Skip to main content
Vraag

Hoe moet ik niet accepterende mensen dingen vertellen?

• March 3, 2026
  • 4 reacties
  • 109 Bekeken

Anoniemrandompersoon

TW: benoeming van zelfbeschadiging

Ik ben nogal depressief (niet gediagnostiseerd), en ik heb  altijd het gevoel alsof ik in mijn hoofd vast zit. Ik heb ook een slechte relatie met eten: ik binge-eet, dan voel ik me enorm slecht en vast ik voor een tijdje, en dan binge eet ik weer.  Ik doe ook aan zelfbeschadiging, en ik zou graag met iemand over mijn problemen willen praten. Maar ik wil het niet tegen mijn familie zeggen, en mijn vrienden maken constant grappen over depressieve mensen en snijden, ze noemen ze emo’s en grappen dat je jezelf snijd als je een snee hebt ergens. We hebben veel dezelfde humor, maar maken ook heel veel grappen over dingen waar ik onder val: bijv. asexueelheid, zelfbeschadiding, ED, uiterlijk en gewicht, etc. 

Mijn vraag is dus: tegen wie moet ik hierover praten? ik houd van mijn vrienden, maar zij verschillen nogal van mij, ik wil niet met mijn familie hierover praten, mijn zus  gaat mij aan mijn ouders snitchen en het vertrouwenspersoon op school heeft een reputatie om het vertellen van de politie/ouders/iemand anders over wat jij hebt gezegd

4 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 3, 2026

Hi ​@Anoniemrandompersoon ,

Wat rot.. dat van die grappen herken ik wel van op school.. 💔 

Wil je er irl over praten of online?🙂 Want kan dan wat beter meedenken :)

Liefs 🫂

Anoniemrandompersoon

@Cantaloupe 

Ik ben veel beter in online praten dan IRL, lolz, dus online

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • March 4, 2026

Hoi ​@Anoniemrandompersoon ,

Wat knap dat je hier komt vertellen over de nare situatie waarin je je bevindt.  Onthoud dat je er niet alleen voor staat. ​ Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Anna (De Kindertelefoon) 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • March 4, 2026

Hi ​@Anoniemrandompersoon ,

Mss heb je iets aan dit lijstje van hulpsites? 🙂

Genderpraatjes

• Chatten, bellen en mailen over vragen rondom gender en genderidentiteit. 

• Geen vraag is te gek.

• Je kunt ook samen met je ouders contact opnemen of als ouder voor je kind.

MIND Hulplijn

• Voor mensen die mentale problemen ervaren, vastlopen of zich zorgen maken om iemand.

• Je kunt bellen, chatten, mailen en WhatsAppen.

Featback

• Voor jong en oud, gratis en anoniem.

• Vooral gericht op mensen die vermoeden een eetprobleem of eetstoornis te hebben maar nog niet in behandeling zijn.

• Zelftest beschikbaar om er achter te komen of er sprake is van een eetprobleem of eetstoornis: featback.nl/zelftest/

• Gratis en anonieme ondersteuning van een ervaringsdeskundige gedurende een aantal weken: https://featback.nl/persoonlijk-contact/

Proud2BMe

• Voor alle leeftijden en gratis.

• Biedt een forum met lotgenoten, groepschat’s en blogs over eetstoornissen. Je kunt ook eenmalig een mail sturen voor advies: https://www.proud2bme.nl/advies/ 

• Je krijgt altijd reactie van één van de moderators.

Zelfbeschadiging.nl

Jong&Out

• Community van het COC voor iedereen tot 18 jaar.

• Onafhankelijk van seksuele oriëntatie, genderidentiteit, genderexpressie of geslachtskenmerken.

• Veilig online en offline ontmoeten van andere lhbti+ jongeren.

• Let op! Je moet je kunnen legitimeren voordat je de app kunt gebruiken. Lees meer op: https://www.jongenout.nl/registreren

Liefs, hoop dat je hiermee verder kan❤