Vraag

Hoe zorg ik er voor dat iemand hulp gaat zoeken?

  • 23 March 2021
  • 4 reacties
  • 43 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hai, 
 

Een goeie vriend van mij is al een hele tijd depressief. Hij zit er zelfs zo diep in dat hij zich niet meer anders kan herinneren. Ik heb voorgesteld om naar de huisarts te stappen, zodat hij met iemand kan gaan praten, maar hij denkt dat het geen nut heeft en het niet gaat helpen. Nou denk ik het kan zeker geen kwaad om een keer te proberen. Ik snap wel waarom hij geen hulp zoekt aangezien ik zelf ook depressieve klachten heb, Alleen zijn die van mij gelukkig wat minder. Ik voelde me in het begin een hele erge aansteller en vergeleek mijn problemen met anderen. Soms wilde ik er niet vanaf komen. Dit klinkt misschien raar, maar zijn er anderen die dit ook hebben? Ik denk omdat heel veel dingen er in mijn ogen niet meer toe doen. Ik zie nergens echt het nut meer van in.  

(ik ben trouwens inmiddels wel naar de huisarts gegaan)

Mijn vraag is: Zijn er anderen die in een hele erge depressie zitten, voor een al langere tijd misschien? Of mensen die het hebben gehad ? Iemand enig idee wat ik kan zeggen of doen waardoor ik mijn vriend kan overhalen? Het enige wat ik wil is hem een beetje hoop geven zodat hij actie onderneemt in plaats van dat het nog een paar jaar zo aanhoudt. 


4 reacties

Heyhey!

 

Zelf heb ik ook een hele lange tijd met depressieve gevoelens geworsteld. Ook ik zag het nut van een huisarts of een therapist niet meer in. Uiteindelijk heeft mijn moeder toen dertijd toch de stap genomen om mij mee te nemen naar een therapist die mij toen heel erg goed heeft geholpen.

Het overhalen van iemand om naar een therapist of huisarts te gaan kan onwijs moeilijk zijn, zeker omdat ze daar zelf ook het nut niet (meer) van in zien. Toch is het goed om het in ieder geval een kans te geven. Probeer zelf het gesprek aan te gaan met jouw vriend en ga eventueel naar een mentor of vertrouwenspersoon op school die het gesprek aan gaat met jouw vriend. Dit kan heel vervelend klinken, maar toch is het goed om dit te doen zodat jouw vriend de hulp kan krijgen die ze nodig hebben.

Natuurlijk is dit maar een advies en ligt de keuze uiteindelijk bij jou. Mocht je verder nog vragen hebben kun je hierop reageren!

 

Groetjes!

Hai @Mier

Gaat het nu beter met je ? :)

Ja, ik denk dat ik inderdaad nog een keer het gesprek met hem aan ga en misschien ook even met m’n eigen psych het over hem hebben, zodra ik een afspraak met haar heb. 

Hij zit niet bij me op school dus ik kan helaas daar niks regelen. :(

Was anders wel een goed plan geweest! 

Dankjewel voor je tips en hoop dat je je beter voelt nu !! 

 

Groetjes Maaik

Hey @maaik!
 

Ja, zeker. Dat was al weer langer dan anderhalf jaar terug! :)

Hopelijk kun je de juiste hulp voor hem regelen.

 

Fijne avond!

Heey @maaik ,

Wat lief dat je je vriend wilt helpen en vervelend dat jezelf ook last hebt van depressieve klachten. Gelukkig heb je zelf hulp kunnen krijgen.

Ik begrijp wat je zegt over dat je je niet anders wilt voelen. Misschien zoiets: je voelt je zo en het kost veel moeite om je anders te voelen. Je hebt niet de energie om er aan te werken en dingen te ondernemen. Je weet dat je daardoor niet gaat veranderen. Daarom voelt het alsof het beter is dat sommige dingen zo blijven. Het is een vicieuze cirkel.

Zelf zit ik ook in een depressie en ik zou je vriend aanraden om hulp te zoeken. Hij heeft het nu al heel zwaar en je wilt echt niet dieper zakken. Dat kan ik eerlijk zeggen uit eigen ervaring.

Het is lastig om via hier, het forum, dingen te zeggen waarmee jij je vriend kan overtuigen. Hij zal waarschijnlijk ook niet zien dat dit een tijdelijke situatie is en dat je hier uit kunt komen. Misschien kun je dat nog eens met hem bespreken?

Je kunt het wellicht als een soort optie brengen. Als hij zo doorgaat of niks doet zal het niet minder dworden, alleen erger. Waarom zou je dan niet iets van hulp proberen? Stel nou dat het wél beter word!

Zijn er nog andere mensen die om je vriend geen staan, die hem misschien kunnen motiveren en proberen wat hoop over te brengen? Samen sta je sterker dan alleen.

Sterkte, ook met je eigen proces!

Groetjes,
Simply Me

Reageer