Skip to main content

Hoi ik ben Sanny ik ben licht autistisch maar daar heb ik weinig last van.  Alleen ik heb soms veel moeite met mensen die boos reageren. En dan trek ik mij dat meteen heel erg aan, terwijl ze het helemaal niet super boos bedoelen. Ik kan niet altijd onderscheiden of iemand nou heel erg boos is of maar een klein beetje. Ik weet dat mijn vraag best ingewikkeld is maar heeft iemand hier ook ervaring mee en tips hoe je kan zien of merken wanneer een opmerking of een tekst goed of boos is bedoeld ?  En dan vooral zoals hier op zo'n forum of via whatsapp bijvoorbeeld. Ik vind het heel lastig dat je het niet kan horen en zien. En laatste vraagje is dan, komt het vervelend over als ik dan om verduidelijking vraag ?  Ik ben gauw bang dat ik zeur of brutaal ben. En dat ik dan elke keer zeg “sorry maar...”komt ook zo onzeker over.

Groetjes  Sanny van 12 en alvast heel erg bedankt !

Hoi Sanny ik heb dat ook wel dat ik me dat heel erg aantrek. Denk heel gauw dat ik als totale persoon fout zit of af ga. Best lastig.  Het gaat langzaam beter maar het moet wennen dat snap ik wel. Je kunt altijd tegen jezelf blijven zeggen  “maar ik doe nog 1000 dingen goed ! “  . En inderdaad via social media die teksten kun je vaak niet goed zien hoe iemand iets precies bedoeld. weet je als je dat niet zeker weet kun je beter even bellen want dan hoor je elkaar en kun je veel beter uitleggen wat je bedoeld en de ander ook.

Ik kijk  mee met jouw topic want ik hoop ook op meer tips 🙂 Goeie vraag hoor !

Groetjes liefs  Julian X


@Julian12  dankjewel hoor ! Wat lief van je :)

Ik zal er zeker aan denken en ik zal jou ook helpen met je vragen en topics!

Sanny xxxx


Hoi @Sanny,

Ik herken wel een beetje wat je verteld. Vooral dat je in teksten niet goed kan zien hoe iemand het bedoelt. Het beste is dan denk toch om te vragen of iemand boos is, de volgende keer kan je dan beter inschatten of iemand boos is door terug te denken aan andere gesprekken. 
Dat krom verduidelijking vraagt als je iets niet snap is denk ik niet perse erg, het gaat meer om de manier waarop je dat doet. Als je bijvoorbeeld begint met “ja maar…” kan dit irriteren. En als je heel vaak sorry zegt heeft het geen betekenis meer dus probeer alleen sorry te zeggen als je het echt meent.

Groetjes j8j8


Hey @J8j8  dankjewel hoor ! Ja inderdaad dat is het 'm ook. Dat ik niet te veel sorry ga zeggen steeds, en van “ik bedoel het niet verkeerd maar”, dat vind ik zelf zo stuntelig.  Bedankt voor je reactie :)

Sanny xxxx


Reageer