Skip to main content
Vraag

hoe ga je om met hoogbegaafdheid?

• April 20, 2025
  • 4 reacties
  • 93 Bekeken

lovegood
Forum|alt.badge.img+4

Hooooooiiiiiii

Ja, ik ben hoogbegaafd.

Nee, ik ben niet altijd alleen maar slim.

Ja, ik heb er last van.

Nou ik heb er heel veel last van dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb moeite met contact maken met mensen in mijn klas en samenwerken.

-Ik zit vaak op de gang met mijn handen over mijn oren omdat ik overprikkeld bent.

-Ik trek me dingen van anderen heel erg aan.

-Ik zie/hoor veel, ik weet hierdoor het leven en de problemen van mijn hele klas, mensen erbuiten, en mijn leraren.

- Ik onthoud alles.

-Ik weet precies hoe mensen zich voelen maar ik heb moeite met met ze omgaan.

Vooral voor dat laatste heb ik tips nodig, want ik weet dan wel hoe iemand zich voelt en wat het probleem is, maar hoe help je iemand dan is leg je contact.

Weet iemand hoe?

Groetjes Loena 

4 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • April 20, 2025

Hey, ik denk dat het goed is om eerst te kijken wat je zelf aan kunt. En om met mensen om te gaan is het goed als ze jou kennen en weten wat je kunt, je grenzen enzo. Durf je misschien klassikaal iets over jezelf te vertellen? Of een presentatie over hoogbegaafdheid en wat dat voor jou betekent. Het lijkt me een uitdaging maar als je dat zou kunnen weten je klasgenoten hoe je zit en zullen ze je daarvoor waarderen. En begrijpen waarom je bent en doet zoals je bent en doet. Misschien is er een lotgenoten-groep of club?  Waar je tips en tricks kunt krijgen en mensen ontmoeten die met ongeveer dezelfde dingen strugglen als jij. Ik noem maar wat opties hoor.  Hopelijk kun je er iets mee. Ik vond iig dit : https://lich.nl/informatie-over-hoogbegaafdheid/hoogbegaafdheid/

Succes ! Liefs, Tover xxx

123Flowertje
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • April 22, 2025

Ja, ik ben het volledig eens met ​@Tover01 Ik ben zelf misschien ook hoogbegaafd ( ik heb geen test gedaan ofzo) mr ik heb niet dezelfde dingen als jij met snel overprikkeld enzo. Mr 2 vrienden van mij hebben dat wel. Ik weet niet of je op de middelbare zit ofzo, maar toen ik op de basisschool zat ben ik naar DWS gegaan. Dat staat voor Day a Week School. Daar leer je “leren” ook voor als je het moeilijk vind als je bijv. fouten maakt en er zijn mensen die hetzelfde hebben als jij waardoor je miss meer sociaal kan doen. Het heeft mij in ieder geval geholpen en als  je op de middelbare zit kan je miss net zoiets vinden.

heel veel knuffel♥️♥️♥️

@Flowertje 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • April 22, 2025

Op sommige scholen bestaan er speciale klassen voor hoogbegaafden met docenten die precies weten hoe met die kinderen om te gaan.  Misschien ook bij jou in de buurt?

• April 25, 2025

Ik heb dat ook. Maar hoogbegaafd zijn is op 1 ding te vergelijken met bijvoorbeeld ADHD: als je dat hebt kun je wel zeggen: ‘maar ik heb ADHD’ maar dan denkt iedereen: ‘doe maar gewoon je best en normaal’

En dat heb ik wel geleerd: je kan niet zeggen dat je hoogbegaafd bent en dan verwachten van anderen of de school dat ze zich dan aanpassen.

Dus: ook al is het kut en lastig: doe maar zo normaal mogelijk en. Je zal met hb harder moeten lopen want de maatschappij is aangepast en ingericht voor de gemiddelde mens. Succes

En dus vooral niet zoeken naar aangepaste scholen en dingen, mijn ouders hebben me altijd gesteund maar me ook geleerd dat ik er maar aan moet wennen (je kan moeilijk verwachten dat de hele wereld en je latere baan en relatie allemaal meebuigen)…

En ja dat is kut, maar daar word je hard van