Vraag

Hoe vertrouw je jongens en mannen?

  • 5 January 2023
  • 14 reacties
  • 211 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik denk niet dat iemand ooit zal begrijpen hoe oncomfortabel ik het vind om ook maar bij jongens en mannen in de buurt te komen. 

Ik ben van m’n zevende tot m’n twaalfde elke week betast door mijn muziekleraar. Ik heb dit verteld aan een vriendin van mij die ook les van hem had, en hij heeft precies hetzelfde gedaan bij haar en haar kleine zusje. Ik ben bang voor mijn zusje, waar het waarschijnlijk ook is gebeurt. Ik heb nooit meer een jongen vertrouwd, totdat ik van de zomer een jongen ontmoette die anders leek. Hij was heel lief. Maar toen kwam ik erachter wat hij over mij en mijn vriendinnen gezegd had, en voor mij was het alleen maar meer bewijs dat jongens en mannen nooit te vertrouwen zijn. Elk ding dat ze doen is gebaseerd op seksuele verlangens, of het verlangen om mensen pijn te doen. Ik vertrouw zelfs m’n vader niet. Ik durf het gewoon niet aan. 
Ik haat mannen niet omdat ik wil dat ze allemaal dood gaan (ookal zou dat veel dingen oplossen), ik haat ze omdat ze nooit zullen begrijpen hoe het is om door het leven te gaan als je constant op je hoede moet zijn. Ik kan de helft van de complete bevolking standaard niet vertrouwen, totdat ze zich hebben bewezen, en zelfs dan is er altijd een onderwerp waar ze gemeen mee zijn. Het enige wat ik vraag is wat empathie, en misschien het stoppen van grappen over dingen die jij, als man, nooit zal meemaken. 

Ik weet dat ik het probleem ben, en dat het niet de schuld van mannen in het algemeen is dat ik zo ben behandelt. Maar waarom doen ze er dan zo gemeen over als ik iemand vertel wat ik heb doorgemaakt? Begrijpen ze het niet? Waarom hebben ze zo weinig empathie? Kunnen ze zich niet inleven in iemands anders leven? 

Ik heb geen vertrouwen in dat het ooit beter zal worden in de toekomst. Het doet me oprecht pijn om dit te zeggen, maar zelfs als ik mijn zonen perfect opvoedt, zullen ook zij beïnvloedt worden door de wereld, en ook zij zullen in vieze, misogynistische verkrachters veranderen.

Hoe kan ik dit ooit oplossen, ik kan niet langer zo leven.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi,

Ik ben zelf een jongen maar ik begrijp heel erg goed wat je zegt. Dat ligt ook niet aan jou. Soms is je angst voor mannen zo groot dat je daar hulp bij nodig hebt. Maar dat kan jij het beste bepalen. Weet iig dat het niet raar is dat je je zo voelt en dit denkt na wat er gebeurt is.

Reputatie 7
Badge +17

Ook een jongen hier en ik kan alleen maar zeggen dat ik het oprecht heel erg vind wat je is overkomen (en iemand die dat niet is overkomen zal dat idd nooit begrijpen) en ik ga hier ook niet jongens/mannen verdedigen want daar heb jij niks aan.

Verder sluit ik me aan bij @jaivy  Zoek hulp als jij denkt dat je daar klaar voor bent.

