Skip to main content
Vraag

Hoe vertel ik mijn vrienden dat ik zelfmoord wil plegen?

• February 28, 2026
  • 2 reacties
  • 58 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, 

Ik voel me al een tijdje best kut enzo en ik heb ook al een half jaar therapie. Mijn ouders en therapeut weten al dat is zm gedachten heb enzo maar ik zou het ook wel aan me vrienden willen vertellen. Alleen weet  ik niet hoe. Altijd als ik het probeer weet ik niet hoe ik het moet zeggen en word ik misselijk. Ik weet ook niet wanneer ik het moet zeggen. 

Mijn grootste angst om dit te doen is dat ze denken dat ik gewoon hun aandacht probeer te zoeken of dat ze denken dat ik een pussy ben ofzo. Ze weten wel al dat ik in therapie zit maar ze weten alleen dat het om eten gaat enzo niet de rest.

Hebben jullie tips voor wanneer en hoe ik dit moet zeggen want ik wil ook niet dat hun zich kut gaan voelen

helppp

2 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@voetballertjeeee ,

Wat heftig zeg, onthoud wel dat zelfmoord niet de oplossing is, er zijn altijd mensen die om je geven en je niet kwijt willen. Natuurlijk kun je wel aangeven dat je nare gedachten hebt zodat ze je kunnen steunen en ervoor je kunnen zijn , als je praten lastig vind kun je misschien van tevoren een brief schrijven waarin je het verteld, je kunt er dan bij aangeven dat je bang bent dat ze denken dat je dit voor aandacht doet. Misschien kan het ook helpen een keer met 113 te chatten of bellen. Ik hoop dat je er wel over blijft praten met je therapeut, ouders of vrienden en hoop dat het snel wat beter gaat, en onthoud dat niemand je kwijt wil. ♥️

Liefs

Kim_12345
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • February 28, 2026

Hi ​@voetballertjeeee ,

Wat rot dat je je zo voelt. Knap dat je je gedachten en gevoelens al hebt gedeelt met je ouders en therapeut en dat je het wil gaan delen met je vrienden. We snappen dat dit lastig kan zijn! Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. We zouden op die manier ook samen kunnen kijken op welke manier het voor jou het fijnst is. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Kim (De Kindertelefoon)