Wat doen jullie als jullie stress hebben voor school?
Hi txtme,
ik heb nooit echt stress voor school.
Meestal ben ik wel goed voorbereid en mocht ik een keertje niet goed geleerd hebben ofzo dan ga ik me daar ook niet druk om maken. Als je dan echt in de stress schiet dan gaan je prestaties alleen daardoor al harder achter uit.
Vaak probeer ik kort voor de toets nog wel even wat belangrijke rijtjes of formules ofzo uit mijn hoofd te leren.
Zodra de toets begint ga ik alles wat ik daar nog van onthouden heb op een kladpapiertje of op het toetsformulier schrijven. Aan het begin weet ik het meeste dan nog wel. Ik ga dus niet eerst door de vragen kijken enzo, eerst dat opschrijven en dan pas begin ik aan de toets.
Vragen waarop ik het antwoord niet gelijk weet sla ik over en vragen waarop ik wel een antwoord heb, vul ik wel gelijk in. Daarmee voorkom je iig dat je in eerste instantie tijd verdoet aan vragen, die je nog niet gelijk weet en in het slechtste geval kom je daardoor tijd te kort om de vragen, die je wel weet, te beantwoorden.
Dus stressen helpt echt niet. Logisch nadenken wel. Zo ingewikkeld is het allemaal nu ook weer niet.
Natuurlijk ga ik dan na het maken van de vragen die ik wel weet, kijken welke vragen die ik eerst over heb geslagen het beste kan maken. Misschien weet ik niet het hele antwoord, maar dan probeer ik toch zo veel mogelijk nuttige info op te schrijven. Vaak krijg je voor onderdelen van je antwoord ook al een gedeelte van de punten. Bijvoorbeeld schrijf een formule op, die bij het antwoord hoort. Als het over minder exacte vakken gaat kun je soms een periode (in de tijd) noemen die van toepassing is enz. enz.
Het komt zelden voor dat je helemaal niks weet bij een vraag.
Als de toets klaar is, is het voor mij ook klaar. Ik kan me dan wel een week druk gaan lopen maken over welk cijfer ik ga halen, maar das ook verloren energie. Ik kan er toch niks meer aan veranderen.
Het enige wat wel zinvol is, is bij mezelf nagaan waar het mis is gegaan in de voorbereidingen. Daar kan ik de volgende keer dus wel iets aan hebben. Dus die investering is nooit weg.
Nou ja, zo gaat dat ongeveer.
Soms als ik iets heel slecht voorbereid heb, dan helpt het ook niet meer om een hele nacht te gaan blokken. Dan neem je ook niks meer op. Beter rust je uit, door goed te slapen en uitgerust aan de volgende dag te beginnen. Als ik in bed ga liggen denk ik helemaal niet meer aan wat ik nog moet doen enzo, dan ga ik gewoon slapen. Meestal slaap ik binnen 5 minuten, dus.
Ik ga er ook wel eens even uit i.p.v. door te blijven studeren. Dan ga ik lekker met mijn twin een uurtje fietsen ofzo. Dat maak je je hoofd weer leeg en dan kun je er weer beter tegenaan.
Echt stressen is dus nergens voor nodig. Een goede voorbereiding heeft wel zin.
Groetjes,
M&M's
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.