Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik mijn snijwonden helen

• January 27, 2026
  • 6 reacties
  • 165 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo iedereen,

Ik ben Elvis een 14 jaar oud meisje, en ik heb een beetje hulp nodig, ik snijd mezelf al best lang maar ik deed het eigenlijk nooit diep en alleen op een makkelijk te verbergen plek. Nu heb ik het een tijd geleden op een andere plek gedaan (ik weet niet of ik het expliciet mag zeggen van de forumregels) en nu gaan de wonden maar niet helen. Ik ben echt bang voor dat er iemand binnenloopt ineens, of dat iemand wil gaan zwemmen of zo en de wonden gaan maar niet weg. Heeft iemand een tip om ze sneller te helen?

Dankjewel 💗 Elvis

6 reacties

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 28, 2026

hi ​@Elvis37 

wat naar om te horen zeg. ik denk dat je wonden wel gaan helen maar dat het tijd nodig heeft en alsjeblieft goed schoonmaken. als het littekens zijn dan kan het vervagen maar het gaat niet meer weg ik deed het ook. ik zou goed op je wonden letten want als het gaat ontsteken is het verstandig om naar een huisarts of volwassenen gaan en misschien er met iemand over praten die je vertrouwt desnoods een vriend of vriendin.

veel liefs vie

• January 29, 2026

hey ik deed het ook hier wat tips!

onder armen: armbandjes, elastiekjes etc

boven armen: tshirt of lange mouwen

benen: lange broek

met zwemmen als het op je buik of rug zit badpak

en je gezicht doe je haar eroverheen

en natuurlijk is het het best om ermee te stoppen, hoe langer je doorgaat hoe lastiger het word, succes meid!

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 29, 2026

@Elvis37 de tips van ​@julia123 zijn op zich wel goed, maar je moet er geen extra pijn van hebben door er strakke dingen overheen te doen. Ik zou het ontsmetten, pleister erop en lange mouwen/pijpen etc. Ik raad je ook aan contact op te nemen met de Kindertelefoon (0800-0432) of chatten. Jezelf snijden is niet goed voor je, ik weet het uit ervaring ❤️ 

Liefs Yusa 😘

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • January 30, 2026

Dankjewel iedereen voor alle lieve reacties jullie helpen echt heel erg 💗

• January 30, 2026

Ohja en sommige creme of zalf kan ook helpen om te helen, je hebt bepaalde spullen tegen wonden helen! Succes

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • January 30, 2026

Haii lieve ​@Elvis37,

Wat vervelend zeg!
Ik weet hoe lastig het kan zijn want ik deed ook aan zelfbeschadiging.

Het gaat helaas niet heel snel weg maar je kan altijd eerst proberen om de wond te ontsmetten, hoewel alcohol ook levende cellen kan doden wat het proces vertraagt, maar het kan wel helpen tegen infecties en ontstekingen.

Toevoeging KT Hierop :  

Gebruik géén alcohol of andere middelen maar spoel de wond met lauw kraanwater. Lees meer op: https://moetiknaardedokter.nl/klacht/snijwond/

Voor het ontsmetten van voorwerpen zoals bijv. scharen kun je wel alcohol gebruiken.  Het is dan wel belangrijk dat het percentage alcohol 70% is, bij een hoger percentage neemt de ontsmettende werking namelijk af. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol

Daarnaast is het bij twijfel, niet genezing, heftige verandering of pijn altijd verstandig om een dokter ernaar te laten kijken.

Doe er dan vaseline op, dit versnelt de genezing en kan ook littekens verminderen, het beste is het om een pleister erop te plakken, als je dat niet wilt helpt vaseline ook.

Als de wond niet wilt helen en het ook geen oppervlakkige wond is, kun je er hechtstrips over plakken. Dit zijn strips die eigenlijk hetzelfde doen als hechtingsdraden, maar je hebt er geen dokter voor nodig om de hechtingen te verwijderen.

Je moet de hechtstrips eigenlijk gewoon op een paar plekken aan 1 kant vast maken, en dan de wondranden naar elkaar duwen, en de andere kant vastduwen. Verwijder ze na 5-10 dagen! Knip ze niet doormidden als je ze eraf wilt halen, dan trek je de wond juist weer open, haal het er gewoon af zoals je een sticker van een product eraf haalt :) 

Ik raad je aan om hulp te zoeken, je kan ook een bokskussen kopen, maar geen idee of dit voor je werkt als je jezelf pijn wilt doen op een betere manier C:

Veel sterkte! <3