Skip to main content
Vraag

Hoe stoppen met denken?!?

• February 18, 2026
  • 3 reacties
  • 38 Bekeken

Eter
Forum|alt.badge.img+2

Hoi! Ik heb al mijn problemen even opgesomd en ben op een grote oorzaak gekomen.

De oorzaak is dus zegmaar dat ik teveel nadenk

Ik heb soms een hele paniek aanval in mijn hoofd, vanwege de simpelste 'hallo'

Over de kleinste dingen kan er weer een heel ding in mijn hoofd omgaan, echt heel vervelend.

Hoe stoppen met denken?!

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 18, 2026

Hoi Eter,

Dit klinkt echt heel herkenbaar en ook gewoon heel vermoeiend om steeds in je eigen hoofd vast te zitten. Het is zo naar als je gedachten meteen doorschieten naar paniek, zelfs bij kleine dingen.

Ik heb zelf ook dat mijn hoofd soms niet stopt en dat het dan heel heftig voelt. Wat voor mij helpt is om niet te vechten tegen het denken, maar mijn aandacht te verplaatsen. Bijvoorbeeld door muziek te luisteren, rustig te ademen, even te bewegen of iets fysieks vast te houden.

Proberen “niet te denken” werkt bij mij juist averechts, dan wordt het alleen maar drukker in mijn hoofd.

En als het echt vaak paniek wordt, kan het helpen om hier met iemand over te praten die met je meedenkt, zoals een begeleider of huisarts.

Je bent hier echt niet alleen in, en ik hoop dat je snel iets vindt wat jou ook een beetje rust geeft 🤍

Liefs,

Anoniem577

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 18, 2026

Als je aan iets anders denkt vergeet je het misschien. Je kunt misschien proberen aan als voorbeeld een wortel te denken. Je kan ook iets anders doen, bijvoorbeeld muziek luisteren of een luisterboek luisteren, dan ben je ook ergens anders bij. 

Misschien zijn meditatie oefeningen ook iets? Klinkt mss dom maar kan écht helpen🙂

Liefs Yusa 😘

ik_kan_geen_nickname_bedenken
Forum|alt.badge.img+3

Tja ik had dit vroeger ook wel een beetje. Dan verzon ik allen ergste dingen die er konden gebeuren. Het ding is. Andere hebben dit ook… Dus wat boeit het?

Dat ergste ding wat er kan gebeuren. Hoe erg is dat nou echt en wat is de kans dat dat gebeurt (ik kan je verklappen dat die kans bijna 0 is)

Dingen zijn alleen ongemakkelijk als jij ze ongemakkelijk maakt. Dus stress biet zo veel en chillaxx, t leven is al zo kort