Skip to main content

Hi, Ik vraag mij af wanneer een snijwond een litteken  wordt? En hoe kun je dat weten?

Misschien een beetje een gekke vraag maarja.

Als het een te diepe wond is neem ik aan


 
-onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon-

Ja, Maar hoe weet je dat dan?

 


Heey A.n.oniem,

Als eerste vroeg ik mij af met welke doelstelling je deze vraag stelt?

Je huid bestaat uit verschillende lagen. Als alleen de opperhuid (de bovenste laag) beschadigt is, ontstaat er vaak geen litteken. Dat is bij oppervlakkige wonden.

Bij diepere wonden waarbij ook andere lagen van de huid beschadigd zijn, de lagen onder de opperhuid, zal er een litteken ontstaan.

Hoe dat ontstaat en waarom, kun je bijvoorbeeld hier lezen.

Groetjes,
Simply Me


Heey A.n.oniem,

Als eerste vroeg ik mij af met welke doelstelling je deze vraag stelt?

Je huid bestaat uit verschillende lagen. Als alleen de opperhuid (de bovenste laag) beschadigt is, ontstaat er vaak geen litteken. Dat is bij oppervlakkige wonden.

Bij diepere wonden waarbij ook andere lagen van de huid beschadigd zijn, de lagen onder de opperhuid, zal er een litteken ontstaan.

Hoe dat ontstaat en waarom, kun je bijvoorbeeld hier lezen.

Groetjes,
Simply Me

Γεια, ik zit nu op een ander account. Maar de reden waarom ik deze vraag heb, Is omdat ik het gevoel heb dat ik een litteken heb. Misschien heb ik het op de verkeerde manier gevraagd. Maar iniedergeval bedankt voor je antwoord.

Gr. Anoniem


Heey,

Nee, je hebt het zeker niet op de verkeerde manier gevraagd. Praten over dit onderwerp kan voor sommige mensen als een trigger werken, vandaar dat ik het me afvroeg.

Sommige littekens zullen vanzelf vervagen. Je kunt wel als de wond helemaal dicht en niet meer rood is, litteken creme gebruiken. Dat kan ook helpen om het litteken meer te herstellen/vervagen.

Groetjes,
Simply Me


Heey,

Nee, je hebt het zeker niet op de verkeerde manier gevraagd. Praten over dit onderwerp kan voor sommige mensen als een trigger werken, vandaar dat ik het me afvroeg.

Sommige littekens zullen vanzelf vervagen. Je kunt wel als de wond helemaal dicht en niet meer rood is, litteken creme gebruiken. Dat kan ook helpen om het litteken meer te herstellen/vervagen.

Groetjes,
Simply Me

Hi, Ja als het littekens worden dan zal ik kijken daarvoor. Maar ik had wel gelezen dat littekens helaas voor altijd blijven.

Dankjwel voor je reactie

Gr. Anoniem


Heey,

Littekens gaan inderdaad niet meer weg. Dit komt omdat de huid beschadigd is en dat niet meer hersteld kan worden, omdat de stoffen en water etc niet meer via de cellen doorgegeven kan worden.

Wel kunnen littekens vervagen en zo'n litteken creme kan daarbij helpen.

Groetjes,
Simply Me


Reageer