Vraag

hoe vertel je dat je depressief bent?

  • 4 July 2021
  • 4 reacties
  • 109 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Hallo, ik heb last van depressie maar ik heb dit nog nooit tegen iemand vertelt/ durven te vertellen. Ik heb nu de moed verzamelt om het tegen met beste vriendin te vertellen maar hoe vertel je zoiets? En wanneer kan ik het beste doen? 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Misschien straight to the point vertellen, of een appje sturen. Je kan het ook op een andere manier uitleggen, bijvoorbeeld door te vertellen hoe je je voelt.

Heyy

 

Ik vind het super knap van je dat je de moed hebt verzameld om met iemand te gaan praten!

 

Iedereen verteld dit op een andere manier. De een vertelt het gewoon straight to the point, de ander legt het uit door te vertellen hoe die zich voelt en weer een ander stuurt een berichtje (zoals Jaivy ook allemaal al aangeeft). Je kan het ook door middel van het brief vertellen. Op een brief / mail kan je alles schrijven wat je wilt, maar ook wat je nog niet wilt. Een brief / mail kan je ook nog meerdere keren aanpassen en helemaal maken zoals jij het wilt.

 

Je vraagt ons ook wanneer je het het beste kan vertellen? Vertel het wanneer je er klaar voor bent. Je moet er geen druk achter zetten. Gun jezelf de tijd. Vertel het pas als jij er zeker van bent. Je kan het vertellen als je bijvoorbeeld bij je vriend hebt afgesproken of je vraagt hem of hij een keer bij jou thuis wilt komen omdat je wilt praten. Als je het door middel van een berichtje, mailtje of brief doet kan je het gewoon versturen natuurlijk.

 

Succes! Jij kan dit🙂

 

Groetjes van mij!

Reputatie 2
Badge +1

Hoi met Lisa,

 

Wat lastig!

Ik vind het wel knap dat je er klaar voor bent om het te vertellen! Voor zo’n gesprek is niets juist of fout. Vertel het op jouw manier en neem er de nodige tijd voor. 
 

je kan misschien beginnen met: “Hey, waarschijnlijk heb je al gemerkt dat ik me de laatste tijd wat anders gedraag. Ik denk dat ik depressief ben. Ik zou het wel fijn vinden als je het niet tegen andere verteld of net wel (dat moet jij weten).” En vervolgens kan je wat uitleggen/vertellen daar rond.

 

Je vroeg ook wanneer. Eerlijk gezegd kunnen wij daar geen antwoord op hebben of jou daarbij helpen. Jij zelf moet daar klaar voor zijn. Het enigste tipje dat ik je kan meegeven is: vertel het op een moment dat er voldoende tijd is, zodat je je niet moet haasten. En zorg dat het misschien rustig is dat maakt het gesprek wat aangenamer.

 

hopelijk heb je hier wat aan!

ik weet zeker dat jij dit kan. Veel succes!

 

grts Lisa

Reputatie 3
Badge

Even een update omdat ik het even kwijt wil

Ik was het vanplan om het deze week te vertellen dus heb ik het haar verteld dat ik graag iets wou zeggen maar dat het nu nog niet het goede moment was. Op school aan gekomen werd ik weer verdrietig omdat ik op magister zag dat ik 2 onvoldoendes had gehaald en ik bang voor mijn ouders was ( andere topic btw.)

Ik kon het gelukkig onder controle houden maar mijn gevoelens zijn net als een bekertje met water,ooit overstroomd het. Dus later in Frans (ik heb een onvoldoende daarvoor. ) hielt ik het niet meer en gelukkig mocht ik naar de wc.

Al snel kan mijn beste vriendin de wc binnen ome te troosten (ze had het al door dat ik het niet meer ging houden) En we hebben een heel fijn gesprek samen gehad en ik heb het haar verteld,gelukkig begreep ze me hielp mij.❤

 Trouwens bedankt voor alle reacties onder mijn topic en dat jullie mij wilde helpen❤

Begrijp mij Trouwens niet verkeerd over de onvoldoendes. Ik huil niet snel het was gewoon te veel geworden.

 

❤Voor iedereen die deze problemen herkent weet dat je niet alleen bent.❤

Reageer