Heel veel sterkte.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi ik begrijp het wel. Zelf ben ik een jongen die (alles moet een naam hebben)  zich niks aantrekt van stereotypes. Ik draag graag rokjes, nu hijv ook, ringen, lijntjes op de ogen soms, giechel graag, mijn haar is aardig lang en nouja laat ik zeggen,  dat vind "men" dus femi. Je hoort in een hokje blijkbaar.  En dat ik cross dress en femi zou zijn is voor sommige jongens en mannen een sein en reden om zich raar , bot en heel primitief te gedragen. De aap in de mens komt dan los.  Schelden, dingen roepen, heel luid lachen.... het hoort er voor een aantal "kerels" blijkbaar bij.  Volgens mij is dat angst. Angst voor anders en onbekend. Ook ken ik veel mannen die alleen maar over voetbal, seks en vrouwen praten alsof het voorwerpen zijn.  Verschrikkelijk vind ik dat.  Ik ben ook een keer gevolgd door een vent die wss dacht dat ik een meisje was want ik had m'n favo rokje aan en hempje het was warm en dan draag ik dat. Het was een reden om fanatiek aan karate te gaan doen.  Door dit soort dingen kwam mijn beeld over mijn geslachtsgenoten flink in de war. Ik ben een x meegeweest naar een voetbalwedstrijd en ik zag grote mannen in hekken klimmen, joelen en spugen en met bierglazen gooien. Echt je weet niet wat je ziet. En ik ben toch zelf ook een jongen. Ik  heb dat gedeelte van mij uitgelegd in mn topic : hoe vertel ik.  Maar nu jouw gevoel. Ik begrijp je. Heb dat zelf ook gevoeld. Het was 1 van de redenen dat ik depressief begon te worden. Mezelf negatief bekeek . Het veranderde voor mij door een paar dingen maar ik haal er hier 1 uit. De rest staat in mn andere topics maar het gaat nu om jou :)  ik kwam er nl achter dat een best groot deel vd jongens , vaak in stilte, heel wat liever en minder seks- en kracht gericht is dan het eerst leek. Alleen het grote probleem is dat zacht, lief en schattig zijn en doen niet " normaal " schijnt te zijn voor jongens . Knuffelen, sieraadjes maken, tegen elkaar aankruipen of giechelen en gewoon je gevoel uiten, het is schijnbaar niet "mannelijk" .

Ik doe dit dus allemaal lekker wel, en heb nu heel wat vrienden/innen waar ik me bij thuis kan voelen. Ze zijn er namelijk wel, maar blijven helaas wat onzichtbaar door al het onbeholpen macho gedoe waar veel jongens zich verplicht toe voelen. Het is te hopen dat wij jongens allemaal ooit uit die boeien van mach, stoer, grof en hard mogen en dan soms ook lief en zacht mogen zijn. Gelukkig zijn we er wel, maar nog te verstopt.

Nog een ding, als ik lees wat je zegt krijg ik kippenvel, schaamte, verdriet en de neiging om je te zeggen: niet allemaal hoor!  Het spijt me voor jou dat die figuren zo tegen je hebben gedaan het lijkt me vreselijk en ik snap dat je "ons" niet meer vertrouwt.  Ik kan wel nog zeggen: er zijn echte en wèl lieve jongens die heel wat beter zijn dan die jij ervoer. En ik gun je en ik hoop dat je net zulke leuke schattige lieve en toch ook best (positief) stoere jongens mag ontmoeten als ik nu ken.  

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +15

Tha jongens en mannen kunnen erg zijn , misschien heb jij pech gehad, echt heel vervelend?? 
 

en weetje , of jij bang bent voor mannen, jongens mag je oprecgt zelf weten, maar weet wel deat er ook goede manne/jongens rondlopen…. 
 

voor de rest ( je traumea ) evt EMDR!?

 

 

groetjes 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 1
Badge

 

Dit is precies de reden dat ik twijfelde om hulp te zoeken. Ook jij begrijpt niet waar ik heb over heb. Als je zelf nooit zoiets hebt meegemaakt, dan weet je niet dat het oprecht angstaanjagend is. Ik WEET dat er ‘goede’ mannen en jongens rondlopen, ik voel me er toch ook schuldig over dat ik me zo voel. Ik weet alleen niet wat ik er aan kan doen. Ik vroeg niet om je passief agressieve  medelijden, maar om hulp.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi ik had een reactie gestuurd maar die moet blijkbaar een halve dag gecheckt worden. Ik wordt daar serieus gek van. Maarja.   Komt ie niet, dan reageer ik vanmiddag opnieuw. 

