Vraag

Hoe vertel ik mijn ouders dat ik depressief ben?

  • 4 January 2023
  • 4 reacties
  • 125 Bekeken

Badge

Hoi, 

Ik ben een meisje van 15 jaar en al 6 jaar depressief. In die 6 jaar heb ik al verschillende psychologen gehad die niet geholpen hebben. 2 jaar geleden heb ik mijn ouders weer proberen te vertellen dat ik moeite heb met leven. Dit kwam uit op een hoop ellende en geschreeuw heen en weer. Als ik nu zeg dat ik depressief ben wordt de vraag "waarom?" gesteld,  ik zeg dan vaak: 'omdat het zo is en ik er niks aan doen kan.' Dit is een van de redenen dat mijn ouders het niet begrijpen, ik kan niet uitleggen waarom. Elke keer weer zegt mijn vader: 'Ach joh stel je niet zo aan je ben nog jong het komt allemaal omdat je aan het puberen bent.' Maar op dit moment voelt het voor mij alsof ik al een touw om m'n nek heb en alleen het opstapje nog maar weggeschopt hoeft te worden. En als het krukje eenmaal weg is duurt het niet lang meer voor ik ook echt de wereld wil verlaten. Ik heb daarom gekeken of er nog psychologen/psychiatoren die mij misschien wel konden helpen. Dit kwam weer uit op niks. Na heel lang zoeken kwam ik Yes We Can Clinics tegen. Dit sprak me aan de ene kant wel aan maar aan de andere kant lijkt het me dood eng om 10 weken van huis te zijn (woon niet in de buurt van de dagbehandeling in Eindhoven dus de kliniek komt beter uit) en dan tussen allemaal vreemden te zitten. Dus ik heb een vraag naar de mensen die in de kliniek gezeten hebben. Kan iemand een beetje uitleggen hoe het daar is zodat ik een beeld kan krijgen van de kliniek die los staat van wat er op de site staat. Ook zijn tips om mijn ouders mijn depressie uit te leggen heel erg welkom. 

Groetjes. 

 


4 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hey, wat vervelend voor je!! Ik heb aan mn ouders verteld dat ik  social anxiety wss heb en dat ik eetprobleem heb. Dus mss heb ik wat tips voor je! Vertel het op een rustig moment bijv. Na het avondeten. Als je ouders gestresst zijn of geïrriteerd dan heb je meer kans op een negatieve reactie. Probeer ze uit te leggen wat je precies voelt elke dag. En als ze zeggen dat je je aan stelt kan je het er ook over hebben dat het nu een hele andere tijd is dan toen hun jong waren. Er is nu veel meer druk van ouders en van de maatschappij (er is ook erg veel prestatiedruk en socialedruk). Als ze vragen waarom? Kan je mss uitleggen dat je je door meerdere situaties die zijn gebeurd(wss srry weet er niet veel van af) je jezelf zo voelt  en dat je er niks aan kan doen. Het overkomt veel mensen en veel mensen komen er ook boven op!en dan kan je je ouders vertellen over die kliniek die je hebt gevonden. Want ik denk dat je ouders ook het beste voor je willen! En als je begint met vertellen zou ik niet gelijk met de deur in huis vallrn maar langzaam beginnen. Vertellen hoe je je voelt en daaruit de conclusie trekken. Ik hoop echt dat dit helpt! En k hoop dat je snel weer boven op je depressie komt!! Jij kan dit. Stay strong❤️

Groetjes anoniempie145

Badge

Hey, wat vervelend voor je!! Ik heb aan mn ouders verteld dat ik  social anxiety wss heb en dat ik eetprobleem heb. Dus mss heb ik wat tips voor je! Vertel het op een rustig moment bijv. Na het avondeten. Als je ouders gestresst zijn of geïrriteerd dan heb je meer kans op een negatieve reactie. Probeer ze uit te leggen wat je precies voelt elke dag. En als ze zeggen dat je je aan stelt kan je het er ook over hebben dat het nu een hele andere tijd is dan toen hun jong waren. Er is nu veel meer druk van ouders en van de maatschappij (er is ook erg veel prestatiedruk en socialedruk). Als ze vragen waarom? Kan je mss uitleggen dat je je door meerdere situaties die zijn gebeurd(wss srry weet er niet veel van af) je jezelf zo voelt  en dat je er niks aan kan doen. Het overkomt veel mensen en veel mensen komen er ook boven op!en dan kan je je ouders vertellen over die kliniek die je hebt gevonden. Want ik denk dat je ouders ook het beste voor je willen! En als je begint met vertellen zou ik niet gelijk met de deur in huis vallrn maar langzaam beginnen. Vertellen hoe je je voelt en daaruit de conclusie trekken. Ik hoop echt dat dit helpt! En k hoop dat je snel weer boven op je depressie komt!! Jij kan dit. Stay strong❤️

Groetjes anoniempie145

Hey, heel erg bedankt voor je tips. Ik denk dat ik eerst wil ik proberen het aan mijn broer (23) uit te leggen zodat ik een soort probeersel heb en iemand doe me kan helpen uitleggen aan mijn ouders. Nogmaals heel erg  bedankt❤️

Liefs mij

Reputatie 7
Badge +15

Super goedbidee! * idee, 

 

suc6 en hou ons op de hoogte!

groetjes 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 4
Badge

Hey, 

Je zit in een hele lastige situatie lees ik.

Ik ben zelf 4 maanden in opname geweest in het ziekenhuis voor anorexia dus ik denk dat ik wel een beetje kan uitleggen wat het inhoud.

Eigenlijk komt het er op neer dat je heel veel therapie en ondersteuning hebt, 24/7.

Bij mij kregen we een key en een co key, je key is je 1ste aanspreekpunt.

Je weet hoe het is om therapie te hebben, eigenlijk dat maar vaak in groep en voor mijn gevoel iets minder zwaar ofzo dat het nog wel mentaal draagbaar is ofzo.

Je krijg allerlei soorten therapie, ik had bv pmt (psychomotore therapie) en bv groepstherapie dat is met ouders erbij, individuele opdrachten etc etc..

Bij mij ging het dan heel veel rond een eetstoornis dus je zal misschien een beetje andere therapieën krijgen! 

Mijn heel eerlijke ervaring is dat ik daar heel erg veel geleerd heb en dat mij dat op bepaalde vlakken echt geholpen heeft maar op andere vlakken weer helemaal niet of zelfs me wat achteruit heeft geholpen. Maar goed dat van jou is 10 weken en dan is dat klaar, je weet wanneer je daar weg bent dat wist ik niet op voorhand.

 

Een goed youtube filmpje dat mijn ouders heeft geholpen is dit: https://youtu.be/vA2b0_Plwbk

Ik struggel ook zelf met een depressie en weet hoe zwaar het kan zijn maar niet opgeven, het komt echt goed!

 

groetjes anoniem789

Reageer