Skip to main content

Hallootjes,

Ik ga over 1/2 weken op vakantie met het vloegtuig maar ik heb hele erge vliegangst, waarbij ik dus denk 'oh nee wat als het vliegtuig neerstort' etc en daar heb ik erg last van sinds ik over een paar maanden mijn musical en ik mijn droomrol heb Ben ik steeds bang van 'oh nee wat als ik de musical niet haal omdat het vliegtuig neerstort, dan gaat .... mijn rol overnemen' en daar heb ik nu hele erge stress van.

wat helpt tegen vliegangst?? 

-Anoniempje

Tijdens het stijgen en dalen helpt kauwen en slikken, bijvoorbeeld water,kauwgom of een lolly.

Als je bang begint te worden, kun je denken aan iets leuks, en de hand van degene waarmee je reist vasthouden.

Wat ik altijd doe als ik ga vliegen,(klinkt dom), is de buitenkant van de vliegtuig een klopje geven en hallo zeggen.

Ik kom niet uit Nederland, maar heb er wel familie,en een nederlandse moeder. Imiddels ben im van overzee niernaartoe verhuisd, en vliegen we dus 1 keer per 2 jaar.

Mijn broertje helpt het om in mijn hand te knijpen.

Op het vliegveld controleren ze het vliegtuig elke keer voordat het opstijgt. En de piloot weet wat die doet.

Reizen is niet perse leuk, maar je kunt het altijd zelf leuker maken. Neem een leesboek, schriftje, tekenboek,en wat je maar leuk vindt dat mee mag en kan mee.

Fijne reis!

@boekenworm   uitstekende tips !  Niks aan toe te voegen.  1 ding, naast de piloten weten ook de medewerkers in de cabine zoals stewardessen enzo heel goed wat ze doen @S_Privateeee . Komt goed !

Knuf en groet, Maiskolfje X

@boekenworm @Maiskolfje  Dankjulliewel :) 

-Anoniempjee

Als veelwetende luchtvaart mens geef ik de volgende info: 

1: De kans dat er iets gebeurd is wel 1 op de 11.000.000, erg klein dus,

2: Turbulentie heeft nauwelijks tot geen gevaar, en als de situate ernstig word, ontwijken de piloten het ergste deel.

3: neem kauwgom of mentos mee, door erop te kauwen/zuigen gaat het stress niveau naar beneden,

4: film het opstijgen/landen, het is wel eens leuk,

5: neem een neckpillow en oordopjes, dan kan je even een dutje doen, dan vliegt de tijd, netzoals jij (slechtste woordgrap ooit)

6:spot een paar toestellen voor dat je gaat boarden, is weleens leuk,

Veel plezier met je vakantie!

Hoi,

Wist je dat de kans dat je overlijd door een vlieg 1000X groter is dan dat je overlijd in een vliegtuig? En de kans dat je uit je bed valt, en daardoor overlijd is maar liefst 7X zo groot als de kans dat je neerstort in een vliegtuig…

Ik heb een soort van het zelfde probleem als jij, ik heb hevige vliegangst en ouders die het liefst een wereldreis per vliegtuig zouden maken… 

Ik zal maar meteen met het slechte nieuws beginnen, als je geen speciale cursus of aandacht van een psycholoog krijgt zal de angst niet over gaan, maar zal je er (net als ik en de meeste anderen) mee moeten leren leven. Ik kan je honderdduizend keer vertellen hoe veilig vliegen is, maar het zal niet over gaan. Deze informatie komt van iemand die in het bestuur zit in de luchthaven van Rotterdam, dus ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat het klopt. 

Maar nu het goede nieuws: Je bent niet alleen! Maar liefst 30% van de mensen heeft last van vliegangst! Dat betekent dat er ook een aantal gratis opties zijn: 

1. Deze heb ik ook van die mevrouw uit het bestuur: doe een adem oefening. Adem 4 seconden in, hou het 4 seconden vast, adem in 4 seconden uit en hou dat dan weer 4 seconden vast. 

2. Zeg het tegen de purser. (Deze tip heb ik van een stewardess) Als je tegen de purser zegt dat je bang bent wil hij/zij je misschien wel in de cockpit laten kijken of je naast een van je ouders laten zitten.
  3. Gebruik een app, zelf heb ik de plane fear app gebruikt, die heeft een gratis versie met best veel tips, wat als scenario’s, weetjes, een adem oefening en sudoku’s. En met de betaalde versie (€10 per jaar) krijg je toegang tot nog meer dingen.
  4. Als je religieus ben kan bidden zeker zorgen voor geruststelling! Zelf heb ik ook voor en tijdens het vliegen gelezen/gebeden, het helpt echt!

Ik hoop dat ik jou of iemand anders hier mee kan helpen, ik snap helemaal hoe je je voelt en ik gun je gewoon dat je van je vakantie kan genieten…

Oké, nog een weetje dan:

Wist je dat je een grotere kans hebt om de loterij te winnen dan neer te storten in een vliegtuig? Nee, ik ook niet…

Veel succes, 

Iemand123

Oh nog 1 ding, (weer van die mevrouw van het bestuur)

Als je het landen nou eng vind, denk dan gewoon hier over na:

Een harde landing is een goede landing.

als je hard op de grond komt (en dat gebeurt, geloof me) heb je een goede landing. 

Wederom succes!

Iemand 123

Reageer