Skip to main content
Vraag

Hoe vertel ik mijn vriendinnen dat ik sh doe

• January 21, 2026
  • 2 reacties
  • 37 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi ik ben een meisje van 13 en ik doe nu al bijna 5 maanden SH (self harm). Ook heb ik zelfmoord gedachtes. Als je meer wil weten check even mijn andere topics.

Ik heb na heel lang twijfelen besloten dat ik het graag aan mijn vriendinnen wil vertellen. Ik vindt dit heel lastig want ik weet niet hoe ze gaan reageren. Ik weet ook niet zo goed hoe ik ze dit moet vertellen want dit is niet echt een gesprek dat je even op school gaat doen. 

Hebben jullie miss nog advies? alvast bedankt

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • January 21, 2026

Hey, ik heb hier ook last van gehad helaas. alleen toen ik het vertelde kwam er juist een soort opluchting! dat je het niet alleen hoeft de dragen maar iemand helpt je daarmee. Wat ik zou doen is gewoon eerlijk opbiechten en zeggen dat je niet lekker in je vel zit. Als een goede vriendin zal degene lief reageren en vragen wat er aan de hand is. dan kan ik je rustig vertellen over je sh. weet dat je niet alleen bent!! t lijkt misschien niet zo maar echt waar meer meiden/jongens doen sh meer dan je verwacht. heel veel succes, im proud of you!!

Louise_
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • January 21, 2026

Hoi ikvoerlievermijnnaamnietin

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Louise (De Kindertelefoon)