Skip to main content

Mijn oma gaat langzaam dood en ik heb geen idee hoe ik hier mee om moet gaan. Er zijn veel dingen die niet goed zijn met haar hart. Ze is nu al aan de helft van haar lichaam verlamd, dit kwam al een tijdje geleden door iets met haar hart. Je kan ook echt fysiek zien dat het steeds slechter met haar gaat en gesprekken worden steeds moeilijker. Ze kan totaal niet lang meer praten, omdat ze snel moe is.

Ik ben 24/7 bang dat ze dood gaat. Vooral ‘s nachts heb ik het hier heel moeilijk mee. Op dit moment neemt de angst echt bijna me leven over. Ik wil het zo graag onder controle krijgen, maar ik weet niet hoe. Kun je me alsjeblieft tips geven?

Misschien denk je dat het een rare tip is of dat ik er waarschijnlijk niks aan heb. Geef hem alsnog, misschien help je me wel. Alvast enorm bedankt dat je dit hebt gelezen. Ik hoop dat het goed met je gaat <3 

Hi Black Moon,

Het zou kunnen helpen om er met je ouders over te praten of het op te schrijven in een boekje naast het bed. Ook kan het helpen om al de leuke herinneringen die je met je oma deelt op te schrijven of een fotoboek te maken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

 Sony

 


Hoi @Black Moon ,

Wat goed dat je steun komt zoeken en dat je met iemand wilt praten. Een goede stap die je al zet hier!

Je bent natuurlijk ook welkom bij De Kindertelefoon, elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten, als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Groetjes Finn,

De Kindertelefoon


Hoi, 

 

wat vervelend zeg. Ik snap ook heel goed dat je beng bent dat haar iets overkomt… ik ga je proberen wat (zinvolle) tips te geven… 

  • luister miziek. Dit helpt mij best vaak bij stress&angst;
  • Zoals hierboven al wordt genoemd, kan je gevoel, gedachten, en angsten opschrijven in een boekje ook helpen. Dan ben je het zelf ook even ‘kwijt’;
  • praat erover; met je mentor, je ouders, de kindertelefoon, of iemand anders bij wie jij je fijn voelt; 
  • zoek ook wat afleiding, en zorg dat je ook nog leuke dingen blijft doen, want het leven gaat toch door… dus doe tussendoor ook iets leuks met bijv, je vrienden & vriendinnen; 

ik hoop dat je er iets aan hebt. sterkte! 
 

Groetjes,

Mij_Niet_Gezien 

 


Hoi @Black Moon ,

 

ik denk dat oma nog zoveel als mogelijk uit het leven wil halen en het ook fijn vindt om te weten hoe het met jou gaat en je school en je vrienden en welke trick je weer onder de knie hebt gekregen bij het skaten.

Het gaat er niet om dat je elke dag een uur bij haar zit, maar ook kleine dingetjes, zoals een filmpje of foto sturen is ook iets wat leuk is voor oma.

Ik weet niet of oma zelf met de telefoon of Ipad dat kan zien en anders kan opa het misschien laten zien of als je zelf af en toe eens langs gaat.

Oma snapt ook wel dat jij gewoon naar school moet en huiswerk hebt en dingen doet met vrienden en misschien heb je een bijbaantje.

Maar het is wel leuk als je haar op de hoogte houdt. Gewoon alledaagse dingen. Als oma zelf niet meer zo vaak buitenkomt weet ze misschien ook niet wat er allemaal in de buurt gebeurt. Misschien zijn ze in de buurt wel een rotonde aan het veranderen of hebben ze van de gemeente een paar grote bomen omgezaagd. Allemaal geen schokkend nieuws maar misschien kwam oma wel elke dag langs die bomen en heeft ze er een mooi verhaal over.

Hield oma van taarten bakken of koken, dan kun jij misschien samen met oma een taart bakken of iets lekkers maken. Jij zal dan waarschijnlijk wel het meeste lichamelijke werk moeten doen, zoals roeren en dingen afwegen of een appel schillen, maar dan vraag je hoe oma het altijd deed. Dan weet je gelijk hoe ze altijd die lekkere appeltaart maakte. Of je kunt zelf wat cup cakes maken en die aan oma geven, gewoon als verrassing. Maak altijd wat  foto's of een filmpje dan heb jij een mooie herinnering voor later en oma eentje voor nu.

Ik weet niet of oma van spelletjes houdt, want misschien kunnen jullie dan samen af en toe een spelletje  doen. Een kaartspelletje of weet ik wat oma leuk vindt.

Soms heb je misschien geen zin om op visite te gaan en dat snap ik ook wel, maar bedenk hoe belangrijk het voor oma zou zijn als jij (al was het maar 5 minuutjes) even langs kwam. Het is ook voor jezelf wel fijn dat je later niet met het gevoel rond loopt van 'had ik toen nog maar even langs oma gegaan ’.

Natuurlijk heb je je eigen leven, dus leef ook je eigen leven. Dat snapt oma echt wel.

Zolang je daar aan denkt hoef je ook geen spijt te hebben.

Maak er maar het beste van en ik denk dat oma boft met een kleindochter als jou.

Als je nog iets wilt vragen dan lees ik het wel en hopelijk kan ik of iemand anders je dan nog een tip geven.

Groetjes aan oma. Geef ze maar een knuffel van MickeyMouse, die kent ze vast wel 😉 Vraag maar eens of ze mij wel eens in een tekenfilm heeft gezien of in de Donald Duck.

 

Gr. MIckeyMouse

@MickeyMouse 

 


Wat voor mij werkte toen mijn opa overleed aan kanker was bedenken dat hij nu iig geen pijn meer heeft. Natuurlijk was ik heel verdrietig en mis ik hem heel erg maar ik had ook niet gewild dat hij nog veel langer zo door had moeten leven.


Heyy

 

Geniet van de tijd die je nog hebt met je Oma. Pak haar eens goed vast en vertel haar hoeveel je van haar houdt.

 

Liefs


Reageer