Vraag

Hoe kan ik stoppen met snijden?

  • 26 December 2021
  • 4 reacties
  • 70 Bekeken

Badge

Ik snijd nu al een tijdje. Gewoon om weer iets te voelen een vriendin van me kwam erachter en die wilt dat ik stop. Ik wil t ook maar ik weet niet hoe. Ik probeer het echt, maar het lukt gewoon niet. Gelukkig zijn er nog geen docenten achter gekomen. 

Maar hoe kan ik stoppen?


4 reacties

Hoi hoi,

Jeetje het lijkt me niet fijn om in jouw situatie te zitten… Als ik kijk naar mij eigen omgeving, is het nuttig om een persoon in vertrouwen te nemen zodat je het aan die gene kan vertellen. Het is even lastig, maar het lucht heel erg op. Ik heb zelf niet aan snijden gedaan, maar er zijn wel een paar mensen in mijn omgeving die dat wel doen. Ik kwam laatst wel iets tegen wat je het butterfly …. noemt (weet de rest van de naam niet meer). Het houdt in dat je een vlinder op de plek van het snijden tekent. De vlinder stelt een mens voor, de persoon die je het meest dierbaar is. Snij je dan is de vlinder dood. Ik weet niet of het wetenschappelijk is bewezen dat dit helpt, maar het valt te proberen. Succes <3

sterkte en je kan dit!!

Hoii, 

misschien helpt het als je een elastiekje op de plek doet waar je je zelf meestal snijdt, dat hielp bij mij heel erg. 
of dat je afleiding probeerde te zoeken op het moment dat je voelt dat je je zelf weer wilt gaan snijden. Misschien even met een vriend(in) bellen of iets van een film of serie gaan kijken. Het hielp mij soms ook om tegen wat zachts aan te schoppen/slaan. 
hoop dat je er wat aan hebt :) 

 

Badge

Hee,

Ik kreeg zelf de tip om een ijsblokje vast te houden of op de plek te houden waar je het wil gaan doen. Dat geeft een breetje het zelfde effect en verdoofd na een tijdje een beetje (als het te veel pijn doet moet je natuurlijk stoppen). Dit kan misschien helpen?

Ook merk ik zelf dat ik het erg fijn vind om erover te praten met iemand. In mijn geval is dit een psycholoog, maar het kan natuurlijk ook een vriend/vriendin of iemand anders zijn :). 

Ik hoop dat je er wat aan hebt en heel veel sterkte, je kunt het! <3

 

Badge

Ik weet dat het moeilijk is.. probeer afleiding te zoeken voordat de drang opkomt. Als je pas afleiding gaat zoeken terwijl je de neiging hebt om iets te doen, is het meestal al te laat. Ik kan je nu wel een hele lijst van alternatieven geven, maar daarvoor kun je het beste op de site van ‘stichting zelfbeschadiging’ kijken. Daar staat een HELE lange lijst met alternatieven. Wat ook kan helpen is elastiekjes om je pols. Dat is natuurlijk ook niet goed voor je, maar het geeft wel een pijnprikkel en laat geen blijvende schade achter. 
 

ik weet ook dat littekens/wonden verbergen in de winter heel makkelijk is, maar geloof me, in de zomer is het geen pretje. Als je nu stopt zijn die littekens in de zomer weg. Je denkt waarschijnlijk: het is nu al zo erg dat het toch niet erger kan. Dat heb ik ook maanden lang gedacht. Maar ik doe het nu 1,5 jaar en ben 16 dagen clean. Het enige wat er te zien is, zijn littekens van 16 dagen geleden. De rest is zo goed als weg. Dus je kan nog stoppen. En alsjeblieft, verzorg je wonden goed! 
 

ten slotte, probeer iemand in vertrouwen te nemen, desnoods een vertrouwenspersoon op school. Of chat met 113 als je de drang hebt om te snijden. Die vrijwilligers zijn er niet voor niets.

 

heel veel sterkte, en succes in je recovery. Ik geloof in je

Reageer