Skip to main content

Hi.

Ik ben Cyris en ik ben 15 jaar. Sinds december 2022 zit ik in therapie, omdat ik mezelf vaak pijn deed. De manier van SH was nog niet heftig: de littekens die ik eraan overhield, verkleurden in een week in de zon. Ik had (bijna) nooit bloed. Het was meer “krassen” en toen vond ik en mijn omgeving het heftig, maar nu was dat niks vergeleken met nu...

Het lukte me om er een tijd mee te stoppen (soms deed ik het nog als ik echt geen raad wist, maar het was uit mijn systeem), maar op 28 februari ging het helemaal mis. Ik begon met snijden. Diep en met veel bloed. Ik denk dat de littekens nooit zullen verdwijnen.

Ik vertelde het mijn psychologe. Mijn ouders moesten op gesprek komen diezelfde week volgens mij. Toen ik het ze vertelde, werden ze heeeel boos. Ze waren verdrietig, teleurgesteld en bezorgd en ik snap waarom ze schreeuwden, maar het heeft zo veel impact op me gemaakt dat ik een afscheidsbrief ging schrijven. Ik plande mijn eigen dood uit en was het echt van plan om te doen (nog steeds). Ik dacht dat als niemand van me hield, ik altijd nog mijn ouders had, maar die avond vroeg ik me af of ze ooit nog van me zouden houden en of het ook niet beter voor hen was geweest als ik december 2022 gewoon mezelf had gedood.

Sorry dat dit verhaal misschien heftig over kan komen.

Nu mijn vraag:

Mijn ouders hebben me die avond gezegd dat als ik niet per direct zou stoppen, ze me niet meer zouden helpen en me naar een locatie zouden sturen waar ik wel geholpen kon worden. Echt een soort van “inrichting”. Ik schrok daar zo erg van. Nu checken ze ongeveer elke week mijn arm en vertellen ze me vaker per week hoe zonde het is dat ik dit heb gedaan. Ik begin het me langzamerhand te beseffen wat ik iedereen hiermee heb aangedaan.

Dit maakt de behoefte om te snijden alleen maar groter, maar ik mag het nu echt niet meer doen…

Hoe ga ik hiermee om? Ik kan mijn emoties niet kwijt, ik kan niet slapen ik kan niks! Het elastiekje heb ik altijd om mijn pols, maar dat geeft lang niet hetzelfde gevoel.

Ik begin te beseffen dat dit nooit de oplossing had moeten zijn… lieve mensen doe het alsjeblieft niet… ik kan nu niet in korte mouwen naar buiten, ik moet een longsleeve onder mijn gymshirt, ik kan niet met anderen omkleden, niet in bikini, het doet pijn, ik word er constant mee geconfronteerd en ik heb vooral HEEL. VEEL. SCHAAMTE. EN. SCHULDGEVOELENS.

Hoe kom ik hier ooit nog uit? Ik heb het echt verziekt.

Sorry voor dit immens lange bericht…

Gr,

Cyris

Hoi  Cyris,

Wat een heftig verhaal!

Voor mij heeft het geholpen om te beseffen dat mijn littekens er nu een maal zijn. Ik heb ze voor een deel geaccepteerd en dat heeft al een stuk geholpen om me niet meer zo schuldig te voelen over dat ik ze heb. (ik ben er nog niet helemaal hoor, vind het soms nog wel lastig).

Dat je ouders zo heftig reageren is echt niet fijn van ze. Waarschijnlijk zijn ze heel erg geschrokken en bezorgd. ze willen helpen door te zorgen dat je het niet meer doet (ook al geeft dat juist nog meer druk). Je zou ze kunnen uitleggen hoeveel stress het geeft dat ze er zo mee omgaan. Dit heeft voor mij geholpen door het uitteleggen gaven ze mij meer ruimte. Toen ik meer ruimte kreeg en niet meer MOEST stoppen ging het beter om ermee te stoppen. (ik weet niet of dit voor jouw ouders helpt, dit is mijn ervaring)

Om je emoties te uitten ben ik zelf nog steeds aan het zoeken wat goed helpt. voor mij help een elastiek je eigenlijk niet echt. wat mij soms helpt is: hardlopen, schrijven, dansen, iets met mijn konijnen doen, op papier krassen of als ik alleen ben tijd nemen om te huilen.

