Skip to main content

Heey allemaal👋🏻,

Zoals de titel al zegt: "Hoe gaan jullie om met tegenslagen en teleurstellingen?

Om mijn vraag wat beter uitteleggen. Ik kan zelf dus echt totaal niet omgaan met tegenslagen en teleurstellingen. Altijd als er zoiets gebeurd vol ik me voor dagen rot erover en ik wil het graag beter en anders doen, maar soms lukt dat gewoon niet.

Voorbeeld: Een vriend die ik al sinds maart niet meer heb gezien vraagt of ik vandaag naar ( naam stad verwijderd door de Kindertelefoon ivm anonimiteit ) wil komen om daar een avondje en nacht te gamen en de volgende dag wat leuks te doen in de stad. Ik kan helaas niet omdat ik zit met werk vandaag en ik heb een stream gepland. Dus ik zeg nee, maar stel voor om het morgen te doen. Dan ben ik vrij, kan wat regelen voor de dagen ernaar en ik kan me stream verzetten. Maar dan lukt het bij hem weer niet. Dus dat is een tegenslag en teleurstelling en nu voel ik me daar zo ongelooflijk rot over. Gelukkig hebben we samen afgesproken dat ik morgen avond toch kom en dan blijf ik tot zaterdag omdat maandag de verhuizing is. Maar nog steeds voel ik me best down door nee te zeggen.

En zo zijn er nog wel meer momenten dat ik nee moet zeggen of wat anders en het voelt gewoon niet oke voor mij.

 

Mijn vraag dus aan jullie forummers is hoe gaan jullie om met telleurstellingen en tegenslagen en hebben jullie misschien tips voor mij zodat ik me niet elke keer weer slecht voel?

 

Thnx alvast!

See ya!

Spookyzx.

Hallo Spookyzx :)

Gewoon denken dat het niet jou schuld is, en dat het ook verplaatst kan worden naar een andere datum dat jullie beide kunnen.

-TheMightySlayer <3


Hey Spookyzx ,

 

Als ik zelf een tegenslag  of een teleurstelling heb, dan vind ik dat ook erg vervelend en rot, ik zelf wil ook graag geen nee verkopen aan iemand, (moest wel door een gebeurtenis , bij mijn klanten moest ik dan nee verkopen)maar soms moet het. Dus dan doe ik het maar.  Ik denk dan het is dat het echt niet anders kan en ik mijn best heb gedaan. Misschien helpt dat ook bij jou. Idk. En zoals TheMightySlayer al zei.

 

Groetjes Gebruiker c 


Heyy

Dat je die vriend wil chillen terwijl je al wat gepland hebt kun je niks aan doen natuurlijk!

Vaak als ik iets verkeerd/raar doe denk er ook vaak over na hoor. Bv hoe ik in een gesprek van een jaar geleden beter iets anders had gezegd. Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Je kunt niet je leven perfect doen. Lukt niet hoor.

Ik probeer er altijd gwn mee te leven, met in m'n hoofd het idee dat iedereen wel flaters maakt. De ene denkt er langer over na dan de andere maarja , that's life i guess.

Groetjs


Hi Spookyzx,

 

als ik eerst iets mag zeggen over jouw voorbeeld, dan snap ik eigenlijk niet dat er, zoals ik het zie, een reden zou zijn om je rot te voelen of dat je tekort zou schieten.

 

Je vriend vraagt kom je vandaag. Jij zegt: vandaag kan ik niet, ik kan wel morgen. Hij zegt: dan kan ik niet. Dan bespreken jullie het en hebben jullie een afspraak gemaakt voor morgenavond tot zaterdag.

 

Ik zal je zeggen dat ik niet zo vaak mensen tref die zo flexibel zijn als jou en er alles aan doen om toch een gaatje te vinden, binnen alle afspraken die je al hebt staan om op korte termijn elkaar wel te zien. Ik zou zeggen dat is TOP . Er is dus in mij ogen niks om jezelf op wat voor manier slecht over te hoeven voelen.

 

Misschien dat ook gelijk mijn antwoord over hoe ik met teleurstellingen omga. Bij mij is het glas altijd halfvol. Ik denk in mogelijkheden. Wat kan er nog wel als dit niet door kan gaan, misschien kunnen we dan wel dat. Ik denk dus niet in problemen.

Natuurlijk baal ik wel eens ergens van, maar dan denk ik, van een hele dag mokken ga ik me vast ook niet beter voelen, dus ga ik iets leuks doen, bvb lekker fietsen en dan zie ik zoveel mooie dingen om me heen en maak ik mijn hoofd leeg (voor zover er al iets in zat haha) en dan ga ik vol goede moed verder….

Je kunt niet altijd verwachten van iemand dat ie gelijk vandaag een afspraak kan maken. Natuurlijk mag hij het wel vragen, want wie weet kon je wel en omdat het al even geleden is dat jullie elkaar hebben gezien, is het (lijkt mij),  des te leuker om elkaar al heel snel weer te zien. Maar ja, mensen hebben meestal al dingen afgesproken, dus dan moet je even improviseren en kijken wanneer het wel kan.

 

Tot zover. Als je (er) nog iets (over) te vragen hebt, dan lees ik het wel.

 

Groetjes,

M&M's


hey 

 

je moet overal mee leren leven en als dat je niet lukt dan gaat er wat fout. zorg gewoon dat je niet te erg de schuld op jezelf legt en dat je lekker met hem gaat afspreken en er niet over in gaat zitten dat het niet kan. je leven is zo lang maak er iets leuks van.

 

MVG annoniemejongen


Hey Spookyzx

 

Kan gebeuren, dat de één zijn agenda niet perfect afgestemd is op de ander. Dat gebeurt al zeker als je last-minute wat gaat plannen. In mijn ogen hoef je je dan ook niet zo naar te voelen (gemakkelijk gezegd dan gedaan) als een vriend vrijwel de dag zelf met een voorstel aan komt draven. Maar goed, jij gaat je er wel naar door voelen, da’s niet fijn, dus hopelijk ben je geholpen met de reacties in dit topic. 

 

D’r is zo’n Japans gezegde: shouganai. Dat betekent ‘het is zo, en het kan niet verholpen worden’. Een soort van ‘it is what it is’. Je hebt je er maar bij neer te leggen, als iets buiten je macht ligt. Als ik op de seconde na mijn trein mis probeer ik in plaats van $h*t, f*€k of iets dergelijks, shouganai te zeggen. Daar word ik een stuk rustiger van. Soms doe ik dat ook bij zwaardere, emotionelere situaties. Wanneer de gedachten in me komen oprijzen en ik begin te piekeren, probeer ik die gedachtestroom te besluiten door eens diep en aandachtig ‘shouganai’ te zeggen. Soms werkt dat al, soms niet. ‘t Is iets wat je jezelf moet aanleren, van die mindfulnesstechnieken. 

 

Als ik het goed begrijp, hebben die vriend en jij toch nog een momentje gevonden om af te spreken. Fijn. Veel plezier samen :slight_smile:

 

Gr. Kenshin


Op bed huilen met netflix en lekker eten.


Heey,

Thanks allemaal voor de tips!

Ik heb dit niet alleen met nee zeggen, maar ook als er iets fout gaat of ik iets verkeerds doe. Het gevoel is nu wel weg gelukkig.

See ya!

Spookyzx. 


Reageer