Hoe praat ik zo beleefd mogelijk ?

  • 12 August 2014
  • 7 reacties
  • 801 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik praat altijd zo beleefd mogelijk. Ik zeg tegen ouderen áltijd ''u'', behalve als ze aangeven dat ik ''jij'' mag zeggen. Ik zeg ook ''Mijn genoegen'' als iemand bedankt zegt. Als iemand zegt ''Fijn om je te zien'' zeg ik ''Fijn om je/u ook te zien!'', etc etc etc.

Weten jullie nog dingen (die ik misschien niet weet) om heel, heel beleefd te praten en beleefd te zijn? Het maakt niet uit of het overdreven is, zeg maar gewoon en dan kan ik er wel wat mee!

7 reacties

dank u beleefd als iemand iets voor je doet of geeft ofzo.

verder gwn aardig enzo.

zou je dit even willen doen?

met genoegen meneer

dat soort dingen.


wrm wil je eigenlijk zo beleefd praten?
ik zelf zeg ook altijd u  enz. maar eigenlijk nooit mijn genoegen ofzo

bye x
Als je heel erg beleefd wil praten moet je met 2 woorden spreken dus 'ja mevrouw'. En gewoon u zeggen is genoeg. Het gaat meer om de toon en de bedoeling van wat je wil zeggen dan de woorden die je gebruikt. Btw  waarom zou je heel beleefd willen praten als je gewoon aardig ben is t ook vast wel goed hoor!xx
Omdat ik al beleefdheid van mezelf heb en ik wil mijn beleefdheid versterken om zo bij mensen een soort indruk achter te laten. Dat ze dan denken "oh ja die beleefde jongen!"
ohh oke nou zolang je alstublieft mevrouw, ja meneer. dat soort dingen zegt komt het wel goed.

iniedergeval bij mij. 
mn vader is advocaat en soms komen er dan van de super beleefde en keurige mensen op bezoek enz.
meestal als ik dan even weg ben hoor ik ze zoiets zeggen als ' acht wat een beleefd kind is het niet?'   of een echt voorbeeld van een welopgevoed kind.
gwn altijd aardig zijn en dus niet vergeten u te zeggen (mn zusje zei een keer perrongeluk je en ze keken meteen zo met opgetrokken wenkbrauwen enz.)

 bye x

gwn altijd aardig zijn en dus niet vergeten u te zeggen (mn zusje zei een keer perrongeluk je en ze keken meteen zo met opgetrokken wenkbrauwen enz.)

Ik zeg altijd eerst u tegen ouderen, tenzij ze aangeven dat ik ''je'' mag zeggen. Soms heb ik dat te overdreven, dat ik ''u'' zeg tegen iemand van 1 jaar ouder dan ik xd

Maar erg bedankt voor je reactie!

Hoi anonymous!

Ik heb thuis vaak heel “belangrijke” mensen op bezoek, mijn ouders hebben mij een paar dingen geleerd daarvoor:

  • Je geeft een hand met je rechterhand, je houdt je linkerhand achter je rug en je houdt je hoofd een beetje schuin en je maakt een knikje.
  • Als iemand langsloopt moet je diegene niet aanstaren maar oogcontact een beetje vermijden 
  • je moet niet beginnen over een persoonlijk probleem van iemand. En al helemaal niet met een ander daarover praten
  • Wij moeten trouwens altijd met 3 woorden praten dus dan zeg je bijvoorbeeld: mijn genoegen meneer Steenkamp of ja, natuurlijk mevrouw van den heuvel.
  • Ik moet ook altijd de achternaam zeggen van de persoon die ik aanspreek.
  • en ik moetook altijd de deur openhouden voor iedereen.

zelf vind ik dat je beleefd en met respect om moet gaan met mensen, maar wat wij this moeten vind ik best overdreven, een keer heb ik zelfs op mijn knieën op de grond mijn excuses aan moeten bieden aan iemand omdat ik koffie op zijn tapijt geknoeid had. Maar je kan dus best beleefd doen en een goede indruk achter willen laten, maar houd jezelf wel in je eigen waarde.

@AvP ,

Eh, een beetje een “heads-up”;
Anonymous zijn alle verwijderde gebruikers, dus deze zullen waarschijnlijk je reacties niet meer zien.
Daarnaast is dit topic ook vijf jaar oud, wat natuurlijk niet helpt.
Het is natuurlijk erg goed dat jij toch jouw reacties wilt delen, maar misschien wil je je tijd en energie liever in meer actieve topics steken.

Reageer