Vraag

hoe krijg ik meer zelfvertrouwen

  • 19 October 2020
  • 2 reacties
  • 76 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hallo, ik ben 15 jaar en ja ik heb 0 zelfvertrouwen.

als iemand zegt dat ik lelijk ben dan scheld ik ze wel uit maar van binnen raakt het me wel, het blijft me stoken voor weken, meestal zoek ik dan voor afleiding zoals gamen muziek luisteren of films kijken maar dat helpt maar tijdelijk. 

op dit moment durf ik niet eens aan mijn familiegenoten te vragen of ze me uberhaupt kunnen helpen met het leren van een toets (want ik ben  bang dat ze me dom vinden en raar over me gaan denken).

ook heb ik niet de beste cijfers, ik lieg er niet over maar ze zijn soms wel kut het voelt ook alsof mijn hele leven om die stomme cijfers gaat ik word er helemaal gek van.

(+ik heb ook niet de beste slaaptijden wat ik wil gaan veranderen maar helpt dat ook?)

 


2 reacties

Hey,

Zelfvertrouwen is best lastig, het is niet iets wat je van de een op andere dag zomaar hebt of meer hebt. Maar je kan jezelf er wel in trainen, tenminste daar geloof ik in.

Het helpt als je positief denkt en praat. Hoe meer je dat gaat doen en hoe meer je dat tegen jezelf zegt. Dan ga je er ook meer in geloven. Dus als jij zegt van ik vind mezelf wel mooi, wat heb ik leuke kleren aan vandaag. Dat is misschien best een beetje gek aan het begin, maar het helpt wel. Dus probeer elke dag een positief punt te noemen.

En misschien ook over de dag zelf, wat ging er goed vandaag. Dat je ff aan het eind van de dag wat dingen opschrijft die goed gingen of waar je dankbaar voor bent of waar je trots op bent. Dat je bijvoorbeeld elke avond ff 3 punten ofzo noteert. Dat helpt je denk ik om een meer positief gevoel over de dag te krijgen en ook te zien wat jouw rol daarin was.

Dat zijn ff dingetjes die ik kon bedenken en zelf probeer. Ik heb ook even op internet gekeken naar tips en dit vond ik wel een goede site met tips. Als je zelf ook zou kijken zal je vast meer ontdekken.

Succes,

Xx Simply Me

Jij zegt dat je geen hulpt durft te vragen omdat je bang bent dat ze je raar en dom vinden.

Domme vragen bestaan niet, gelukkig:)

Het is je familie, zij gaan je daar niet op beoordelen. Ik denk dat zij je graag willen helpen. En als ze wel oordelen, zegt dat dat over hun en niet zozeer over jou. Want het is heel normaal als je hulpt vraagt, dat is juist goed, dus zeker niet raar. En anders kan je het misschien aan een docent vragen?

En 'Wat je denkt dat anderen over je denken, denk je over jezelf' Dat klinkt misschien hard, maar ik vind het wel een mooi quote. Ik denk dat er zeker waarheid in zit. Misschien kan je daar eens over nadenken?

Dit als aanvulling op mijn eerdere reactie!

Xx Simply Me

Reageer