Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik mezelf zijn?

• June 12, 2025
  • 1 reactie
  • 16 Bekeken

Ik ben 14, bijna 15, Portugees en ik ben een vluchteling.

Ik heb problemen om met mensen te omgaan zonder een andere persoon te zijn. Ik weet niet precies wie, of waarom ik ben. Ik ben echt bang om interactie te maken, en ik word een heel verschillend persoon.

Is dit bipolariteit of iets verschillends?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@glorbenzo, dankjewel dat je zo open bent over hoe je je voelt. Het klinkt alsof je worstelt met wie je echt bent en dat het moeilijk is om jezelf te laten zien bij anderen. Dat is iets waar veel mensen wel eens mee te maken hebben, vooral als je in een nieuwe omgeving bent of veel hebt meegemaakt, zoals jij als vluchteling.

Wat jij beschrijft, dat je jezelf anders voelt in verschillende situaties en bang bent om jezelf te zijn, hoeft niet per se te maken te hebben met bipolariteit. Bipolariteit gaat volgens mij vooral over stemmingswisselingen tussen hoog en laag, maar wat jij zegt klinkt meer als moeite met je identiteit en misschien sociale angst denk ik. Het kan ook te maken hebben met het gevoel dat je ergens ‘hoort’ of je plek moet vinden, wat extra moeilijk kan zijn als je uit een ander land komt.

Het is heel belangrijk om hierover te praten met iemand die je kan helpen, zoals een psycholoog of een vertrouwenspersoon op school. Zij kunnen samen met jou onderzoeken wat er precies speelt en hoe je je beter kunt voelen. Je staat hier echt niet alleen in in ieder geval.

xx liefs Wolf 🐺