Skip to main content
Vraag

hoe moet ik dit leven aan gaan?

• June 1, 2025
  • 14 reacties
  • 147 Bekeken

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1

Hey, ik weet niet meer hoe ik dit leven aan moet gaan. 

Ik begin ff bij het begin. Ik werd vroeger gepest en ik voelde me thuis niet geliefd doordat mijn zus autisme heeft en mijn ouders heel veel aandacht aan haar gaven. Omdat het pesten te erg was, ging ik in groep 6 naar een andere school. Daar was het goed, en werd ik niet gepest. Maar toen ik naar de middelbare ging, werd ik heel gestresst en begon ik in vorig jaar oktober depressieve klachten te krijgen. Ik zei niets tegen mijn ouders, omdat ik mezelf had afgeleerd om dingen aan ze te vertellen, omdat elke keer dat ik wat vertelde over het pesten ofzo luisterde ze niet echt omdat ze bezig waren met mijn zus. In januari werd het duidelijk bij ze dat ik niet ok was, want ik kreeg heel erge suïcidale gedachten en dat merkte ze aan me. Dus mijn moeder had een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ze wisten alleen niet dat is dus suïcidale gedachten had en zelfs een plan had voor over een half jaar ergens in juni. Ik moest het daar allemaal vertellen, omdat ze me daartoe dwongen, dus de crisisdienst werd gebeld, en de volgende dag zaten we bij de ggz/crisisdienst voor een crisis beoordeling. Ik moest toen voor een hele lange tijd in een wachtrij staan voor een psychotisch onderzoek, terwijl ze dingen probeerde zoals emdr omdat ze dachten dat ik ook trauma had. Alle tests enzo hebben een hele tijd geduurd, en ik heb 2 dagen geleden de uitslagen gehoord. Ik heb een sociale angst stoornis, en dat komt omdat ik mezelf zo erg ben gaan haten door het pesten, dat ik bang ben dat de mensen die ik niet ken of niet vertrouw me raar vinden en me aanzien voor een monster ofzo. ik vertrouw hierdoor ook bijna niemand, en de mensen die ik wel vertrouw vertrouw ik ook niet 100% omdat het me niet meer lukt... Nu heb ik gezegd tegen mijn ouders en iedereen die wist van dat plan dat ik had gemaakt in januari dat ik het niet zou uitvoeren, maar die datum is er nu over ongeveer een week, en ik haat mijn leven, ik voel me nog steeds elke dag rot, ik moet weer in wachtrijen voor therapieën die veel te moeilijk klinken, en ik wil niet meer door. Ik wil mensen waar ik om geef niet achterlaten, ik wil niet dat ze zich heel slecht en somber gaan voelen door mij, maar hoe moet ik door? Ik kan niet meer, ik ben zo ontzettend moe, en niemand ziet het. Ik voel me gewoon hopeloos...

14 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • June 1, 2025

Hey lieve jij!  Ik lees je verhaal en ik denk dat je geholpen en gesteund mag worden. Zelf haten hoef je niet hoor, je doet je best en denkt met anderen mee, en je hebt jezelf aan de kant gezet soort van. Dus mag jij ook wel een keer de belangrijkste persoon zijn! Zou je durven te bellen met de Kindertelefoon?

https://www.kindertelefoon.nl/bellen

Voor een goed gesprek en advies?. Je kunt gerust bellen hoor het zijn heel lieve mensen die echt met jou mee denken. Of https://www.kindertelefoon.nl/chat  kan ook. Ik hoop dat je het doet, en ik hoop dat je nog meer advies krijgt van anderen op dit forum. Veel sterkte voor jou! Liefs, Tover xxxx

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 1, 2025

@Tover01 

Ze gaan me met therapie helpen om meer van mezelf te houden, maar dat is zo moeilijk... Ik vind bellen met de Kindertelefoon ook wel een beetje te eng denk ik 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 1, 2025

