Hi allemaal
Zoals de titel al zegt: hoe gaan jullie om met jullie trauma's of depressie? Wat zouden jullie fijn vinden wat de omgeving voor je zou doen, kunnen grappen zoals "hier word ik nou depressief van" ermee door of heb je dat liever niet?
A: Persoonlijk vind ik deze opmerkingen verschrikkelijk. Het voelt gewoon alsof een depressie niet serieus wordt genomen.
En vinden jullie het fijn als je vrienden voorzichtig met je om gaan of juist doen alsof er niks aan de hand is maar wel begrip kunnen tonen?
A: Ik persoonlijk houd er niet van als mensen heel voorzichtig met me omgaan en heb liever dat mensen het laten maar wel begrip tonen. Bovendien een hele belangrijke; blijf een vriend(in) en geen psycholoog. Je hoeft de problemen niet te lossen. Maar natuurlijk verschilt dit per persoon en moet je het vooral aan je vriendin vragen.
En hoe zien jullie dat iemand begrip toont?
Goed luisteren en rekening met ze houden.
Beetje curious aangezien een vriendin een trauma heeft en ik er voor haar wil zijn maar soms niet weet hoe :(
Alvast bedankt voor je reactie :)
Xx me.
Ik denk dat je meestal als je depressief bent niet je hele omgeving informeert, maar een uiterst klein deel.
In jou geval gaat het daarentegen om een trauma of zoals mijn oude pleegbroertje altijd zei: een traupa. Ik weet niet wat voor een soort trauma ze heeft en of ze er over wil praten, maar waar mogelijk is zou ik gewoon proberen te luisteren. En ze is een vriendin, dus volg je hart. Dan wordt het voor haar vast minder zwart.
Zoals de titel al zegt: hoe gaan jullie om met jullie trauma's of depressie? Wat zouden jullie fijn vinden wat de omgeving voor je zou doen, kunnen grappen zoals "hier word ik nou depressief van" ermee door of heb je dat liever niet?
A: Pijnlijk, of als je zegt dat je depressief bent en ze zeggen ik ook terwijl je weet dat het niet zo is.
En vinden jullie het fijn als je vrienden voorzichtig met je om gaan of juist doen alsof er niks aan de hand is maar wel begrip kunnen tonen?
A: Ik persoonlijk wel maar ik ben heel emotioneel ik vind het bij mensen die dit niet kunnen inzien wel fijn als ze dan gewoon doen alsof er niks aan de hand is dus dit zeg ik dan ook gwn.
En hoe zien jullie dat iemand begrip toont?
A: Gewoon goed luisteren en begrip hebben.
Heyo,
Ik heb het altijd fijn gevonden als ik eerlijk kan zijn tegen wie dan ook. Ik ben geen speciaal iemand en mijn depressie verdiend geen extra aandacht. Dus me werkgever wist ook dat ik gedachten had en graag dood wou. Hij deed nooit geheimzinnig erover, en grapjes over depressie maakte hij erg veel. Precies zoals je daarboven zei: "Hier word ik nou depressief van". Dat waren de dingen die hij ook zei.
Ik vind het zelf erg fijn en kan er ook echt om lachen als hij dit soort grappen maakt. En niet alleen als we met ze tweeën waren, ook als gewoon de gehele kantine vol zit. En dat is gewoon de open houding die we hebben.
2e vraag.
Ik vind het echt vreselijk irritant als mensen oppassen wat ze wel of niet tegen me zeggen. We hadden een keer pauz en iemand had rookworst met zo'n u vorm, die deed dat om zijn nek en maakte er een grap over, toen ik kwam deed die hem snel af. Ik heb toen gewoon die grap afgemaakt en gezegd dat ik dat niet erg vond. Ik ben niet anders als voor mijn depri momenten, behalve dat ik dood wil. Dus waarom iemand zachtjes benaderen als je dat ook niet doet met iemand zonder dat.
Je weet waarschijnlijk zelf wel hoe je vriendin is ingesteld. Houdt ze van een open houding, of wilt ze liever de gesloten houding aannemen.
See ya!
Spookyzx.
hey
ik ga er per moment anders om licht er aan welke situatie het is. de omgeving en de mensen tellen ook mee.
bvb in school durf ik bij een aantal mensen als we met z'n 2en zijn spreek ik gewoon over mijn trauma's uit mijn leven en ik spreek dan ook gerust over dat ik dood wil. en bij 1 volwassenen durf ik ook mijn plannen uit te spreken. want hij deeld het alleen met zijn vrouw.
ik vind dat je gewoon je zelf moet zijn bij mij in de buurt mensen moeten zich niet aan passen aan mij. want ik wil me ook niet aan hun hoeven aan te passen.
en die grappen ligt aan het mensen die het zegt. als mijn vrienden het zeggen zal ik het minder snel pikken dan gewoon een ander persoon. maar het ligt ook aan de grap denk ik en hoe ik me voel.
zo als ik me nu voel moet je vooral doen als of er niks is want dan doe ik me best om ff mijn kut gevoel aan de kant te zetten.
groetjes blue