Vraag

Hoe vertel je je ouders dat je depressief bent?

  • 29 December 2018
  • 5 reacties
  • 877 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi ik ben lau en 15 jaar. Ik denk nu al een tijdje dat ik depressief ben. Ik druk vaak mijn nagels in mijn handpalmen en pas heb ik mezelf ook gesneden. Ik voel me gwn er lelijk raar dom stom enzo en het grootste deel van mijn familie wil me ook al niet meer zien. Nu ben ik pas zo dom geweest om een foto van mijn borsten te sturen naar een jongen die me dus dat hele vertrouwde gevoel gaf en liet lijken alsof ik het waard was. Daar heb ik nu dus ook heel veel spijt van. Gister heb ik dit allemaal tegen een vriendin van mij gezegd en toen zij thuis kwam heeft ze dit met haar ouders gedeeld nu zeggen hun tegen mij dat ik het voor 12 uur s’middags moet zeggen tegen mijn moeder en anders doen hun het. Nu vind ik dit helemaal niet fijn en ik heb ook geen idee hoe ik moet beginnen. Hebben jullie misschien nog tips??

5 reacties

Hoi Lau,

Wat ontzettend naar dat je je eigenlijk al zo lang rot voelt en daar helemaal alleen mee rondloopt! Dat lijkt me erg zwaar voor je!

Je hebt alles wat speelt gedeeld met een vriendin en zij heeft het tegen je ouders verteld. Nu moet jij het tegen je ouders vertellen (anders doen zij het), maar je weet niet hoe. Er zijn verschillende manier waarop je dit kan aanpakken.

Kies in ieder geval een rustig moment, waarbij je ouders er het liefste allebei zijn.

1) Je kan het rechtstreeks tegen ze zeggen. Dat kan straight to the point: ''mam, pap, ik denk dat ik depressief ben.'' Je ouders zullen waarschijnlijk wel vragen stellen en anders vertel je wat je je vriendin hebt verteld. Kijk af bij dat gesprek en doe het een beetje op die manier, als je het eng vindt.

2) Schrijf een brief. Net zoals je nu op het forum duidelijk je problemen hebt verteld, kun je dat ook in een brief naar je ouders doen. De brief kun je dan aan ze geven, zodat je het niet direct zelf hoeft te zeggen. Dat is een prima methode!

3) Je laat het vertellen door de ouders van je vriendin en beantwoord achteraf de vragen die je ouders je waarschijnlijk gaan stellen. Als je het echt niet zelf durft, kunnen zij het altijd nog vertellen. Het belangrijkste is dat je ouders op de hoogte worden gebracht, zodat ze samen met jou hulp kunnen zoeken. Hoe dat gebeurt, is minder belangrijk.

Ik hoop dat dit iets heeft geholpen. Vind vooral een manier die bij jou aansluit en waar jij je comfortabel bij voelt!

Gr. Pin
Hoi pin,
heel erg bedankt voor je reactie heeft me erg geholpen om te bedenken hoe ik het ga zeggen

gr. Lau
Hoi Lau,

Fijn om te horen! Laat je nog weten hoe het is gegaan? :)

Succes!
Gr. Pin
Hoi pin,
ik heb net een brief aan mijn moeder geven, nadat ik bijna 10 min boven aan de trap heb gestaan. Ik zag gwn de pijn en verdriet in haar ogen dat was wel moeilijk. Maandag wil ze dat we naar de dokter gaan hiervoor.

Gr. Lau
Hoi Lau,

Wauw!! Super knap dat je die brief aan je moeder hebt gegeven! Je mag echt trots op jezelf zijn 😊

Veel succes bij de dokter. Ik hoop dat je je met de juiste hulp snel weer beter voelt :)

Gr. Pin

Reageer