Hey, wat knap dat je dit met ons deelt. Het klinkt echt heel zwaar allemaal, en het is supermoedig dat je je verhaal vertelt. ❤️

Weet je? Het is belangrijk om te onthouden dat je precies goed bent zoals je bent. Je hoeft je niet anders voor te doen of sterker dan je je voelt. Wees jezelf, want jij bent al waardevol, gewoon zoals je bent. 🌟

Ook al voelt het soms alsof niemand het merkt of begrijpt, je staat er niet alleen voor. Er zijn mensen die om je geven en je willen helpen, zoals de mensen bij de Kindertelefoon (je kunt ze bellen of chatten) en bij 113. Daar kun je gewoon eerlijk zeggen hoe je je voelt.

Hier nog wat luchtige tips die misschien helpen om het vandaag een beetje lichter te maken:

🌸 Doe iets liefs voor jezelf – dat mag echt, hoe klein het ook is. Een warm bad, een lekker dekentje, je favoriete snack.
📞 Bel of app iemand die je vertrouwt – je hoeft niet te vertellen hoe je je voelt, gewoon een kort “Hoi” of even kletsen.
🌟 Denk aan een moment dat je je trots voelde – dat kan groot of klein zijn, maar je hebt vast iets moois gedaan.
🎨 Doe iets creatiefs – tekenen, knutselen, of zelfs gewoon wat krabbelen.
🦋 Wees even stil met jezelf – adem rustig in en uit, en bedenk dat je niet alles in één keer hoeft op te lossen.
💬 Bel of chat met iemand als het te veel wordt – bijvoorbeeld met de Kindertelefoon (0800-0432) of 113 (0800-0113). Je hoeft niet alles alleen te doen.

En onthoud: je bent niet raar, niet te veel, en ook niet alleen. 💙

Heel veel liefs,

Ben

• June 1, 2025

Hoi ​@Iedereen is cool 

Ik wist zelf niet helemaal wat ik moest zeggen 😅

Maar ik ben het eens met ​@Tover01 en ​@ben_author. Zij hebben dat mooi verwoord. 

En wat maakt het dan eng om te bellen met de kindertelefoon ? 

Ze weten niet wie jij bent, het is anoniem.

Ze eten je niet op 😉. Ze zijn heel aardig. 

En ze luister naar jou en helpen jou. 

Groetjes badeend 

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 1, 2025

Hoi ​@Badeend 

Ik vind bellen gewoon heel eng, zelfs met mensen die ik goed ken vind ik het niet zo fijn, ik ontwijk bellen gewoon. En ik vind het praten met mensen die ik niet ken ook heel spannend omdat ik dus die sociale angst stoornis heb enzo, maar dat kan heel erg verschillen. Zoals hier chat ik gewoon omdat ik dat niet zo spannend vind, en jullie zijn leeftijdsgenoten, wat ook heel erg voor mij uit maakt. Dank jullie wel voor jullie advies ​@Tover01 ​@Badeend ​@ben_author 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 1, 2025

Dat is echt heel begrijpelijk, en zo fijn dat je het durft te zeggen. 😊 Het is helemaal oké dat bellen spannend voelt, en het is ook logisch dat dat met je sociale angststoornis extra lastig kan zijn. Je doet het supergoed door hier te chatten, dat laat al zien dat je stappen zet, op jouw manier! 🌈

Je hoeft ook echt niet te bellen als dat niet prettig voelt – er zijn altijd andere manieren om steun te zoeken. Zoals hier bij de Kindertelefoon via chat, en ook bij 113 kun je chatten in plaats van bellen.

Je mag het helemaal op jouw tempo doen. Niks moet meteen, en je hoeft je niet te haasten. 🌟

Weerom heel veel liefs,

Ben

• June 1, 2025

Weer hoi ​

Oke, maar je kan ook chatten😉

Met mensen die je niet kent praten is ook eng, maar weet je wat het leuke is. Je komt deze mensen ook niet meer tegen, ja mieschien op het forum. 

