Vraag

hoe was jullie ervaring toen jullie naar de eerste gingen?

  • 27 May 2023
  • 7 reacties
  • 84 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik ga volgend jaar naar de eerste en ik vind t heel eng want ik ben bang dat ik geen vrienden ga maken. Ik ga naar die school (VWO) met drie vrienden in dezelfde klas. Ik ben een jongen. Dus kan ieder zeggen hoe hij/zij de middelbare heeft ervaren en misschien ook tips geven? Het zou me heel erg helpen danku


7 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Ik werd altijd gepest op de basisschool ik keek er dus heel erg naar uit om naar de middelbare te gaan. Ik ging ook naar VWO, maar dan met TTO (TweeTaligOnderwijs) mijn klas paste perfect bij mij. En mijn tip is gewoon jezelf te zijn, en ik zou gewoon een gesprek starten met mensen om je heen, want dan maak je sneller vrienden. Ik ben trouwens een meisje.

-OnlyMe

Ik zit nu aan het einde van de 2de klas in havo vwo, op de basisschool kreeg ik havo advies en volgend jaar ga ik naar vwo. Ik heb in de 1e en 2e niet echt in een vwo klas gezeten dus kan ik het qua werk niet uitleggen maar ik denk dat het gewoon opgebouwd wordt en als je je best doet mss helemaal geen zorgen hoeft te maken. Ik vind de middelbare leuker dan de basisschool, het fijne is dat je nieuwe mensen leert kennen die mss beter bij je passen en op je eigen niveau kan leren. Maak je geen zorgen, als je in een leuke klas komt, gaan vrienden maken meestal best snel. Veel plezier op de middelbare!

Hey,

qua school heb ik geen idee hoe de middelbare is, ik heb zelf thuisonderwijs. Het werk is prima te doen. Ik vond het in het begin wel lastig, maar dat lag aan mij en aan dat ik groep 8 heb overgeslagen. Het is leuk schoolwerk, vind ik tenminste. Vrienden maken? Ik denk gewoon jezelf blijven.

Veel plezier op de middelbare!

Ik was de enige van mijn klas op de basisschool die VWO ging doen op mijn middelbare school.  Eigenijk was dat best prima want ik heb heel snel nieuwe vriendinnen en vrienden gemaakt.  Het is voor iedereen nieuw , dus je zit allemaal in dezelfde situatie.  

Badge

Hoi 

Ik ben net klaar met leerjaar 4 mavo en in het begin is de brugklas altijd spannend maar probeer gewoon naast anderen te zitten en een gesprek te beginnen bijvoorbeeld welke school ze hiervoor zaten dat soort dingen en probeer iedereen dieee gaat van jou oude school dicht bij te houden.

Hopelijk help dit 

Badge

heey

Ik ging alleen naar vwo 1, dus zonder mensen die ik kende. Uiteinelijk heb ik een leuke klas en leuke vrienden! Je moet gwn een beetje praten met andere en niet gelijk op je telefoon zitten bijv. dan praten er niet snel mensen tegen je! Dus je open opstellen dan zijn er vast mensen waarmee je kan praten! Ik ging met wat meiden praten en de volgende dag gingen we al afspreken met een groepje! dat was heel gezellig, niemand kende elkaar eigenlijk nog mrr daardoor waren er ook geen tweetallen en waren we echt met het groepje! Ook de meeste scholen doen er ook wel aan om de klas closer te laten worden, zoals activiteiten en kampen enz. zo leer je elkaar beter kennen en kom je vanzelf mensen tegen die bij je passen!

Reputatie 4
Badge +1

heey!

Kwa vrienden maken weet ik wel bijna zeker dat het goed komt, iedereen is nieuw en (bijna) niemand kent iemand of elkaar dus iedereen zal uit zijn op vrienden maken. Gewoon over wat simpele dingen beginne, hobbies, huisdieren die dingen

En dit jaar ga ik naar de 3e, maar de eerste was naar mijn mening het leukst. 

In het begin door de gangen rennen als een kip zonder kop omdat ik niet te laat wilde komen, maar toch het lokaal niet kon vinden. Dat ik ineens een stuk of 11 docenten had. Andere talen. Docenten die ik meteen helemaal amazing vond, en docenten die ik meteen een hekel aan had. In de pauzes in de aula zitten en boterhammen eten. 

De eerste is echt heel leuk en probeer er van te genieten, En niet vergeten dat als de school waar je nu heen gaat het toch niet is, of dat de mensen niet leuk zijn. De manier van les geven of wat dan ook, je kan wisselen dat heeft een goede vriendin van mij ook gedaan, midden in het jaar zelfs.

Maar ik denk het het wel goed komt :)

Succes en niet te veel stressen, 

groetjes Val

Reageer