Skip to main content
Vraag

hoe moet ik me excuses aanbieden zonder zielig te lijken?

• October 28, 2025
  • 2 reacties
  • 49 Bekeken

Heyy,

Ik heb dus een klas met heel veel meisjes en ik heb er ook een vrienden groep mee (6 meisjes). Maar dit jaar zijn er 2 nieuwe bij gekomen (1 jongen 1 meisje) en mijn beste vriendin zit en zat veel meer met hem om te gaan dan met mij. Ik ben super blij voor haar maar ze weet volgensmij niet hoe het voelt om te zien en voelen dat je wordt vervangen…

En ook andere meiden uit die vriendengroep vonden dat. Dus we hebben een groep gemaakt zonder mijn beste vriendin en ipv. haar hebben we een jongen toegevoegd die ook vond dat ze te veel om ging met die jongen. En we waren er helemaal klaar mee. Maar zo'n ander meisje (we noemen haar ff Emma) zij wilden heel graag ik nog een andere groep die alleen voor metro mensen zijn (ik en me 2 vriendinnen en die jongen die we hebben vervangen met mij beste vriendin (we reizen met elkaar)) en omdat Emma niet wist dat we 2 hadden. 1 zonder haar en 1 met haar werd ze best boos. Ik de groep van de metro kindjes hebben we ook zegmaar geroddeld: niet negatief Maar gewoon over wat we vonden en ik heb ook slechte dingen gezegd maar ik het daar ontzettend veel spijt van! 

Maar nu terug naar me beste vriendin. Ze is er dus achter gekomen dat er een groep is gemaakt met iedereen vsn de vriendengroep behalve haar. En inplaats van haar een jongen hadden toegevoegd. En ze was boos. Maar ik heb gister uitgelegd van wat ik vond dat ze zo close was met die jongen die ze maar 2 maanden kent en mij soortvan "vervangde". En ze begreep het, dus wij hebben het zegmaar op gelost maar ik heb alles zegmaar "gesnitcht". En dat had ik niet moeten doen. Dus ik heb nu eigenlijk de hele vrienden groep soortvan kapot gemaakt alleen omdst ik probeerde te helpen. En het voelt niet goed. Het voelt alsof ik nu de schuld krijg voor alles of dat er over mij wordt gepraat wanneer Emma naar andere toe gaat: Ze zei ook tegen mij zovan: ja hz ging je liegen enz. Dus ik ben nu bang dat ze het over mij gaan hebben. Aan de ene kant boeit het me niet. Maar aan de tweede kant wel eigenlijk omdst ik weet dat ik over hun heb gepraat en hoe vervelend dat want heb het vaker mee gemaakt. Maar ik weet niet hoe ik zegmaar sorry moet zeggen zonder al te zielig te klinken van alsof alles MIJN schuld is. Want dat is het niet, mr zo vind iedereen het volgensmij wel.

Aub z.s.m reageren 😅

Thx voor het lezen! 

2 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 29, 2025

Hey, als je oprecht excuses aanbiedt met een stukje zelf inzicht dan is dat niet zielig meer hoor, juist sterk..ik heb het ook een keer moeten doen (ook van mezelf) en ja dat was zwaar maar voelde goed naderhand. Ik denk dat als je het zo uitlegt als hier en je zegt dan " ik bedoelde het goed voor jullie maar het pakte helemaal verkeerd uit, en ik heb er gewoon echt spijt van"  en je staat voor je woorden dan zal iedereen dat knap vinden en waarderen. Wil je je excuses face to face aanbieden of via tekst? Dat eerste is altijd beter en komt krachtiger over. Je zou er ook nog bij kunnen zeggen dat je het heel anders zou doen als je het vantevoren had geweten ofzo. Of dat je het graag ongedaan zou maken. Als je laat merken dat je de focus vooral legt op hun en dat je het rot vind voor hun is dat extra sterk. En qua houding probeer een mix te vinden van schuldgevoel en zelfbewust.  Beetje alsof je boos bent op iemand, die een nieuwe kans geeft. Alleen nu is die iemand jij zelf.   Veel succes! Goed dat je dit wil doen trouwens! 💪😘

Liefs, Tover xxx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 29, 2025

Je bedoelde t goed en t is gewoon een beetje verkeerd gegaan. Ik zou gewoon zeggen van “sorry dat t zo is gelopen, ik wou niemand pijn doen” en dan gewoon laten. Meer kun je niet doen, en als ze dan nog boos doen is dat echt hun probleem tbh

xx liefs Wolf 🐺