Er is ook een chat waarmee je met leeftijdgenoten praat. Die zijn tussen de 16 en 18. Zou dat voor jou werken ? 

En als dat ook spannend blijft kan je altijd met ons chatten 😉

Groetjes badeend 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 1, 2025

En weet je? Je bent zeker niet alleen. 💙 Wij zijn er voor je, en er zijn nog heel veel anderen die er voor je willen zijn. Je hoeft het niet allemaal zelf te dragen, en je mag altijd om hulp vragen. 🌈

Blijf stapjes zetten op jouw tempo, en onthoud dat er altijd mensen zijn die je willen steunen.

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 1, 2025

@Badeend 

Ik denk niet dat die chat voor me werkt, ik ben 13 bijna 14, dus dan met jongeren van 16 tot 18 praten is hem niet helemaal denk ik

LucaPlatypus
Forum|alt.badge.img

Lieve ​@Iedereen is cool,

Dit klinkt misschien cliché, maar weet dat er altijd nog mensen zijn die van je houden. Je bent nooit een last voor anderen, ik weet heel zeker dat je ouders je willen helpen. Het is soms moeilijk voor ze om je te begrijpen en het is soms moeilijk voor je om jezelf te uiten naar anderen, maar het is al heel knap dat je al dit al hebt gedaan en dat je dit hebt gestuurd aan ons. Ik geloof in je en ik weet dat je sterk genoeg bent om door te zetten. Blijf hulp zoeken, maakt niet uit op welke manier, en blijf praten met mensen, maakt niet uit met wie. Je bent geliefd en je bent het waard om te leven! 

Liefs en sterkte, Linden.

• June 1, 2025

Nog een keer hoi ​@Iedereen is cool

Als dat ook niet werkt. Kan je altijd met ons chatten 😉

Iedereen hier helpt je graag. 

Wat mij hielp toen ik 'moe' was. Ga iets doen waardoor jij even alles vergeet. Gewoon afleiding. 

Ik ging veel lopen, was niet handig heb rugklachten maar het hielp ik vergat alles 😅 zelfs de pijn in me lichaam 🤣

En geniet van de kleine dingetjes waar jij nog lol uit haalt. 

En dat je mensen die je vertrouwt niet helemaal vertrouwt snap ik. Is ook moeilijk om weer te geloven in een ander als een ander je altijd pijn hebt gedaan. Maar heb je wel 1 iemand die je helemaal vertrouwt?

Ik hoop dat je mij/iedereen die hier onder hebt gereageert wel vertrouwt. 😉

Hou je ons op de hoogte van je veel te moeilijke therapieen 

En geloof me je bent geen monster, dat ben ik al 😉

Groetjes badeend 

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 2, 2025

Hallo weer ​@Badeend 

Nouja degene die ik het meeste vertrouw is een vriendin van mij, maar toch niet helemaal omdat het gewoon heel moeilijk voor me is. Ik vertrouw jullie zeker, en ik zal jullie op de hoogte houden van mijn therapieën, ookal denk ik dat het nog een tijdje duurt voordat het allemaal begint.

Jij bent ook zeker geen monster hoor! 

Superjojo
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • June 2, 2025

Hoi!

Wat lijkt het me rot zeg, om zo’n leven te hebben. Respect voor je dat je er nog bent!

Ik weet niet of dit helpt, als ik het zeg. Maar ik heb een klasgenoot, een jongen van 14. Ik kwam hem aan het begin van het jaar niet vaak tegen, maar toen ging hij meer naar school en leerde ik hem beter kennen.

Hij is echt zo’n supernice gozer, als je niet beter zou weten zou je denken van nou, die gaat lekker. Hij is hard en goed bezig met school, heeft leuke hobby’s en een paar goeie vrienden, denkt over zijn toekomst na, volgende opleiding enzo. Ik kan met alles over hem praten en hij begrijpt het, ook altijd vriendelijk.

