Vraag

Hoe kom ik van enge dromen af?

  • 18 June 2022
  • 3 reacties
  • 48 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb bijna elke nacht enge dromen, vaak wordt ik achtervolgt, gaan er mensen dood, ben ik in een wereld vol met monsters/ enge mensen en ben ik bang. Helaas wordt ik nooit wakker van die dromen, dat vind ik vervelend omdat ik dan elke keer lang met die angst zit. Weet iemand hoe ik afkom van die dromen, of hoe ik kan wakker worden?


3 reacties

@hello325 ,

Ik vind het niet leuk en ook wel zielig voor je. Ik heb het vroeger ook wel eens meegemaakt, maar niet zo vaak. Ik weet hoe het voelt.

 

Kijk je veel spannende films/series of heb je wat traumatisch meegemaakt? Hierdoor kan het zijn dat je ervan gaat dromen omdat je het hebt gezien of meegemaakt.

 

Wat we wel weten is dat veel dromen gaan over wat we overdag hebben meegemaakt of wat je hebt gezien en vooral over waar we aan gedacht hebben. Als je dus gejaagd leeft of veel piekert, kun je hierdoor intenser dromen. Dromen worden ook gestuurd door emoties en verwachtingen. Het kan zijn dat je je gevoelens gaat verwerken in een droom.

 

Een paar tips;

 

Voorkom stressvolle situaties, en verlaag je stressniveau in het algemeen

 

Visualiseer een blije droom.

 

Ga niet slapen met zorgen, vertel je problemen overdag aan je ouders of iemand anders.

 

Zorg dat je genoeg slaap hebt.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

 

Groeten van Heyhey

Ik merk dat ik vaak gestrest ben door kleine dingen. Een toets morgen, hoe denkt iemand over mij, wat gaat er morgen gebeuren, etc. Zoals op dit moment, nu ik dit bericht schrijf zit ik letterlijk te stres zweten, wat denk je wel niet van me, wat als ik iets verkeerd op schrijf, had je wel behoefte aan een antwoord van mij? Ik lig vaak te piekeren, maar ik weet niet hoe ik daar vanaf kom. 

Genoeg slaap krijgen is voor mij ook een probleem. Ik denk dat ik een slaapstoornis heb of zo. Op een of andere manier lukt het mij nooit om voor minimaal 12 uur te slapen, meestal wordt het één uur/ half twee. Dan gaat mijn wekker rond 7 uur. Ik vind dit helemaal niet erg want als ik 5/6/7 uur slaap heb ik veel korter last van die dromen. In het weekend moet ik dan wel een beetje bijslapen, dan slaap ik meestal van 2-12 en dan zijn de dromen het heftigst en meest angstaanjagendst.

Ik vind het raar dat ik zulk soort dromen krijg want ik heb helemaal geen trauma’s, ik heb best wel een goed leven. Ik sta er goed voor op school, altijd genoeg eten, nooit echt in gevaar. Waar komen die dromen vandaan?

Dit klinkt best heftig en je hebt er best wat last van zoals ik lees. Ik raad je aan om naar iets/iemand te gaan die er meer weet van heeft, maar ik heb wel wat gevonden online.

 

Veel piekeren kan leiden tot slaapproblemen, aangezien ik dat las in je tekst denk ik dat het piekeren de oorzaak is.

Ik heb er zelf wel eens een avond last van gehad voor een toets of belangrijk moment. Toen heb ik in mijn bed mijzelf voorgesteld dat zoals je op je telefoon hebt een knop met “alle tabbladen/apps sluiten”. Probeer dan eens alle (negatieve) gedachtes in de prullenbak te gooien.

Probeer ook eens rustig te gaan liggen en over je buik te ademen, werkte bij mij meestal wel goed als ik veel last van hooikoorts had en minder lucht kon krijgen.

 

Hieronder nog wat tips van het internet;

 

STAP 1: Leer je bewust te worden van je negatieve gedachten

 Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn en negatieve gedachten te leren herkennen, zodat je ze kunt veranderen. Dus oefen daarmee. Bedenk de komende tijd iedere dag een situatie waarin je een negatieve gedachte herkende:

  • Wat was de situatie, wat gebeurde er? (Gebeurtenis)
  • Wat dacht je? (Gedachte)
  • Wat voelde je toen? (Gevoel)
  • Wat deed je? (Gedrag)

2. Leer je negatieve gedachten uit te dagen

Deze negatieve gedachten kun je leren uitdagen en vervangen door helpende gedachten. Een helpende gedachte is positiever en realistisch en geeft je prettige of neutrale gevoelens. Bekijk nu de negatieve gedachten die je had in reactie op de situatie en kijk eens kritisch naar de gedachten die je het meest dwars zaten. Stel jezelf hierbij onderstaande vragen:

  • Hoe weet ik dat dit zo is? Welke redenen heb ik om dit te geloven? Welke bewijzen of aanwijzingen zijn hiervoor?
  • Zijn er ook bewijzen tegen deze gedachten? Hoe zou een ander tegen deze situatie aankijken? Wat zou ik tegen een vriend of vriendin zeggen die dit aan mij vertelde? Is de manier waarop ik er nu over denk de enige mogelijke manier? Wat pleit tegen deze gedachte?

Reageer