Vraag

Hoe moet ik mijn wonden verzorgen?

  • 6 July 2018
  • 6 reacties
  • 102 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey awel,
Zouden jullie me kunnen helpen?
Ik doe mezelf pijn. (ong 2j)
Ik krijg ook hulp hiervoor.
Maar telkens wanneer ik “aan een nieuw lichaamsdeel begin”, bv mijn bovenarm omdat mijn onderarm vol is of laatst ook mijn benen omdat mijn armen vol raken, raken die wonden ontstoken. Wanneer ik daar al eerder gesneden heb, gaat het niet ontsteken. Ik weet zeker dat deze wonden ontsteken zijn want ik herken zulke wonden. (Het is geel& rood, het brandt en het voelt warm aan.)
Wat moet ik doen aan deze wonden? En waarom ontsteken ze alleen maar wanneer ik daar nog niet gesneden heb? Av bedankt
-anonymous one

6 reacties

Woeps ik bedoel Kindertelefoon :))
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Het voorwerp waarmee je jezelf beschadigd is dan waarschijnlijk vies. Het draagt bacteriën met zich mee en is dus niet steriel. Ik denk dat je wonden daarom onstoken zijn.
Hoi!

Zoals @Daan. zei, kan het dat het voorwerp waarmee je je gesneden hebt niet steriel was. Naast de wonde, brengt dit als nadeel met zich mee dat de wonde kan ontsteken.

Het is belangrijk de wonde goed schoon te maken. Als je je zorgen maakt om het heelproces, kan je de huisdokter raadplegen. Die heeft al eerder dit soort wonden gezien, je hoeft je er niet voor te schamen.

Je krijgt hulp voor het snijden. Dat is goed. Het lijkt me een goed idee te vertellen dat de wonden soms niet goed genezen. Misschien kan er bij je hulp naar gekeken worden, en hebben ze tips voor jou om het heelproces te bevorderen.

Groetjes
x
Over het ontsmetten:
Dat mes (of waar je je ook meer snijdt) zou je technisch gezien met iets van antibacteriële zeep of kokend water kunnen ontsmetten, maar zeker dat laaste is niet zo handig voor je wonden.
Alcohol, en dan geen dranken , omdat daar het percentage te laag is, is een goed ontsmettingsmiddel.
Zogenaamde "ontsmettingsalcohol" moet volstaan.


Ik neem aan dat het niet het geval zal zijn, maar als dit aan blijft houden dan moet je heel even controleren of het mes of andere voorwerp van metaal gegalvaniseerd is. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen zijn dat je huid erop reageert. Een huisarts moet eigenlijk die conclusie trekken....
misschien dat vsm calendulan zalf (idk of je het op die manier schrijft) je helpt? hielp bij mij in ieder geval zeker wel!
kussss
Hoi,

Laten we achterwege houden dat het natuurlijk veel handiger is om niet te snijden. Je hebt hulp en dat is helemaal top! :)

Sowieso is het belangrijk om het ding waarmee je snijdt te ontsmetten. Dat kan goed met ontsmettingsalcohol zoals @MensPersoon al zei. Het kan ook met betadine, maar dat wordt misschien een beetje duur.

Je bent natuurlijk niet in een steriele omgeving, maar je kunt er in ieder geval voor zorgen dat jouw open wond niet vuil geraakt tijdens het snijden, door je handen eerst te wassen en je open wond niks aan te laten raken (zoals bv een tafel (die vies kan zijn)).

Als je dan hebt gesneden, moet je altijd even wat betadine of ander alcohol/ontsmettinsspul (maar niks met kleurtjes, want als je jodium o.i.d. erin doet en het moet beoordeeld worden door een arts, kan die niet goed de wond bekijken; gebruik dus wat kleurloos) in je wond doen, zodat daar ook geen bacteriën willen leven.

Dan rest nog het verbinden van je wond. Hem 'open' laten, laat hem natuurlijk sneller helen, maar dat lijkt me niet verstandig als je een diepe wond hebt. Een zwaluwstaartje is dan wel wenselijk en wellicht nog een gaasje zodat er niks bij komt. Dit dan regelmatig verschonen.

Als het desondanks toch onstoken raakt: altijd een arts raadplegen.

Ik vind het wel frappant dat het alleen bij een 'vers' lichaamsdeel gebeurt. Daar heb ik geen verklaring voor.

Het voelt wel raar om dit zo te beschrijven.

Ik hoop dat je snel zonder het snijden kunt!

Gr. Pin

Reageer