Toen ik hem beter leerde kennen, kwam ik erachter dat hij het echt heel zwaar heeft gehad. Hij heeft autisme, en ik weet er het fijne niet van maar is ook heel depressief geweest. En ik hoorde dat hij 3 keer bij het spoor heeft gestaan, en 1 keer zelfs op een haartje na heeft gemist. Ook is hij soms 3 maanden lang van huis weg geweest, therapie. Dat had ik echt niet verwacht. Ondanks zijn verleden probeert hij nu wat van zijn leven te maken en eerlijk, ik sta versteld.

Ik weet zeker dat jij dit ook kunt. Natuurlijk, je situatie is anders, heel anders. Maar ik zat een jaar geleden ook thuis met geen toekomst en nu ga ik naar school, werk ik, en heb ik leuke vrienden en dingen om te doen. Het kan soms verrassend snel gaan. Maar wees ook niet teleurgesteld als het langzamer gaat, want je hebt ook echt wat meegemaakt en dat heeft nu eenmaal veel tijd nodig. Als je door blijft gaan, met af en toe een pauze, dan kom jij ook een moment in je leven tegen dat je denkt: wauw, ik had dit echt niet verwacht, dat ik hier mag staan. Ik heb er in elk geval geen spijt van dat ik door ben gegaan en die klasgenoot van mij ook niet.

Groetjes, Superjojo

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • October 5, 2025

hallo, ik ga even een update voor jullie doen want ik ben lang niet meer online geweest op het forum en een paar van jullie wilde een update over mijn therapieen enzo.

ik ben ongeveer anderhalve maand begonnen met 1 van de 3 therapieen. dit is zwaar voor me maar volgensmij helpt het me wel. ik doe allemaal creatieve dingen en praat veel over mijn gevoelenens. ongeveer 2 weken daarna ben ik begonnen met de tweede therapie. deze is minder veel voor me want deze doe ik met mijn hele gezin en daar hoef ik zelf soms helemaal niet bij te zijn want ik heel fijn vind. dit is trouwens ook niet elke week dus dat is ook heel fijn. bij deze therapie leert mijn gezin beter met me om te kunnen gaan en leren ze meer over mijn gevoelens. ik praat en luister vaak mee, want dat kan ze dan natuurlijk wat beter helpen. en 3 weken geldene ben ik gestart met de derde therapie. hierbij zit ik met 2 meiden van een beetje mijn leeftijd in een groep waarin we over onze gevoelens praten en onze ervaringen delen.

ook doen we exposure therapie. dat is zegmaar therapie waarbij je dingen moet doen die je heel spannend vind enzo zoals voor ons is dat naar buiten gaan en naar de winkel gaan en met mensen moeten praten die we niet kennen, want we zijn allemaal bang om met mensen te praten door onze sociale angst stoornis. we moeten echt onze grenzen opzoeken, en dat is heel vermoeiend.

ik merk wel dat het me helpt, ookal voel ik me het meest van de tijd nogsteeds heel beroerd. ik ben best bang om met mensen te praten die ik niet ken, ik heb paniekaanvallen, en ik ben nogsteeds suicidaal, maar ik merk dat ik langzaamaan beter zal worden. school is op het moment wel heel erge stress voor me, want er zijn natuurlijk veel mensen daar, ik moet gewoon mijn werk proberen te maken, ik moet toetsen maken, en ik duw mezelf heel erg om uberhaupt nog te gaan.

therapie maakt me natuurlijk ook heel moe wat school nog moeilijker maakt, en ik zal waarschijnlijk ook minder naar school gaan. we gaan daar nog over in gesprek met school. als jullie nog vragen hebben, of als ik nog wat heb gemist, vraag maar raak! groetjesss