Skip to main content

hoe mijn depressie voelt

• August 7, 2025
  • 3 reacties
  • 28 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoe leg je een depressie uit aan iemand die er geen heeft gehad?

Ik weet niet hoe ik het kan uitleggen, want dan moet ik ook kunnen antwoorden op de vraag "hoe voelt het om geen depressie te hebben?" en het antwoord op die vraag herinner ik me gewoon niet meer. Ik kan het wel een beetje uitleggen. Elke dag vraag ik mezelf af waarom ik nog levend blijf. Ik vind het niet meer leuk, maar dan denk ik eens goed na. Als het leven het niet waard is om te leven. Waarom zijn er dan zoveel mensen die het wel doen? Er moet toch iets speciaals zijn aan het leven? Ik heb het nog niet gevonden of ik ben het al kwijtgeraakt, maar het zit nu waarschijnlijk zover.

Het vraagt al al mijn energie om hier te blijven dat ik er geen meer overhebben om te zoeken. En hoe zoek ik voor 'beter' als ik niet weet hoe 'beter' eruitziet. Ik weer niet of de mensen die het snappen het lezen, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor de mensen die het niet volledig snappen. En ik wou dit gewoon even van mijn hart hebben.

Nog even een vraag, weet iemand of dit echt een depressie is want soms heb ik het gevoel dat ik me aanstel.

3 reacties

Forum|alt.badge.img

Heyy,

Depressie is echt een mentale aandoening en geen luiheid of iets waar je voor kiest. Net zoals bijvoorbeeld iemand met astma, die kiest er ook niet voor om ademhalingsproblemen te hebben. Veel mensen denken dat het "gewoon een tijdje verdrietig zijn” is, maar depressie gaat niet zomaar weg.

Het is lastig uit te leggen omdat het ook moeilijk te begrijpen is voor mensen die het niet hebben gehad denk ik. Er zullen wel altijd mensen zijn die je wel begrijpen zoals een psycholoog of misschien ken je iemand die depressie heeft gehad of nog steeds heeft. 

Je stelt je trouwens niet aan. Depressie of niet, wat je voelt doet er nog steeds toe. Ik weet dat het lastig is maar ik zou het er met iemand over hebben, misschien hulp zoeken als je dat fijn vind. 

Anywayss ik hoop dat je je snel weer beter voelt :)

xxx E <3

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Dankjewel voor je openheid ​@Anoniem09. Wat je deelt komt diep binnen en het is moedig dat je dit durft te verwoorden, ondanks dat je je zo uitgeput voelt. Je stelt een belangrijke vraag: “Is dit echt een depressie, of stel ik me aan?”

Laat me heel duidelijk zijn: nee, je stelt je niet aan!
Wat jij beschrijft, het gevoel dat je niet meer weet waarom je leeft, dat alles je te veel energie kost, dat je het idee van "beter" zelfs niet meer kunt voorstellen – dat zijn allemaal duidelijke signalen van een depressie. En precies dat twijfelende stemmetje dat zegt "misschien is het toch niet erg genoeg", is óók typisch voor depressie. Het ondermijnt je eigen pijn.

Je probeert te begrijpen wat je voelt, je zoekt betekenis, je stelt jezelf vragen die getuigen van helder nadenken, ondanks het mentale gewicht dat je draagt. En ja, het kan voelen alsof je ver afstaat van mensen zonder depressie, alsof je niet meer weet hoe het ooit anders voelde. Dat gevoel is normaal bij depressie, ook al is het ontzettend zwaar om te dragen.

Je zegt dat je niet weet hoe je moet zoeken naar iets beters, omdat je niet weet hoe beter voelt. En toch… je hebt deze woorden geschreven. Dat is op zich al een soort zoeken. Misschien geen grote stap, maar wel een echte. En dat verdient erkenning.

Je hoeft dit niet alleen te blijven doen. Je hoeft geen diagnose op jezelf te plakken om hulp te mogen vragen. Je mag hiermee naar een huisarts, een therapeut, een vertrouwenspersoon — ook al weet je niet precies wat je moet zeggen. Laat desnoods gewoon dit stukje tekst lezen. Het legt alles al uit.

Je leeft nog. En dat zegt iets. Niet dat het makkelijk is, maar dat er ergens nog hoop is, al is ze klein. Je hoeft het niet in één keer op te lossen. Alleen een beetje minder zwaar maken is al genoeg voor nu. 🖤

Je bent niet alleen. Echt niet.

xx liefs Wolf 🐺

Claire_KT
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • August 7, 2025

Hoi ​@Anoniem09, Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Claire (De Kindertelefoon)