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @itsas.shrimple.asthat,

Ik begrijp je heel goed. Jongens en mannen kunnen soms heel naar tegen vrouwen doen. Door middel van grapjes over vrouwen (‘het enige recht wat jij hebt is het aanrecht.’ een keer zijn zulke grapjes leuk maar daarna is de lol er wel vanaf) tot het betasten van een meisje of een andere jongen. Ik heb veel te vaak gehad dat ik aangeraakt werd op plekken, door mannen en soms ook vrouwen. En ik wordt regelmatig uitgescholden op de fiets. Maar ik ken ook heel veel jongens die wel heel aardig zijn. Alleen ben jij in contact gekomen met de verkeerde mannen dus ga ik daar verder niet op in. 

Je zou hulp kunnen zoeken als je er klaar voor bent. Je zou kunnen kijken op https://centrumseksueelgeweld.nl. Je kan van 11:00 tot 21:00 met de kindertelefoon bellen naar 0800-0432 of chatten. Ook zou je met een vertrouwenspersoon op school kunnen praten. 
 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +15

@Julian12 haha 🤔😂😂

 

groetjes 

Mij_Niet_Gezien 

Dit is precies de reden dat ik twijfelde om hulp te zoeken. Ook jij begrijpt niet waar ik heb over heb. Als je zelf nooit zoiets hebt meegemaakt, dan weet je niet dat het oprecht angstaanjagend is. Ik WEET dat er ‘goede’ mannen en jongens rondlopen, ik voel me er toch ook schuldig over dat ik me zo voel. Ik weet alleen niet wat ik er aan kan doen. Ik vroeg niet om je passief agressieve  medelijden, maar om hulp.

Oftewel:  dankjewel @Mij_niet_gezien  voor je reactie, ik zoek ook nog tips en hulp, Heb je er nog meer voor me? 

@itsas.shrimple.asthat Dat ziet er iets vriendelijker uit als iemand  goed bedoeld  reageert.....

Reputatie 1
Badge

Het spijt me als ik een beetje bot over kwam, ik ben er gewoon klaar mee dat iedereen alleen maar zegt dat er ook goede mannen zijn op de wereld en dat ik zelf beter moet nadenken. In m’n topic heb ik dat opgeschreven. Ik ben een fel voorstander van ‘als je niks toe te voegen hebt, houd je dan stil’. Ik weet eigenlijk niet eens of de reactie goedbedoeld was, ik voelde me er alleen maar meer schuldig over. Sorry als ik iemand gekwetst heb, dat was zeker niet mijn bedoeling.

Reputatie 1
Badge

 

Dankje voor de reactie!

Reputatie 1
Badge

 

Heel erg bedankt, eerlijk dit stelt me wel gerust. 

@itsas.shrimple.asthat  al goed, ik begrijp het. Het zit je helemaal 'tot hier' .  Veel sterkte! 😘

Sjammetje xxxx

Reputatie 3
Badge +3

(onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon)

Ik vind het heel erg voor je dat je dit hebt moeten meemaken, en die muziekleraar zou echt een levenslange gevangenisstraf van mij mogen krijgen, maar kun je alsjeblieft kappen om een hele fk groep te genelariseren, dat is echt niet normaal je zegt ook gwn schaamteloos op dit forum dat als alle mannen dood zouden gaan dat dat veel problemen zou oplossen wat niet zo is want er zijn ook heel veel hardwerkende mannen die ervoor kunnen zorgen dat wij kunnen blijven leven, auto's huizen wegen en nog meer dingen worden door mannen gemaakt, als alle mannen zouden uitsterven zouden jullie het allemaal niet overleven dan stoort eigenlijk de hele mens uit, en je hebt het wel over misogynistische verkrachters maar zelf ben je ook nu een misandrist. Nogmaals wat jij hebt meegemaakt had nooit moeten gebeuren want dat is echt verschrikkelijk maar 1 hele groep genelariseren is gwn fout, mijn neef is letterlijk vroeger aangerand door 2 vrouwen en hij haat geen vrouwen ookal maakte hij dit mee.

Reageer