Hi.
Ik ben Cyris en ik ben 15 jaar. Sinds december 2022 zit ik in therapie, omdat ik mezelf vaak pijn deed. De manier van SH was nog niet heftig: de littekens die ik eraan overhield, verkleurden in een week in de zon. Ik had (bijna) nooit bloed. Het was meer “krassen” en toen vond ik en mijn omgeving het heftig, maar nu was dat niks vergeleken met nu...
Het lukte me om er een tijd mee te stoppen (soms deed ik het nog als ik echt geen raad wist, maar het was uit mijn systeem), maar op 28 februari ging het helemaal mis. Ik begon met snijden. Diep en met veel bloed. Ik denk dat de littekens nooit zullen verdwijnen.
Ik vertelde het mijn psychologe. Mijn ouders moesten op gesprek komen diezelfde week volgens mij. Toen ik het ze vertelde, werden ze heeeel boos. Ze waren verdrietig, teleurgesteld en bezorgd en ik snap waarom ze schreeuwden, maar het heeft zo veel impact op me gemaakt dat ik een afscheidsbrief ging schrijven. Ik plande mijn eigen dood uit en was het echt van plan om te doen (nog steeds). Ik dacht dat als niemand van me hield, ik altijd nog mijn ouders had, maar die avond vroeg ik me af of ze ooit nog van me zouden houden en of het ook niet beter voor hen was geweest als ik december 2022 gewoon mezelf had gedood.
Sorry dat dit verhaal misschien heftig over kan komen.
Nu mijn vraag:
Mijn ouders hebben me die avond gezegd dat als ik niet per direct zou stoppen, ze me niet meer zouden helpen en me naar een locatie zouden sturen waar ik wel geholpen kon worden. Echt een soort van “inrichting”. Ik schrok daar zo erg van. Nu checken ze ongeveer elke week mijn arm en vertellen ze me vaker per week hoe zonde het is dat ik dit heb gedaan. Ik begin het me langzamerhand te beseffen wat ik iedereen hiermee heb aangedaan.
Dit maakt de behoefte om te snijden alleen maar groter, maar ik mag het nu echt niet meer doen…
Hoe ga ik hiermee om? Ik kan mijn emoties niet kwijt, ik kan niet slapen ik kan niks! Het elastiekje heb ik altijd om mijn pols, maar dat geeft lang niet hetzelfde gevoel.
Ik begin te beseffen dat dit nooit de oplossing had moeten zijn… lieve mensen doe het alsjeblieft niet… ik kan nu niet in korte mouwen naar buiten, ik moet een longsleeve onder mijn gymshirt, ik kan niet met anderen omkleden, niet in bikini, het doet pijn, ik word er constant mee geconfronteerd en ik heb vooral HEEL. VEEL. SCHAAMTE. EN. SCHULDGEVOELENS.
Hoe kom ik hier ooit nog uit? Ik heb het echt verziekt.
Sorry voor dit immens lange bericht…
Gr,
Cyris