Hoi, Hallo, Hello1.
Zelfhaat, meeste mensen is aangeleerd dat jij jezelf lager moet opstellen dan de ander, respect moet hebben voor de ander en dingen moet betekenen voor de ander en onderdanig zijn, maar respect begint bij jezelf.
- Wie zichzelf respecteert, snapt wat andere nodig hebben om zich gerespecteerd te voelen.
- Wie snapt wat anderen nodig hebben gerespecteerd te voelen, krijgen sneller respect van anderen.
Het is stapsgewijs.
Wat ik zeg hier is uit eigen ervaring met zelfrespect, en ik weet natuurlijk niet jouw omstandigheden.
- Wees arroganter. Als je een compliment krijgt, wees niet nederig, zeg zoiets als: “Bedankt!” En “natuurlijk ben ik goed”. En als je een fout maakt, niet “sorry”, maar: “Wat ben ik er toch goed in.” om humor erbij te betrekken. Klinkt heel narcistisch, heeft me wel geholpen. Natuurlijk ligt dat aan de situatie en de ernst van de fout, maar blijf wel je fouten erkennen. Later kan je afstemmen. Zeg sowieso vaker dat je iets kan of ergens goed in bent, maakt niet uit wat voor onbenullig iets dat is, zelfs kakken mag je goed in zijn.
- Hoe vaak heb je gehoord: “Je hoeft geen 'sorry’ te zeggen”? Als iemand die niet van zichzelf houdt, kan ik me voorstellen dat je jezelf te vaak verontschuldigt. Je hoeft geen sorry te zeggen als iemand je een vraag stelt. > Skip de sorry en beantwoord de vraag.
- Neem een vakantie van het woord “sorry” of een ander woord waar je je vaak mee verontschuldigt. Probeer eens een periode dat woord helemaal niet meer te zeggen. Ik zeg niet dat je niet mag verontschuldigen, maar probeer het eens met een ander woord zoals “Pardon” of “Verontschuldig me.”
- Stel duidelijke grenzen aan jezelf. Zet het desnoods op papier: wat vind ik fijn? Wat vind ik niet fijn? Wat vind ik niet fijn om te doen en forceer mezelf om het te doen, omdat het niet fijn voelt anderen in de steek te laten?
- Vanuit daar kan je beginnen met een paar keer per week je eerlijke en brutale mening te uiten. Geef jezelf een hoeveelheid die jij redelijk vindt om anderen af te zeggen. Zeg 'nee’ wanneer het ‘nee’ is. Je hoeft niet meteen een spelbreker te zijn, je kan 'nee’ zeggen met een grote glimlach op je gezicht, en 'nee’ volhouden met een glimlach, wat anderen ook zeggen: jij blijft bij je standpunt.
- Wees een kutmens met beleid. Niemand kan met iedereen goed omgaan, en niet iedereen zal van je houden. Op geen enkele manier is dit jouw schuld: jullie hebben gewoon andere waarden. Hey, er zijn zelfs mensen die de gezelligsten haten.
- Lees jezelf in, kennis is altijd goed. Lees een paar artikelen over zelfrespect, ook al klinken ze onzinnig, lees over andermans ervaringen, zoals op dit forum, en relateer met jezelf: herken ik mezelf hierin? Zo ja, hoe gaat de ander ermee om? Is hun manier van omgang echt verstandig? Wat zeggen de adviezen? Wat precies zijn mijn onzekerheden?
- Keer de innerlijke criticus om. Denk steeds: “wat vind ik” i.p.v. “wat vindt de ander?” Nogmaals, klinkt narcistisch, maar je moet eens ver aan de andere kant van het spectrum staan voordat je gaat bemiddelen.
- Neem afstand. Van mensen die je onzeker maken, maar ook van jezelf. Verlies jezelf niet uit het oog, maar bekijk jezelf eens van buiten: observeer je eigen gedrag als een stalker, maak notities in je hoofd van: “dit doe ik, daar voel ik me onzeker bij, en hier zou ik mee moeten kappen voor eigen mentale gezondheid.”
Stel eisen, maar wees vooral niet te streng voor jezelf als je die niet nakomt.
xx
Dankjewel @Popsicle !
Ik ga zeker een paar van jouw tips uitproberen de komende weken! ;)
xx