Vraag

Hoe laat ik een suïcidale vriend vallen?

  • 4 September 2022
  • 2 reacties
  • 61 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Hoi allemaal, 

Ik ben vrijwel de hele zomervakantie niet actief geweest, omdat het op zich wel goed ging met mij, maar sinds kort heb ik een nieuw probleem. 

Zoals aan de titel te zien is, wil ik een suïcidale vriend laten vallen. Dit is zo voor de volgende redenen:
-- Hij kost mij te veel energie
-- Hij waardeert mij niet, ondanks dat ik eigenlijk zijn therapeut ben
-- Hij waardeert anderen niet, ondanks dat zij hem ook helpen
-- Hij heeft mijn geheimen doorverteld 
-- Hij is heel arrogant

Conclusie: hij is geen fijn persoon om in jouw vriendencirkel te hebben.

Ik wil hem heel erg laten vallen, maar ik vind dat erg moeilijk, omdat ik bang ben dat hij zelfmoord gaat plegen. Dus: hoe pak ik dit aan??

Alvast bedankt


2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Heey,

ik weet dat het misschien hard en lastig klinkt maar je moet in dit soort situaties echt jezelf voorop zetten. Je eigen gezondheid is belangrijker en hij is niet jouw verantwoordelijkheid. Ook als hij zelfmoord pleegt is dit absoluut niet jouw schuld en je mag dat jezelf ook nooit kwalijk nemen. Ik raad je aan hem door te verwijzen naar een professional, of misschien een mentor of zelfs de kt of 113, laat hem weten dat er hulp is als hij dat willen. Je moet gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je nu even goed voor jezelf moet zorgen. Het is niet jouw schuld als hij besluit iets te doen, hier kiest hij volledig zelf voor, daar kan jij niks aan doen en niks aan veranderen. Probeer het een beetje los te laten en het je niet te veel aan te trekken. 

Reputatie 7
Badge +7

Ps. Wat fijn om te horen dat het goed met je gaat!! Ik hoop dat je een leuk zomer hebt gehad:)

Reageer