Skip to main content
Vraag

hoe ga ik om met zelfbeschadiging

• April 4, 2025
  • 7 reacties
  • 119 Bekeken

201anoniem
Forum|alt.badge.img+1

Hi Ik heb nu sinds een tijdje dat ik me zelf snij. Soms met mijn nagels en soms met iets anders scherps. Soms doe ik het door stres en soms om andere redenen. Meestal zijn de wonde niet zo diep, maar toch laat het soms littekens achter. Heef iemand tips om te zorgen dat ik er minder littekens door krijg?

Het word nu ook warmer en ik heb het heel snel heet. Daarom loop ik rond met korte mouwen. Vaak geef ik mijn konijnen de schuld van de krassen. Ik wil niet dat mensen denken dat ik aandacht wil ofzo. Is het dus stom dat ik dan met korten mouwen rond loop.

Soms kan ik een paar dagen clean blijven maar dat hou ik nooit lang vol. Heeft iemand daar nog tips voor. 

Alvast bedankt doei :)

7 reacties

lovegood
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • April 20, 2025

Ach 201anoniem

Zelfbeschadiging is nooit goed. Ik denk dat het het beste is om hierover te praten met mensen die jou in het echte leven kennen,een leraar die je vertrouwt, je mentor, vrienden, vriend/vriendin (als in ♥️). Ik denk dat die je beter kunnen helpen en met mensen aan de Kindertelefoon bellen helpt vast ook. Dan kun je een stem horen.

Virtuele knuffel, Loena 

201anoniem
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • May 11, 2025

Hi 

Ik merk dat het krasen steeds erger woord. De wonde worden steeds dieper en meer. En ik begin soms een soort bang van mij zelf te worden.  Ik durf het tegen niemand te zeggen en weet echt niet meer wat ik moet doen.

Mariska H
Forum|alt.badge.img+6
  • Kindertelefoon
  • May 12, 2025

Hoi ​@201anoniem ,

wat lastig voor je dat je worstelt met zelfbeschadiging. Heel goed van je dat je dit vertelt, en hier steun zoekt.

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Zoals ​@lovegood al aangeeft, kun je met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.
misschien vind je ook goede tips op de website https://sameninmijnschoenen.nl

Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Mariska, De Kindertelefoon 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 12, 2025

Meisje ik denk dat je hier wel iets mee moet doen. Zeker als het steeds erger wordt.

Ik heb te weinig kennis van zelfbeschadiging om je te kunnen helpen, vrees ik. Maar ik wil je wel op het hart drukken dat van jezelf houden echt de basis van het leven is. Jij bestaat! Jij bent er. Jouw persoonlijkheid, jouw karakter, jouw humor, jouw hobbies, jouw vriendschappen… jij doet er toe!

Het is daarom belangrijk om een levensstijl aan te nemen waarbij je goed voor jezelf zorgt.

Misschien een rare tip, maar ga jezelf eens verwennen. Lekker een bubbelbad nemen, de stad in voor een ijsje. Sta misschien voor de spiegel en zeg 'jij bent het waard!' het klinkt misschien stom maar jezelf een beetje proberen te healen kan een goede stap zijn dat je dit misschien achter je kunt laten.

Heel veel succes in elk geval en ik raad je zeker aan om even met de Kindertelefoon te bellen, zoals Mariska hierboven ook voorstelt.

Zorg je goed voor jezelf? We houden van jou! 💗 Liefs, xxVera 💋

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 14, 2025

Lieve 201anoniem,

Het is nu een paar maanden later. Ik zie dat je nog steeds actief bent op het forum. Ik ben benieuwd of het inmiddels al iets beter gaat met je?

Liefs, xxVera 💋

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Heyy ​@201anoniem, zou het kunnen helpen om een alternatief te vindnen? zoals kauwgom kauwen, of een fidget toy te gebruiken. dan neem je ook de stress weg zonder jezelf te hoeven beschadigen

201anoniem
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • September 4, 2025

Hii 

Bedankt voor de hulp en en de lieven woorde.

het lukt nu al langer om mezelf niet meer te snijden en ik hou mijn nagels kort zodat ik het ook niet perongeluk kan doen, als ik in de stress schiet. Als ik nu de aan drang voel om weer te snijden geef ik mezelf een stomp op mijn been of arm ik weet dat dat ook niet de beste oplossing is maar het is wel al iets beter. Ik heb iets minder stress maar ben wel vaker verdrietig en begin een beetje depressieve klachten te krijgen ondanks dat ik me niet meer snij. En ik hoop dat dat niet erger woord. 

En nog maals heel lief dat jullie allemaal zo mee denken❤️

Groetjes :)