoog sensitief zijn, gevoeliger (ook wel sensitiever genoemd) zijn voor indrukken en prikkels. Het is inderdaad een persoonlijkheidskenmerk, ik vind het dan ook ontzettend vervelend om te horen dat je de hoog sensitiviteit zo ervaart. Het is namelijk een erg mooi deel van je persoonlijkheid, zo kun jij als hoogsensitief persoon je misschien wel makkelijker inleven in anderen, de kleine dingen in het leven wat éxtra waarderen en ben je vaak creatief en fantasierijk! Dat maakt ook onderdeel uit van jou, als mensen toch zeggen dat het meer een persoonlijkheid is ;)!

Ik hoop dat je je er mee kunt groeien en je er over een tijdje wat beter over voelt dat je hoogsensitief bent, wat iets slechts is het absoluut niet! Het is voor jezelf natuurlijk fijn om er rekening mee te houden, als het je veel wordt of overprikkeld bent dat je dan even wat rust en tijd voor jezelf neemt.

Hopelijk kun je hier iets mee <3

Liefs, Junia

Reputatie 1
Badge

Hey Junia,

 

ik snap wat je bedoeld. Bedankt voor je reactie, ik blijf het wel oneerlijk vinden maar begrijp het iets meer

:)

Badge

k ben ook hoogsensitief is echt vervelend ben erg druk in men hoofd denk aan te veel, is echt lastig! Een tip: Bach bloesemmix, die kun je laten samenstellen wat voor jou nodig is, helpt bij mij heel goed, is wel 30 euro per potje maar het is het waard. Hoop dat je er wat aan hebt 😘

Reputatie 2
Badge

Hoi hoi ! mede hsp’r hierr !! ( Hoog Sensitief Persoon )

Ik haat het net zo erg als hsp een personaliteit word genoemd. Het heeft veel invloed op je persoonlijkheid dus wrs word het daarom een personalteit genoemd. Maar het voelt natuurlijk als een stoornis. Hsp beïnvloed je leven heel erg en dit is gwn stom. ‘Je moet ermee leren leven’ is wel iets wat een beetje waar is en dit is k*t want eigelijk niemand weet wat het is en hoe het voelt. Nu is mijn vader ook hoogsensitief dus weet hij het een beetje en kan ik om hulp vragen maar miss heb jij diegene niet,

Suc6

 

(tekst aangepast door de Kindertelefoon ivm forumregel 7)

Reageer