Vraag

hoe vertel je dat je ptss heb...

  • 26 April 2020
  • 4 reacties
  • 208 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Afgelopen zomervakantie zijn mijn ouders en ik voor het eerst naar een Nederlandse camping in Frankrijk geweest.  Al snel had ik een leuk vrienden groep daar en er was ook een bepaalde jongen.  Die jongen heette Julian (niet zijn echte naam). Toen kwam ik er achter dat mijn vriend op dat moment in Nederland vreemd was gegaan. Ik was er zo kapot van maar kon bij Julian troost vinden. We hebben toen even later ook gezoend. Ik heb die dag erna aangegeven dat dit niet de bedoeling was en ik niet zo snel mijn ex kon vergeten. Mijn ouders waren onderhand ook vrienden geworden met de ouders van Julian. We zouden die avond met de 2 families gaan bqq’en , maar daarvoor wilde ik nog even douchen. En toen gebeurde het… Ik stond onder douch met mijn rug naar deur. Ineens hoor ik wat gestommel en nog geen 2 seconde later voelde k iemands koude lichaam tegen mijn lichaam en zijn warme adem in mijn nek. Hij fluisterde dat verzetten geen zin had, omdat hij toch sterker was. Ondanks dat probeerde ik weg te komen terwijl hij mij aanraakte  en vasthield. Uiteindelijk is het mij gelukt om weg te komen met een handdoek. De rest van de vakantie heb ik mijn ouders gesmeekt of we naar een andere camping en na een paar dagen was het eindelijk zo ver. Heb dagen niet durven douchen, kunnen eten of slapen. De weken die daarna volgende had ik veel nachtmerries en veel flashbacks. 

Ik heb dit uiteindelijk aan een vriendin verteld en die vond dat ik het mijn psycholoog moest vertellen. Na veel tegenstribbelen heb ik het toch gedaan. Mijn psycholoog denkt dat ik ptss heb en wil mij er graag voor behandelen, maar dan moet ik het eerst aan mijn ouders vertellen. Ik kijk daar erg tegen op, want mijn ouders zijn nog steeds in contact met zijn ouders. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? 

xxx

ps. is het handig om dit aan mijn huidige vriend te vertellen? Of maakt dat niet uit?


4 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Hi @Anoniemxxx_ ,

Ik heb helaas ook meerdere van die ervaringen meegemaakt. Mijn psycholoog wilt het ook aan mijn ouders vertellen. Het is echt niet oké wat er is gebeurd. Of zijn ouders nou aardig zijn of bevriend zijn met je ouders hun zoon heeft iets slechts gedaan. Ik zou het aan je ouders vertellen en aan hun kunnen vragen of ze het niet met zijn ouders zouden willen bespreken. Je kan ook aan je psycholoog vragen of hij of zij het wilt vertellen. En denk eraan als het verteld is word je behandeld en worden dingen hopelijk weer beter en normaal voor je. Ik denk dat dat het wel waard is.Als je huidige vriend echt goed is en je hem vertrouwt zou ik het hem zeker vertellen. Hij wilt vast ook weten wat er aan de hand is. Misschien redenen waarom je voorzichtiger bent of andere dingen. Ik denk dat hij je graag wilt begrijpen en helpen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Liefs

@Newyork  bedankt voor je lieve reactie !  ik heb de psycholoog gevraagd om het aan mijn ouders te vertellen, maar helaas wilt ze dat alleen via telefoon doen i.v.m corona. Mij lijkt dat niet echt ideaal dus ben bang dat ik toch zelf naar hun toe moet stappen. 

xxx

Hey

ik heb ook zo iets meegemaakt( niet zo heftig als bij jou denk ik) en ik voelde me gedwongen om het aan mijn ouders te vertellen omdat mijn psycholoog het tegen andere hulpverleners had gezegd. Mijn ouders kennen zijn ouders ook heel goed want ik ben ongeveer 8 jaar bij hun over de vloer gekomen. Ik was er niet blij mee maar ik heb het uiteindelijk deze week aan mijn ouders verteld in een brief en ik zou je echt aanraden om dat ook te doen. Ik vind het een stuk fijner nu dat zij dat ook weten. Dan hoef je niet buiten je ervaring nog geheimen te gaan houden want dat wordt er niet beter op zeker als je er zo veel last van hebt. Ik heb daar 6 jaar niks over gezegd en dan wordt het niet makkelijker

heel veel succes ❤️❤️

@Keepupthelove  heel erg bedankt !

Reageer