Ik denk niet dat je het verziekt hebt maar wel dat je het heel lastig hebt. Ik heb ook geen uitweg meer gezien en ik ben hier nog steeds. het gaat echt niet altijd goed met me maar ik heb dingen waar ik blij van word en energie/hoop uit kan halen.

 

Hopelijk heb je een beetje antwoord gegeven en blijf vooral het forum gebruiken als je ergens mee zit.

Ik ben echt trots op je dat je hier bent en zo goed kan omschrijven hoe je je voelt, hopelijk ben jij ook een beetje trots.

 

Hou vol je komt er wel,

A❤️


HEYYYYY @Cyris , idd wat een heftig verhaal
als je de types van sh kent, welke soort deed je dan? miss kan ik je dan tips geven
mijn ouders zijn 3 weken geleden ook achter mijn sh gekomen, en toen werd het ook erger
zeg gewoon tegen ze dat als ze zo doen het juist erger word
helpt dat?

DOEGGGG


Hey Cyris, 

Ik doe ook aan sh, al doe ik het niet zo heftig, meer zo als je het in het begin zegt, het blijft maar een week of 2 of 3, en er is maar een beetje bloed. Maar, het gaat nu over jou. Ik snap dat het heel moeilijk is om met je littekens rond te lopen, maar het is echt niet lelijk ofz en laat juist zien dat je het overleefd hebt! Er zullen mensen zijn die opmerkingen maken, maar er zijn ook genoeg mensen die het juist knap vinden dat je zo iets moelijks hebt doormaakt. Ook denk ik dat je ouders echt wel van je houden, maar ik denk ze zich gewoon zorgen om je maken, en soms kan die "inrichting” ook wel helpen. Ik hoop echt dat het je lukt en je je beter gaat voelen, en onthou dat je prachtig bent en niemand wil dat je voorgoed weggaat!! 

 

heel veel suc6 en groetjes!!!

Hanne


Thanks allemaal…

Dat doet me al een stukje beter voelen…Jullie reacties  betekenen meer voor me dan dat jullie waarschijnlijk zouden denken.

Groetjes,

Cyris


hey @Cyris,

mijn moeder is ook 2 keer enorm boos geworden. Ik doe het nu nog steeds, maar niet meer op mijn arm. Ik hoop dat het je lukt om te stoppen! je hebt het zeker niet verziekt! later zullen mensen alleen maar zien hoe sterk je bent! pleeg aub geen zm! daar ben je veels te belangrijk voor ook al voelt dat van niet.

 

Liefs


HEYYYYY @Cyris , idd wat een heftig verhaal
als je de types van sh kent, welke soort deed je dan? miss kan ik je dan tips geven
mijn ouders zijn 3 weken geleden ook achter mijn sh gekomen, en toen werd het ook erger
zeg gewoon tegen ze dat als ze zo doen het juist erger word
helpt dat?

DOEGGGG

Hii,

Ik deed het in het begin met een klein scherp voorwerpje dat ik voor kerst had gekregen. Dat was redelijk scherp, maar het viel mee. (Reactie aangepast door De Kindertelefoon i.v.m. forumregel 6) Door de SH focuste ik even niet meer op mijn gedachtes en was het ‘s avonds beter draagbaar. Ook was het een lekker gevoel omdat het voelde alsof ik “leefde” ofzo. Maar vooral het 1e: het was echt een uitlaatklep voor me en het werkte goed, maar het was natuurlijk een hele foute manier.

Groetjes,

Cyris


hey @Cyris,

mijn moeder is ook 2 keer enorm boos geworden. Ik doe het nu nog steeds, maar niet meer op mijn arm. Ik hoop dat het je lukt om te stoppen! je hebt het zeker niet verziekt! later zullen mensen alleen maar zien hoe sterk je bent! pleeg aub geen zm! daar ben je veels te belangrijk voor ook al voelt dat van niet.

 

Liefs

Hi,

Ik hoop ook dat het jou lukt!! Bedankt voor je reactie…! Fijn dat er altijd mensen zoals jullie (allen die hebben gereageerd mijn topics) zijn die je niet kent maar die weten wat je nodig hebt.
Groetjes,

Cyris


Reageer