Vraag

hoe kan ik voorkomen dat ik mezelf ga snijden?

  • 12 January 2021
  • 2 reacties
  • 108 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb de laatste tijd best wel veel last van eenzaamheid en paniekaanvallen en word soms echt zo gek van mezelf.  Nu kwam een paar dagen geleden ineens de drang in me op om mezelf te gaan snijden en deze komt eigenlijk constant terug. Ik weet dat ik er beter niet aan kan beginnen, maar de neiging is bijna niet te onderdrukken. Ik durf er ook met niemand over te praten, want ik ben bang dat mensen dan teleurgesteld in me zijn of dat ik weer eindeloze therapie moet krijgen wat echt voor geen meter helpt. Heeft iemand misschien tips?


2 reacties

Hee Anoniempje 15,

Wat vervelend dat je de drang hebt om jezelf te snijden. Heel dapper dat je er niet aan bent begonnen, ook al is de neiging lastig te onderdrukken. Ik zou je echt ten diepste willen afraden om eraan te beginnen, ik doe/deed het zelf wel, maar het is een oplossing voor korte termijn en niet voor lange termijn. En als je eenmaal begonnen bent, is het heel lastig om nog te stoppen. 

Het gaat je meer helpen als je de oorzaak van deze neiging aanpakt. Je geeft aan dat je last hebt van eenzaamheid en paniekaanvallen en dat je soms gek wordt van jezelf. Dat is heel vervelend! Weet je waar dit gevoel en de paniekaanvallen vandaan komen, wat is de reden/oorzaak? Als je dat weet voor jezelf, kun je daaraan werken. Dat hoef je niet alleen te doen, er zijn mensen die je willen helpen. Je vind het lastig om met iemand erover te praten, omdat je bang bent dat mensen teleurgesteld in je zijn. Maar misschien zijn mensen wel meer teleurgesteld als je op deze manier ermee omgaat en niet met ze praat? Stel iemand komt naar jou toe met eenzaamheid, paniekaanvallen en lastige dingen. Heb je dan liever dat die persoon met jou praat of zichzelf gaat snijden? Ik denk dat mensen het heel dapper vinden en zullen waarderen dat je met ze praat en eerlijk tegen ze bent, hoe moeilijk dat ook is. 

Zoek iemand die je vertrouwt en praat daarmee. Je hoeft echt niet gelijk te vertellen dat je de neiging hebt om jezelf te snijden. Gewoon een goed gesprek met iemand kan je al enorm helpen. Dat er iemand is die naar je luistert, jij kan je verhaal kwijt en diegene kan met je meedenken.

Er zijn lijsten met heel veel alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van Stichting Zelfbeschadiging kun je er eentje vinden met 335 alternatieven: Alternatieven voor zelfbeschadiging – Stichting Zelfbeschadiging

Lees dat eens voor jezelf door. Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen. 

Je kunt ook eens een kijkje nemen op de site www.sameninmijnschoenen.nl, daar kun je ook de lijst vinden met alternatieven voor zelfbeschadiging. Ook staat er wat meer uitgelegd over bijvoorbeeld waarom mensen zich snijden en wat voor effect het heeft. Je vind er ook tips over hoe je met iemand erover kan praten.

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt.

Succes en sterkte!

Groetjes,

Simply Me

Hi Anoniempje15,

Misschien ben ik niet de beste persoon om hier advies over te geven en het is natuurlijk aan jou of je erna wil luisteren. Ik snij mezelf en eerst waren het kleine krasjes, maar hou vaker je het doet hoe dieper je het moet doen. Ik doe het, omdat het oplucht en soms ook om mezelf te straffen. Ik ben zo dom geweest om mijn pols open te snijden. Ik haat mezelf. Geloof me je wil niet zo worden als ik. Je moet er niet aan beginnen je zal misschien denken een paar kleine krasjes wat maakt dat nou uit, maar het worden er meer en ze worden dieper. Ik dacht ook eerst een paar alleen een paar dat kan geen kwaad.

En zoals Simply Me zegt het gevoel komt ALTIJD weer terug.

Mijn advies: Begin er niet aan. (misschien wel logisch, maar toch)

Cathy

 

Reageer